"Als er een elektrische oplossing voor is, zullen wij in elektrisch investeren", zegt Marcel Vermeulen, operationeel manager bij Millenaar & van Schaik Transport.
We ontmoeten Marcel bij een van de nieuwste projecten van Millenaar & van Schaik: een plan om 19 kilometer aan rivierdijk in Nederland te versterken. Het bedrijf zet in deze operatie drie emissievrije elektrische Volvo-kiepwagens in en heeft in totaal achttien elektrische Volvo-kippers in gebruik. Millenaar & van Schaik is geselecteerd voor dit project vanwege de sterke focus op milieubescherming, duurzaamheid en het minimaliseren van overlast.
"Ik ben een groot voorstander van elektrisch", zegt Marcel Vermeulen. "Er is geen reden om je zorgen te maken over de actieradius." In het begin merkte Millenaar & van Schaik dat er onvoldoende laadplekken waren voor hun trucks. "Bij een project was er niet genoeg stroom om onze trucks 's nachts volledig op te laden, wat leidde tot productiviteitsverlies", legt hij uit.
Daarom investeerde Millenaar & van Schaik ook in twee eigen laadstations: één op hun thuisbasis bij Schiphol en één semi-permanent bij een project in het oosten van Nederland.
Hun klant investeerde in de oprichting van Watthub, 's werelds grootste snellaadplein voor vrachtwagens en zwaar bouwmaterieel. Gelegen aan de A15, de snelweg die Rotterdam met Duitsland verbindt, kunnen vrachtwagengebruikers een gegarandeerde laadplek boeken met laadsnelheden tot 350 kW. De elektriciteit wordt 100% duurzaam geproduceerd via wind- en zonne-energie. Nu hebben de vrachtwagens van Millenaar & Van Schaik een vaste plek om op te laden - of dat nu een snelle bijlading is, of een volledige nachtelijke lading.
Alles dat we weten over transport, zal opnieuw worden bepaald door de elektrificatie.
Na een nacht opladen kunnen de stille, elektrische vrachtwagens zware ladingen tien tot twaalf uur over korte afstanden vervoeren, zonder tussentijds te hoeven opladen. Mocht het toch nodig zijn om bij te laden, dan kan dat gepland worden tijdens de lunchpauze van de chauffeur of aan het einde van de dienst. Een korte 'plug and play', zoals Marcel het noemt. En dan zijn ze weer onderweg.
"Elk jaar zijn er steeds meer projecten die emissievrije elektrische trucks vereisen", legt Marcel uit. "We zijn dus in trek, het orderboek staat vol met kansen, en we maken ons geen zorgen over onze investeringen."
In feite zegt Marcel dat de vraag van zijn klanten naar elektrische vrachtwagens momenteel groter is dan het aanbod. Zijn advies aan andere bedrijven die nog twijfelen over de overstap naar elektrisch is duidelijk: nu is het moment. "Zorg dat je vooroploopt in de transitie naar emissievrij, want als je wacht, dan loop je het risico zakelijke kansen mis te lopen", voegt hij toe. "Alles dat we weten over transport, zal opnieuw worden bepaald door de elektrificatie."
Marcel is ervan overtuigd dat vooroplopen in de race naar elektrisch zijn bedrijf een concurrentievoordeel geeft, en Millenaar & van Schaik heeft ambitieuze plannen om de elektrificatie van de vloot te versnellen. "Wij zijn toegewijd aan het doel dat door de Europese Unie en onze klanten is gesteld – het verkleinen van onze CO2-voetafdruk. Tegen 2028 zullen onze totale eigendomskosten (TCO) voor elektrische trucks lager zijn dan die van diesel."