ITC investeert in duurzaamheid met Volvo FH LNG

Met het oog op de toekomst heeft ITC Holland geïnvesteerd in twee nieuwe Volvo FH 460pk 4x2 LNG-trekkers. De voertuigen worden ingezet voor het intra vervoer van Friesland Campina. Met deze LNG-trucks wordt de CO2-uitstoot met 20% gereduceerd. Dit past perfect bij de kernwaardes en toekomstvisie van zowel ITC Holland als Friesland Campina. De trucks zijn geleverd door BAS Truck Center.
ITC investeert in duurzaamheid met Volvo FH LNG

Duurzaamheid is één van de kernwaardes van ITC Holland. De investering in de twee Volvo FH LNG-trucks sluit hier naadloos bij aan. Met deze trucks wordt de CO2-voetafdruk direct met 20% verlaagd en de mogelijkheid om te rijden op bio-LNG betekent een mogelijke reductie van 100%.

Nick van Schaick, operationeel manager ITC Holland: “De ontwikkelingen met betrekking tot brandstoffen staan niet stil. Wij volgden deze al enige tijd en hebben mede hierdoor besloten in deze transitie-tijd in LNG te investeren. Een andere belangrijke reden is dat Friesland Campina dit als opdrachtgever aanmoedigt om zo eveneens hun doelstellingen op het gebied van CO2 te behalen.”

Lagere brandstofkosten

De LNG-trucks van Volvo zijn net zo zuinig als hun tegenhangers op diesel. Maar omdat LNG vaak goedkoper is, kan hiermee bespaard worden op brandstofkosten. Bovendien geldt er op dit moment een stimuleringsregeling in Nederland, waarbij er direct aan de pomp een korting wordt verrekend per kilogram LNG. Hiermee worden de kosten voor de extra investering op LNG deels gecompenseerd.

Nick van Schaick: “Door de nationale inzet van de trucks, zijn we ervan gegarandeerd dat er altijd LNG-tankstations op de route liggen. Op basis van de proefritten en ervaringscijfers vanuit Volvo verwachten wij, zeker door de intensieve inzet van de trucks (24/7), een flinke besparing aan de pomp.”

Over ITC Holland

ITC Holland is actief in het (tank)transport van vloeibare levensmiddelen in Europa en is hiermee een belangrijke speler in de voedselketen. ITC vervoert zowel grondstoffen naar de fabrieken als halffabricaten en eindproducten naar verpakkingslocaties of direct naar de eindklant. Centraal in de bedrijfsvoering staan de vier kernwaarden: Hygiëne, flexibiliteit, zekerheid en duurzaamheid.