Tijdens het laatste weekend van augustus komen muziek, kunst en natuur samen op Into The Great Wide Open op Vlieland. Het kleinschalige festival biedt een mix van creativiteit en inspiratie, midden in de duinen en bossen van het Waddeneiland en streeft ernaar zo duurzaam mogelijk te zijn. Bij de opbouw van het festival zijn veel transportbewegingen gemoeid.
De opbouw van een festivalterrein is te vergelijken met een bouwproject”, vertelt Ragnar Klabbers, die als projectmanager van Districon vanuit Topsector Logistiek betrokken is bij dit project. “Het grote verschil is de tijdsdruk: alles moet in een heel korte tijd worden opgebouwd.”
“Vorig jaar is een emissievrije festivalbouwplaats gerealiseerd, onder andere door de inzet van elektrisch bouwmaterieel. Nu was het tijd voor de volgende stap en zijn het transport van materialen en de bevoorrading van het festival grotendeels met elektrische vrachtwagens uitgevoerd.”
Vanuit de projectgroep is dit een goede manier om data te verzamelen en de ervaringen van transporteurs, planners en chauffeurs daarin mee te nemen. Welke dingen komen zij tegen? Wat verloopt goed en wat biedt ruimte voor verbetering? “De kennis en ervaring die hier wordt opgedaan, gebruiken we om een stappenplan te formuleren voor andere bedrijven die de overstap willen maken naar elektrisch rijden”, licht Ragnar toe.
Voor de aan- en afvoer van materialen en festivalinrichting werd een Volvo FH Aero Electric ter beschikking gesteld. De Vlas Transport, die als leverancier al betrokken was bij het festival, voerde de ritten uit en deed tegelijkertijd waardevolle eerste ervaringen op met elektrisch rijden in operationele omstandigheden.
De transporteur kwam meteen voor een ogenschijnlijke uitdaging te staan. “De Vlas zou spullen in de buurt van Harlingen ophalen en afleveren, maar op de eerste dag stond er meteen een rit van 300 kilometer naar Brabant op de planning. Dat is echter zonder enig probleem verlopen”, vertelt Jan Schouten, manager energietransitie bij Volvo Trucks Nederland. “Voor het rijden met een elektrische vrachtwagen is de voorwaarde dat de laadinfrastructuur goed geregeld is en dat de planners erbij betrokken worden.”
Dankzij slimme routeplanning en een mobiele lader die dealer LVS Trucks regelde, kon De Vlas de logistiek volledig emissievrij uitvoeren – een primeur voor het bedrijf én voor het festival. “En een mooi voordeel voor de chauffeurs is dat elektrisch rijden veel rustiger, soepeler en stiller is. Het maakt dat zij minder vermoeid uitstappen aan het einde van de werkdag”, zegt Jan.
Daarnaast werd met een Volvo FM Electric van Heineken 29.000 liter bier elektrisch op het eiland geleverd.
De inzet van de Volvo FH Aero Electric was ook bedoeld om te laten zien wat er al wél mogelijk is met elektrisch transport: “We willen bedrijven inspireren en laten zien dat elektrisch rijden niet alleen toekomstmuziek is, maar vandaag al werkt – zelfs op een eiland als Vlieland. In de transportsector is er nog wel eens de neiging om de nadruk te leggen op wat lastig is en wat niet lukt. Natuurlijk zijn er verschillen met het rijden met een dieseltruck, maar kijk vooral naar wat er wél al kan. Want of je het nou wilt of niet; het aantal elektrische vrachtwagens zal de komende jaren sterk toenemen.”
Onder de noemer Bouwplaats van de Toekomst kwamen partijen uit de festival-, bouw- en logistieke sector bij elkaar op het eiland. Het project werd gedragen door onder andere Topsector Logistiek, BAM Infra Nederland, TBI, Stichting DOEN en Lab Vlieland.
De tijdelijke aard van een festival biedt ruimte voor experimenten die op reguliere bouwplaatsen vaak lastig zijn door regelgeving en risico’s. Zo werd er gewerkt met bio-based-materialen zoals bamboe en houtvezelpulp-geotextiel, en draaide het festival op lokale zonnestroom en groene waterstof.
De ervaringen op Vlieland leveren waardevolle inzichten op:
Deze inzichten worden verwerkt in een rapport met een duidelijk stappenplan dat de overstap naar emissievrije bouwplaatsen moet versnellen. Het draagt direct bij aan de doelstellingen van Topsector Logistiek: een concurrerende én emissieloze logistiek in Nederland tegen 2050.
Wat begon als een duurzaamheidsinitiatief op een muziekfestival, groeit uit tot een beweging die de bouwsector fundamenteel kan veranderen. Door onder andere de inzet van de Volvo FH Aero Electric op dit project is bewezen dat emissievrij transport geen toekomstmuziek is, maar een realistische optie voor vandaag de dag. De Vlas Transport liet zien dat pionieren loont – met kennis, ervaring én impact.
Het project rondom het festival maakt deel uit van het programma ‘Mobiele Werktuigen en Bouwlogistiek’ van Topsector Logistiek. Dit programma valt onder het Kennis- en Opschalingsprogramma (KOP), dat op zijn beurt onderdeel is van de overkoepelende aanpak Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB).
Om meer over dit project te weten te komen, zijn we de podcaststudio ingegaan met Sebastiaan Bont, adviseur duurzame logistiek bij Districon en in opdracht van Topsector Logistiek bij dit project betrokken.
We bespreken hoe de inzet van elektrische vrachtwagens en slimme samenwerking een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het verlagen van de uitstoot. Op welke manier is Into The Great Wide Open een proeftuin voor de verduurzaming van de bouwsector? En wat kan de sector hiervan leren?
“Het begint allemaal met het in kaart brengen van alle transportbewegingen binnen het netwerk van leveranciers en andere betrokken partijen,” vertelt Sebastiaan. “We berekenen de verschillende emissies en op basis daarvan identificeren we waar in het netwerk kansen liggen voor verbetering. Vanuit die analyse hebben we een aanpak voorgesteld die rust op drie pijlers: slimmer rijden, bijvoorbeeld door ritten te bundelen, want een rit die niet gereden hoeft te worden, hoeft ook niet geëlektrificeerd te worden, elektrificatie en tot slot het gebruik van alternatieve brandstoffen - al zien we dat slechts als een tijdelijke oplossing.”
Luister deze en andere podcastafleveringen nu op Spotify of Apple Podcasts.