Volvo krijgt recordorder tot 1.000 elektrische trucks

Volvo Trucks heeft een intentieverklaring getekend om tussen nu en 2030 1.000 elektrische trucks te verkopen aan Holcim, een van 's werelds grootste aanbieders van bouwoplossingen. De deal is de grootste commerciële order tot nu toe voor elektrische Volvo-trucks. De eerste 130 trucks zullen in 2023 en 2024 worden geleverd.
Volvo krijgt recordorder tot 1.000 elektrische trucks

Holcim is een wereldwijde producent van bouwoplossingen, met hoofdkantoor in Zwitserland. Het bedrijf en zijn aannemers zijn nu met Volvo Trucks overeengekomen om tussen nu en 2030 1.000 elektrische Volvo-trucks in te zetten in alle activiteiten van Holcim in Europa.

De eerste 130 elektrische Volvo FH- en Volvo FM-trucks zullen in het vierde kwartaal van 2023 en in de loop van 2024 worden geleverd aan verschillende markten, waaronder Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.

De overeenkomst is het resultaat van een breder partnerschap tussen Holcim en Volvo Group.

"Langdurige samenwerking en een sterke betrokkenheid om echt een verschil te maken, zijn essentieel om grote CO2-reducties te realiseren. Ik ben erg trots op het partnerschap dat we met Holcim hebben ontwikkeld en op de resultaten die we samen bereiken", zegt Martin Lundstedt, President & CEO Volvo Group.

"De overgang naar zero emissie vereist diepgaande samenwerking in de hele keten. Wij zijn verheugd dat wij met Volvo samenwerken om de logistiek van onze Europese activiteiten koolstofvrij te maken, door onze vloten te elektrificeren. Dit bevordert onze doelstelling om 30% zware vrachtwagens zonder uitstoot te hebben in 2030", zegt Jan Jenisch, voorzitter en CEO van Holcim.

Door 1.000 bestaande Volvo FH-dieseltrucks te vervangen door Volvo FH Electric-trucks die groene stroom gebruiken op een gebruikelijke route, kan jaarlijks tot 50.000 ton CO2 worden bespaard.

Beide ondernemingen zijn betrokken bij het Science-Based Targets-initiatief (SBTi), dat ambitieuze klimaatmaatregelen in de particuliere sector stimuleert en beide zijn ook oprichters van First Movers Coalition (FMC).

Over FMC

De First Movers Coalition (FMC) is een samenwerkingsverband van bedrijven die hun koopkracht gebruiken om vroege markten te creëren voor innovatieve schone technologieën in acht moeilijk toegankelijke sectoren.

Over Het Science-Based Targets initiatief

Het Science-based Targets initiatief (SBTi) stimuleert ambitieuze klimaatmaatregelen in de particuliere sector door organisaties in staat te stellen wetenschappelijk onderbouwde emissiereductiedoelstellingen vast te stellen. Doelen worden als 'wetenschappelijk onderbouwd' beschouwd als ze in overeenstemming zijn met wat volgens de laatste klimaatwetenschap nodig is om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen - het beperken van de opwarming van de aarde tot 1,5°C boven het pre-industriële niveau.

Over Holcim

Holcim is een wereldwijde onderneming in duurzame bouwoplossingen, met hoofdkantoor in Zwitserland. Het is aanwezig in meer dan 60 landen en heeft ongeveer 60.000 werknemers.

Opmerking

De CO2-besparing is gebaseerd op een berekening met de Volvo Trucks Environmental Footprint Calculator (waarbij de CO2-uitstoot wordt vergeleken over een jaarlijks kilometrage van 80.000 km voor een truck met een totaalgewicht van 44 ton en waarbij ervan wordt uitgegaan dat de dieselvariant uit de vergelijking 7% biodiesel gebruikt en gemiddeld 23l/100km haalt).

E-mail: charles.engelaar@volvo.com

Meer Volvo Trucks-nieuws