Nu de verkoop van batterij-elektrische vrachtwagens aantrekt, wordt de transformatie naar duurzamer transport binnen de internationale truckindustrie steeds meer werkelijkheid. Europa is daarin koploper. Er rijden nu steeds meer zwaardere volledig elektrische trucks in het commerciële transport.
Statistieken van de marktanalysegroep IHS Markit laten zien dat er in 2021 in totaal 346 elektrische vrachtwagens (≥16 ton) in Europa zijn geregistreerd – een stijging van 193% ten opzichte van 2020. Volvo Trucks heeft met 42% het grootste marktaandeel. De landen in Europa met de meeste geregistreerde elektrische vrachtwagens (≥16 ton) zijn Zwitserland, Noorwegen, Zweden en Nederland.*
“We zijn vastbesloten om de elektrische truckrevolutie te stimuleren en onze leidende marktpositie in Europa is het bewijs dat we dat doen. Ook al zijn de volumes nog laag, we zien een snelgroeiende belangstelling, zowel in Europa, Noord-Amerika als in andere delen van de wereld. In 2021 hebben we wereldwijd in meer dan 20 landen ruim 1.100 orders of intentieverklaringen voor elektrische trucks aangenomen. Ik ben ervan overtuigd dat het een belangrijk concurrentievoordeel wordt om elektrisch, emissievrij transport aan te bieden”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.
Volvo Trucks startte in 2019, als een van de allereerste truckmerken ter wereld, met de serieproductie van elektrische vrachtwagens. Wanneer dit najaar de productie van de volledig elektrische modellen voor zwaarder gebruik - Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX - begint, zal Volvo het meest complete elektrische assortiment in de wereldwijde truckindustrie hebben. De fabrikant heeft elektrische voertuigen geleverd aan een groot aantal klanten in Europa, Noord-Amerika en Australië. Het doel van het bedrijf is dat tegen 2030 de helft van de totale vrachtwagenverkoop elektrisch zal zijn.
"Deze cijfers laten duidelijk zien dat we een zeer goede start hebben gemaakt in de verkoop. Met het bredere aanbod aan elektrische vrachtwagens zal het mogelijk zijn om bijna de helft van het zware wegtransport te elektrificeren. Dit aandeel zal nog groter worden naarmate de afstand die elektrische trucks kunnen rijden groter wordt en de laadinfrastructuur voor zware vrachtwagens verder wordt ontwikkeld”, stelt Roger Alm.
*Bron: IHS Markit, ihsmarkit.com. Europa exclusief VKx
IHS Markit-statistieken over het totaal aantal geregistreerde vrachtwagens (≥16 ton) in Europa in 2021 exclusief het VK:
Land | YTD Totale marktgrootte |
Zwitserland | 77 |
Noorwegen | 56 |
Zweden | 47 |
Nederland | 42 |
Duitsland | 37 |
Frankrijk | 25 |
Denemarken | 21 |
Spanje | 11 |
Italië | 9 |
Hongarije | 7 |
Polen | 4 |
België | 3 |
Tsjechië | 2 |
Finland | 2 |
Ierland | 2 |
Oostenrijk | 1 |
Totaal | 346 |
Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com
Jan Strandhede
Media Relations Director, Volvo Trucks
Tel: +46 31 3233715
Email: jan.strandhede@volvo.com
Volvo Trucks supplies complete transport solutions for discerning professional customers with its full range of medium- and heavy-duty trucks. Customer support is provided via a global network of dealers with 2,300 service points in about 130 countries. Volvo trucks are assembled in 12 countries across the globe. In 2022 approximately 145,000 Volvo trucks were delivered worldwide. Volvo Trucks is part of the Volvo Group, one of the world’s leading manufacturers of trucks, buses, construction equipment and marine and industrial engines. The group also provides complete solutions for financing and service. Volvo Trucks’ work is based on the core values of quality, safety and environmental care.