De regeling geldt voor trucks met LNG of CNG als brandstof met een gewicht boven de 7,5 ton. Ook gastrucks met dieselontsteking (zoals de Volvo FH en Volvo FM LNG), vallen onder de Maut-vrijstelling.
“De verlenging van de Maut-vrijstelling is goed nieuws voor de sector. Het zorgt voor een zeer interessante business case voor vervoerders die hebben geïnvesteerd in LNG of dat van plan zijn te gaan doen. Bovendien maakt het de weg vrij naar het CO2-neutrale Bio-LNG”, verklaart Jan Schouten, Manager Product bij Volvo Trucks Nederland.
In het Klimaatakkoord spelen geavanceerde biobrandstoffen een belangrijke rol bij de gestelde doelen voor transport. De sector werkt momenteel hard aan het beschikbaar maken van Bio-LNG, dat ontstaat uit de vergisting van afvalstromen, waarmee de CO2-uitstoot uiteindelijk tot 100% kan worden verminderd. Het fossiele LNG wordt gezien als transitiebrandstof naar het CO2-neutrale Bio-LNG.
Maar ook voordat Bio-LNG beschikbaar is, zorgt het fossiele LNG voor een forse CO2-reductie. Zo hebben recente tests van TNO aangetoond dat met een Volvo LNG-truck een CO2-reductie tot 23% gerealiseerd kan worden. Verder zijn LNG-motoren aanzienlijk stiller en leveren de Volvo FH LNG en Volvo FM LNG dezelfde prestaties als hun tegenhanger op diesel.
De business case voor LNG-trucks wordt met de eind 2019 ingevoerde Nederlandse subsidieregeling en de nu ingevoerde Duitse Maut-vrijstelling daarom extra interessant.
Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com