Trucks

Hoe kan de CO2-reductie in het Volvo Trucks-dealernetwerk uw bedrijf helpen?

Catrin Caspersson
2024-08-13
Leestijd: 5 min.
Uitstoot verminderen
Author
Catrin Caspersson
Network Investment Manager, Volvo Trucks

Om de doelstelling van netto nul in 2040 te bereiken, verlaagt Volvo Trucks de CO2-uitstoot op alle mogelijke vlakken - ook binnen het eigen dealernetwerk. Deze strategie heeft al veelbelovende resultaten opgeleverd en kan ook in uw voordeel werken.

"In de transitie naar netto nul zullen onze producten de grootste impact op het milieu hebben. Maar om echt duurzaam te zijn, moeten we ook samenwerken met onze fabrieken en het retailnetwerk", zegt Catrin Caspersson, Network Investment Manager bij Volvo Trucks. "We hebben ons daarom ten doel gesteld om de CO2-uitstoot bij onze Volvo Truck Centers met 50% te verminderen tegen 2025, ten opzichte van ons uitgangspunt van 2019."


Overstappen op schonere energieoplossingen en de resultaten delen

Het is een ambitieuze doelstelling, maar het retailnetwerk van Volvo Trucks is al heel dicht bij de verwezenlijking ervan. Het terugdringen van de CO2-uitstoot bij de Volvo Truck Center-vestigingen is in 2019 geïntensiveerd, nadat de nulmeting was uitgevoerd.


De eerste stap was om te begrijpen welk type emissies de vestigingen produceerde. Dit werd gedaan door het energiebeheer van de dealers in kaart te brengen, zowel vanuit een land- als locatieperspectief.


"Ons doel was niet alleen om inzicht te krijgen in hoe en waar energie wordt verbruikt, maar ook in het soort energie dat wordt ingekocht", legt Catrin uit. "Volvo exploiteert ongeveer 300 eigen verkooplocaties over de hele wereld. Sommige zijn klein, andere groot - en ze hebben allemaal hun eigen unieke uitdagingen. We wilden weten waar onze grootste uitstoot lag, zodat we konden beginnen met het doorvoeren van de meest impactvolle veranderingen." Dat bleek een effectieve zet.

Nieuwe werkplaatsen gebouwd volgens strikte milieunormen

Elk dealerbedrijf is verplicht zijn energiebron en energieverbruik te rapporteren. Dat gaat van het runnen van servicewagens en werkplaatsen, tot het verwarmen/koelen van kantoren en het opladen van elektrische vrachtwagens. Na het visualiseren van deze gegevens, was het mogelijk om te zien waar veranderingen konden worden aangebracht en om schonere alternatieven te onderzoeken. 


"In de koudere Scandinavische landen, waar de energieconsumptie veel hoger ligt, was het bijvoorbeeld duidelijk dat het overstappen op een hernieuwbare elektrische energiebron een prioriteit was. In landen waar groene elektriciteit niet direct beschikbaar was, zoals Zuid-Afrika, Maleisië en in verschillende Oost-Europese landen, konden we zien dat we ons moesten concentreren op de overstap naar zonne-energie", zegt Catrin.


Andere relatief eenvoudige veranderingen zijn onder meer het investeren in elektrische warmtepompen in landen als Groot-Brittannië, waar de afhankelijkheid van gas groot is. Het retailnetwerkteam werkte ook samen met de investerings- en vastgoedafdelingen van Volvo om ervoor te zorgen dat nieuwe werkplaatsen werden gebouwd volgens strikte CO2-neutrale milieunormen. Geleidelijk werden de veranderingen doorgevoerd en het team van Catrin begon de impact ervan te zien.


"Ons aanvankelijke doel was een reductie van 25%, maar we hebben dit verhoogd tot 50% CO2-reductie in 2025 omdat de tractie zo goed was", zegt Catrin. “En zelfs wij waren verrast, maar erg blij dat we in 2023 al 49% reductie bereikten. Dus nu mikken we op een langere termijndoelstelling: netto nul in 2035." 

Volvo Trucks' eigen dealernetwerk heeft de CO2-uitstoot met 49% verlaagd en heeft ongeveer 100 locaties met zonne-energie en 180 locaties met fossielvrije/hernieuwbare elektriciteit (69% van het verbruik). In totaal is het stroomverbruik met 17% afgenomen en de uitstoot met 64%.

Het delen van de resultaten van de veranderingen met de dealers was een belangrijk onderdeel van de strategie. Catrin gelooft dat het creëren en behouden van zoveel mogelijk positieve betrokkenheid, de sleutel is tot het bevorderen van duurzaam denken en doen.
 

“Het proces verloopt soepeler als iedereen meedoet. Een groot deel van wat we doen, is de lokale teams dus voortdurend laten zien dat ze een verschil maken. We wilden ook een nieuwe mentaliteit creëren: dit is geen project, maar een continu, natuurlijk onderdeel van alles dat we doen."

We wilden een nieuwe mentaliteit creëren: dit is geen project, maar een continu, natuurlijk onderdeel van alles dat we doen.

Hoe kan Volvo's CO2-reductiestrategie ook uw bedrijf helpen?

De basisprincipes van de strategie kunnen ook worden toegepast door transportbedrijven die vergelijkbare verplichtingen op het gebied van duurzaamheid hebben. 


Een belangrijk voordeel - niet alleen voor wagenparkeigenaren, maar ook voor transportkopers en zelfs de andere dealers van Volvo Trucks: de dealerbedrijven worden een scope 3-leverancier binnen het Science-Based Targets-initiatief (SBTi).


De CO2-reductiestrategie voor de detailhandel maakt deel uit van de inzet van Volvo Trucks voor de SBTi. Dit is een raamwerk dat bedrijven in staat stelt transparante netto-nuldoelstellingen te stellen, in lijn met de ambitie van de Overeenkomst van Parijs.


Het raamwerk bestaat uit drie scopes en de Volvo-truckdealers vallen momenteel binnen scope 1: emissies die direct voortvloeien uit hun activiteiten ter plaatse, en scope 2, indirecte emissies die bijvoorbeeld optreden wanneer elektriciteit buiten de locatie wordt opgewekt.


"Wanneer onze dealers netto nul bereiken, zullen onze klanten profiteren van hun scope 3 van de SBTi, omdat we deel uitmaken van hun toeleveringsketen. Onze inspanningen maken dus ook deel uit van de weg naar een netto nulpunt voor vervoerders en verladers", legt Catrin uit.

Acht eerste stappen voor het verlagen van de CO2-uitstoot:

  1. Krijg inzicht in de lokale situaties en uitdagingen van uw bedrijf.
  2. Onderzoek uw energieverbruik en breng dat in kaart om te begrijpen waar uw grootste uitstoot plaatsvindt.
  3. Bepaal de reikwijdte, de basislijn en de doelstellingen van wat u wilt bereiken.
  4. Begin met de aanpak van wat de hoogste CO2-uitstoot heeft, voor de grootste directe impact.
  5. Overweeg waar mogelijk duurzame energiealternatieven en/of installeer uw eigen aanvullende energiebron, zoals zonnepanelen.
  6. Betrek uw medewekers in dit proces. Rapporteer en volg op om te laten zien dat het mogelijk (en soms relatief eenvoudig) is om te veranderen.
  7. Communiceer echte cases naar uw medewerkers die een verschil hebben gemaakt.
  8. Onthoud dat duurzaam werken geen project is, maar een langetermijninvestering, en dat het een natuurlijk onderdeel moet zijn van alles dat u doet.

Een emissievrij dealernetwerk in 2035

De laatste stap van de transitie van het eigen dealernetwerk naar netto nul, zal de moeilijkste zijn.


"De focus zal liggen op energie-efficiëntie en het produceren van onze eigen energie, zodat we minder afhankelijk zijn van aankopen via het elektriciteitsnet. Om dit te doen, moeten we creatief zijn en bereid zijn om nieuwe oplossingen te testen. Denk aan windmolens, alternatieven voor infraroodverwarming en geothermische oplossingen ter ondersteuning van warmtepompen. Dit zijn slechts enkele van de ideeën die we hebben", zegt Catrin.


Batterij-energieopslagsystemen (BESS) om instabiliteit in het elektriciteitsnet te helpen tegengaan of zonne-energie op te slaan, zullen ook een optie zijn voor geselecteerde dealers. Verder wordt er gewerkt aan de overstap naar elektrische servicewagens, vooral daar waar groene stroom beschikbaar is.


"Hoewel lokale betrokkenheid nog steeds cruciaal is, zal de laatste fase ook meer investeringsgedreven activiteit in onze dealerbedrijven vereisen. Het is moeilijk te zeggen wat dat zal zijn, maar we moeten de juiste focus en snelheid vinden - het is een kans waar we in geloven en waar we deel van willen uitmaken."


Kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu zijn de kernwaarden van Volvo en de hoekstenen van de productontwikkeling. Lees meer over duurzame transporten of bekijk het productaanbod.