Het aantal gereden kilometers dat met elektrische Volvo-trucks is gereden, staat gelijk aan 6.200 rondjes om de aarde.
Vrachtwagens zijn verantwoordelijk voor 5% van de wereldwijde uitstoot van CO₂-equivalenten¹. Elektrische trucks zijn een belangrijk middel om de klimaatimpact van goederenvervoer te verkleinen. Voor dezelfde afstand die nu met elektrische Volvo-trucks is afgelegd, zouden dieseltrucks meer dan 78 miljoen liter² diesel hebben verbruikt. Door de vrachtwagens elektrisch te laten rijden, is de uitstoot van CO₂ via de uitlaat met 213.000 ton³ verminderd.
“Het is fantastisch om deze ontwikkeling te zien en hoe transportbedrijven de voordelen van elektrische trucks omarmen in hun dagelijkse operaties. Elektrische vrachtwagens verminderen de uitstoot en zorgen voor een comfortabelere en stillere werkplek voor chauffeurs en de omgeving waar zij rijden”, zegt Roger Alm, president van Volvo Trucks.
“Tegelijkertijd weten we allemaal dat de overstap naar elektrisch veel te langzaam gaat. De marktomstandigheden zijn nog niet overal optimaal om het voor alle transportbedrijven rendabel te maken om te verduurzamen. Dat moet veranderen als we meer elektrische vrachtwagens op de weg willen zien.”
De grootste markten voor Volvo’s elektrische trucks zijn Nederland, Duitsland, Noorwegen, Zweden en de VS. Nederlandse vervoerders hebben intussen meer dan 43 miljoen kilometer met elektrische Volvo-trucks gereden.
Volvo Trucks biedt een breed portfolio van acht elektrische truckmodellen, geschikt voor uiteenlopende toepassingen – van stedelijke distributie en afvalinzameling tot regionaal transport en bouw.
In de afgelopen zes jaar heeft Volvo Trucks uitgebreide expertise opgebouwd in het optimaliseren van energiegebruik, laadinfrastructuur en onderhoud van elektrische trucks. In 2026 introduceert Volvo een elektrische truck met een actieradius tot 600 kilometer op één lading.
De elektrische truckmodellen van Volvo op een rij:
Volvo Trucks zet in op een gecombineerde strategie voor verduurzaming, met batterij-elektrische trucks, brandstofcel-elektrische trucks en verbrandingsmotoren op hernieuwbare brandstoffen zoals bio-LNG en waterstof.
¹ Trucking industry net-zero tracker, World Economic Forum, december 2024
² Gebaseerd op gegevens voor dezelfde modelmix van dieseltrucks.
³ Volgens well-to-wheel-berekeningen binnen het Global Logistics Emissions Council (GLEC) Framework v3.
Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com