Trucks

Specificaties Volvo FH Aero

Alles wat u moet weten over de Volvo FH Aero, tot in de details.

Aandrijflijn

Hier vindt u specificaties over motoren, transmissies, achterassen (inclusief overbrengingsverhoudingen), aandrijflijncombinaties en PTO's.

Heavy Duty Elektrisch – vermogen/koppel

 

G13 - vermogen/koppel

Nettovermogen volgens: EC 582/2011

D13 - vermogen/koppel

Nettovermogen volgens: EC 582/2011

D13 I-save – vermogen/koppel

Nettovermogen volgens: EC 582/2011

Elektrisch

Volvo FH Aero Electric

Prestaties

Tot 330–490 kW (450–666 pk) continu vermogen

Actieradius

Tot 300 km (4×2 trekker met trailer)

Oplaadtijd (volledig geladen​)

9,5 uur met AC (43 kW) 2,5 uur met DC (250 kW)

Accucapaciteit

360–540 kWh, 4–6 accu's.

  

(Bio-)LNG

G13

Emissiestandaard

Euro 6

Aantal cilinders

6

Cilinderinhoud

12,8 dm³

Slag

158 mm

Boring

131 mm

Compressieverhouding

17:01

Zuinig toerengebied

900-1400 omw/min

Uitlaatremvermogen

200 kW

Motorremeffect*

380 kW (2300 t/min)

Oliefilters

2 hoofdstroomfilters

Olieverversingsvolume, inclusief filter

35 l

Inhoud koelsysteem

38 l

  
 

G13 420 pk (309 kW)

 

  
 

Maximaal vermogen bij 1600-1700 t/min

420 pk

  
 

Maximaal koppel bij 905-1400 t/min

2100 Nm

  
 

G13 460 pk (338 kW)

 

  
 

Maximaal vermogen bij 1600-1700 t/min

460 pk

  
 

Maximaal koppel bij 950-1400 t/min

2300 Nm

  
 

G13 500 pk (368 kW)

   
 

Max. vermogen bij 1600-1700 t/min

500 pk

  
 

Maximaal koppel bij 980-1404 t/min

2550 Nm

  
     

Diesel

D13

D13 I-Save 

Emissiestandaard

Euro 6

Euro 6

 

Aantal cilinders

6

6

 

Cilinderinhoud

12,8 dm³

12,8 dm³

 

Slag

158 mm

158 mm

 

Boring

131 mm

131 mm

 

Compressieverhouding

18.0:1

18.0:1

 

Zuinig toerengebied

900-1400 omw/min

900-1300 omw/min

 

Uitlaatremvermogen

175 kW (2300 t/min)

150 kW

 

Motorremeffect*

340 kW (2300 t/min)

435 kW (2300 t/min)

 

Oliefilters

2 hoofdstroomfilters

2 hoofdstroomfilters

 

Olieverversingsvolume, inclusief filter

35 l

35 l

 

Inhoud koelsysteem

24 l

26 l

 
    

Brandstofvereisten

Zwavelvrije brandstof (EN590, max 10 ppm zwavel) Biodiesel generatie 2 (EN15940, synthetische diesel)

Olieverversingsinterval

Tot max. 150.000 km, of eens per jaar met VDS4.

 

 

D13 420 pk (309 kW)

 

  
 

Maximaal vermogen bij 1404–1700 t/min

420 pk

  
 

Maximaal koppel bij 905-1400 t/min

2100 Nm

  
 

D13 I-Save 420 pk (309 kW)*

 

  
 

Maximaal vermogen bij 1230-1600 t/min

420 pk

  
 

Maximaal koppel bij 900-1230 t/min

2400 Nm

  
 

D13 460 pk (338 kW)

   
 

Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min

460 pk

  
 

Maximaal koppel bij 945-1400 t/min

2300 Nm

  
 

D13 I-Save 460 pk (338 kW)*

   
 

Maximaal vermogen bij 1240-1600 t/min

460 pk

  
 

Maximaal koppel bij 900-1240 t/min

2600 Nm

  
 

D13 I-Save 480 pk (353 kW)*

   
 

Maximaal vermogen bij 1250-1600 t/min

480 pk

  
 

Maximaal koppel bij 900-1250 t/min

2700 Nm

  
 

D13 500 pk (368 kW)

   
 

Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min

500 pk

  
 

Maximaal koppel bij 980-1400 t/min

2500 Nm

  
 

D13 I-Save 500 pk (368 kW)

   
 

Maximaal vermogen bij 1250-1600 t/min

500 pk

  
 

Maximaal koppel bij 900-1250 t/min

2800 Nm

  
 

D13 540 pk (397 kW)

   
 

Maximaal vermogen bij 1458-1700 t/min

540 pk

  
 

Maximaal koppel bij 1000-1400 t/min

2600 Nm

  
     

*beschikbaar met B100, biodiesel

Distributie-PTO's

 

Koppel

Overbrengingsverhouding 

EPTT350

350 Nm*

1.26:1

 

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

 

EPTT1000

1000 Nm*

1.26:1

 
    

* Koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar.

I-Shift

Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler. Het is ook mogelijk om I-Shift met kruipversnellingen, ultralage kruipversnellingen en achteruit multispeed te bestellen.

Type

Hoogste versnelling

Max. koppel (Nm)

Maximaal treingewicht (ton)

AT2412

Direct

2400

44

AT2612

Direct

2600

100

ATO2612

Overdrive

2600

100

AT2812

Direct

2800

70

ATO3112

Overdrive

3150

100

    

I-Shift Dual Clutch

Type

Hoogste versnelling

Max. koppel (Nm)

Maximaal treingewicht (ton)

SPO2812

Overdrive

2800

80

    

Type

As

Tandwieloverbrenging

Maximaal koppel (Nm)

Maximale as-/tandemstelbelasting (ton)

Maximaal treingewicht (ton)

Enkele reductie

RSS1244B

Solo

Hypoïde

2800

12

44

RSS1344C/E

Solo

Hypoïde

2600

13

44

RSS1344E

Solo

Hypoïde

2800

13

44

RSS1352A

Solo

Hypoïde

2800

13

52

RSS1370A/B

Solo

Hypoïde

3800

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoïde

3800

23

70

RTS2310A

Tandem

Hypoïde

3800

23

100

Naafreductie

RSH1370F

Solo

Conische, spiraalvormige tandwielen

3800

13

70

RT2610B/F

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3800

26

100

RTH3210F

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3800

32

100

RTH3212F

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3800

32

100

RTH3312

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3800

33

100

RTH3815

Tandem

Conische, spiraalvormige tandwielen

3800

38

100

      

Achterasoverbrenging

Soloassen

RSS1244B

RSS1344C

RSS1344E

RSS1352A

RSS1370A/B

RSH1370F

2.06:1

2.31:1*

2.06:1

2.06:1

2.06:1

3.46:1

2.17:1

2.47:1*

2.17:1

2:17.1

2.17:1

3.61:1

2.31:1

2.47:1*

2.31:1

2.31:1

2.31:1

3.76:1

2.47:1

2.85:1*

2.47:1

2.47:1

2.47:1

4.12:1

2.64:1

3.08:1*

2.64:1

2.64:1

2.64:1

4.55:1

2.85:1

3.36:1*

2.85:1

2.85:1

2.85:1

5.41:1

3.08:1

3.70:1

3.08:1

3.08:1

3.08:1

 
3.36:1

4.11:1

3.36:1

3.36:1

3.40:1**

 
 

4.63:1

  

3.67:1**

 
 

5.29:1

  

4.11:1**

 
 

6.17:1

    
      

* Voor de RSS1344E

** Voor RSS1370B

Tandemassen

RST2370A/B

RTS2310A

RTH2610B

RTH2610F

RTH2610B7F

RTH3210F

RTH3212F

RTH3312

RTH3815

2.43:1

2.06:1

3.33:1

3.33:1

3.33:1

3.33:1

3.33:13.61:14.14:1

2.57:1

2.17:1

3.46:1

3.46:1

3.46:1

3.46:1

3.46:1

3.76:1

4.58:1

2.83:1

2.31:1

3.61:1

3.61:1

3.61:1

3.61:1

3.61:1

4.12:1

5.43:1

3.09:1

2.47:1

3.76:1

3.76:1

3.76:1

3.76:1

3.76:1

4.55:1

7.22:1

3.40:1

2.64:1

3.93:1

3.97:1

3.97:1

3.97:1

3.93:1

5.41:1

 

3.78:1

2.85:1

4.12:1

4.12:1

4.12:1

4.12:1

4.12:1

6.18:1

 

4.13:1

3.08:1

4.55:1

4.55:1

4.55:1

4.55:1

4.55:1

7.21:1

 

4.50:1

3.36:1

5.41:1

5.41:1

5.41:1

5.41:1

5.41:1

  

5.14:1

3.70:1

 

6.18:1

 

6.18:1

6.18:1

  

5.67:1

4.11:1

   

7.21:1

7.21:1

  

6.17:1

4.63:1

       
         

 

D13 420 pk

D13 460 pk

D13 500 pk

D13 540 pk

I-Shift

AT2412

 

 

AT2612

ATO2612

I-Shift Dual Clutch

SP2812

 

Assen met enkele reductie

RSS1244B

RSS1344C/E

RSS1344E

RSS1352A

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Assen met naafreductie

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

     

 

D13 I-Save 420 pk

D13 I-Save 460 pk

D13 I-Save 500 pk

I-Shift

AT2412

 

 

AT2612

 

ATO2612

 

AT2812

  

ATO3112

  

I-Shift Dual Clutch

SP2812

 

Assen met enkele reductie

RSS1244B

 

RSS1344C/E

 

RSS1344E

 

RSS1352A

 

RSS1370A/B

 

RTS2370A

 

RTS2310A

 

Assen met naafreductie

RSH1370F

 

RTH2610F

 

RTH3210

 

RTH3312

 

RTH3815

 

    

 

G13 420 pk

G13 460 pk

G13 500 pk

I-Shift

AT2412

 

AT2612

ATO2612

Assen met enkele reductie

RSS1244B

RSS1344C/E

RSS1344E

 

RSS1352A

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Assen met naafreductie

RSH1370F

RTH2610F

    

Er is een breed scala aan koppelingsonafhankelijke en koppelingsafhankelijke PTO's beschikbaar voor de aandrijving van allerlei opbouwonderdelen.

Koppelingsonafhankelijke PTO's

PTER-DIN: Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.

PTER1400: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

PTER-100: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.

Koppelingsafhankelijke PTO's

PTR-F: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.

PTR-FL/FH: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Voor lage/medium/hoge toerentallen met DIN-koppeling voor directe aansluiting van een hydraulische pomp.

PTRD-F: Voor hoge toerentallen, met aansluitflens voor directe aansluiting van een cardanas.

PTRD-D: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. DIN-koppelingen aan de voor- en achterkant voor directe aansluiting van hydraulische pompen.

PTRD-D1: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. Met aansluitflens aan de achterkant en DIN-koppeling aan de voorkant.

PTRD-D2: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving achter en enkele aandrijving vóór. Twee aansluitflenzen aan de achterkant en een DIN-koppeling aan de voorkant.

Exterieur en interieur

Bekijk specificaties voor cabine-afmetingen, cabinehoogten vanaf de grond en voorzieningen.

Er zijn vier verschillende versies van de buitenbekleding beschikbaar om aan verschillende behoeften te voldoen.

Volvo FH Aero with the basic exterior trim 

Basic

Thunder Gray grille en portierhandgrepen. Chromen koplampen. Lightning gray zonneklep, spiegelkappen en bumper.

Volvo FH Aero with the enhanced exterior trim  

Enhanced

Grille in cabinekleur en chromen koplampen. Lightning Gray zonneklep, spiegelkappen, portierhandgrepen en bumper.

Volvo FH Aero with highest level exterior trim  

Hoogste niveau

Grille, spiegelkappen, zonneklep, deurgrepen, bumper en spoiler in cabinekleur. Chromen koplampen.

Volvo FH Aero with basic with sturdy front exterior trim 

Basic met robuuste voorkant

Thunder Gray grille en portierhandgrepen. Zwarte koplampen. Lightning gray zonneklep en spiegelkappen. Stalen bumper grijs gelakt.

De Volvo FH Aero is verkrijgbaar met zes verschillende interieuruitrustingsniveaus voor verschillende doeleinden.

Volvo FH Aero with vinyl and textile trim robust, interior trim level 

Vinyl en textielbekleding Robust

Duurzame materialen in vinyl en textiel met een modern kleurenschema dat past bij de verschillende onderdelen van de interieurbekleding.

Volvo FH Aero with textile trim dynamic, interior trim level 

Textiel bekleding Dynamic

Textiel interieur met een moderne kleurstelling in diverse bijpassende grijstinten aansluitend bij de verschillende delen van de interieurbekleding.

Volvo FH Aero with plush trim progressive, interior trim level 

Velours bekleding Progressive

Dit interieur in zacht velours biedt een eenvoudig kleurenpalet en is afgestemd op de verschillende onderdelen van de interieurbekleding.

Volvo FH Aero with leather trim robust, interior trim level 

Leren bekleding Robust

Interieur met een sober kleurenschema en tweekleurige volledig leren stoelen die passen bij de verschillende onderdelen van de interieurbekleding.

Volvo FH Aero with leather trim dynamic, interior trim level 

Leren bekleding Dynamic

Interieur met verschillende grijstinten en tweekleurige, volledig leren stoelen die passen bij de verschillende onderdelen van de interieurbekleding.

Volvo FH Aero with leather trim progressive, interior trim level 

Leren bekleding Progressive

Interieur met verschillende Skylark (beige)-tinten en tweekleurige, volledig leren stoelen die passen bij de verschillende onderdelen van de interieurbekleding.

Volvo FH Aero globetrotter XXL cab with measurements, viewed from the side 

Globetrotter XXL: comfort en ruimte

De Globetrotter XXL biedt verder een veilige en comfortabele accommodatie voor maximaal twee personen. Omdat het benedenbed breder en langer is dankzij de verlengde cabinelengte, is het slaapcomfort nog hoger.

Volvo FH Aero globetrotter XL cab with measurements, viewed from the side  

Globetrotter XL: met veel opbergruimte

De Globetrotter XL (CAB-XHSL) biedt ook een veilige en comfortabele accommodatie voor maximaal twee personen, maar met nog meer opbergruimte, dankzij de extra hoogte. De binnenhoogte van de cabine is 220 cm, 211 cm op de motortunnel.

Volvo FH Aero globetrotter cab with measurements, viewed from the side  

Globetrotter-cabine: gezelschap van twee

De Globetrotter-cabine (CAB-HSLP) biedt een comfortabele slaapgelegenheid voor maximaal twee personen. Door de verticale structuur is er bovendien meer dan genoeg extra opbergruimte. Binnenhoogte 205 cm, 196 cm op de motortunnel.

Volvo FH Aero sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Slaapcabine

De slaapcabine (CAB-SLP) met comfortabele slaapgelegenheid voor maximaal twee personen. Binnenhoogte 171 cm, 162 cm op de motortunnel.

Volvo FH Aero low sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Lage slaapcabine

De lage slaapcabine (CAB-LSLP) biedt door het verlaagde dak en de cabineophanging extra laadruimte boven de cabine. Binnenhoogte 147 cm, 138 cm op de motortunnel.

Trekker

 

 

 

Hoogte A (mm)

Hoogte B (mm)

Hoogte C (mm)

Hoogte D (mm)

Aandrijving

Chassishoogte

Vering

Banden

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

4x2

High

Bladvering/luchtvering

315/80-R22.5

3430

3800

39503225

4x2

High

Bladvering/luchtvering

315/80-R22.5

3440

3800

39503225

4x2

Med

Bladvering/luchtvering

315/70-R22.5

3350

3720

3870

3145

4x2

Low

Luchtvering rondom

315/60-R22.5

3230

3600

3750

3025

4x2

Low

Luchtvering rondom

315/60-R22.5

3250

3620

3770

3045

4x2

X-Low

Luchtvering rondom

295/60-R22.5

3210

3580

3730

3005

6x2

Med

Bladvering/luchtvering

315/70-R22.5

3350

3720

3870

3145

        

 

Bakwagen

 

 

 

Hoogte A (mm)

Hoogte B (mm)

Hoogte C (mm)

Hoogte D (mm)

Aandrijving

Chassishoogte

Vering

Banden

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

6×2

High

Luchtvering rondom

315/80-R22.5

3410

3780

3930

3205

6×2

Med

Luchtvering rondom

315/70-R22.5

3330

3700

3850

3125

6×2

Low

Luchtvering rondom

315/60-R22.5

3230

3600

3750

3025

6×2

High

Bladvering rondom

315/80-R22.5

3460

3830

3980

3255

6×4

High

Bladvering rondom

315/80-R22.5

3450

3820

3970

3245

8×4

High

Bladvering rondom

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

10×4

High

Bladvering rondom

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

        

* Hoogten bij benadering

Op vier punten afgeveerde cabine

Kies tussen spiraalveren met schokdempers, spiraalveren voor en luchtvering achter en luchtvering rondom.

 

Luchtinlaten

Aan de linkerkant en leverbaar in lage of hoge uitvoering, afhankelijk van de opdracht. Luchtinlaat aan de voorzijde is ook leverbaar.

 

Kleuren

Maak uw keuze uit de kleuren voor onderdelen. Er zijn circa 650 kleurvarianten beschikbaar.

 

Interieurbekleding

Er zijn verschillende stijlen beschikbaar. Vinyl, textiel en velours. Bepaalde stoelbekleding (behalve vinyl en textiel) kan worden gespecificeerd met een ventilatiefunctie.

 

Chauffeursstoel

Kies uit drie verschillende comfortniveaus: Progressive (velours of leer), Dynamic (textiel) en Robust (vinyl). Extra vrijheid door flexibiliteit: de totale aanpassingsruimte van voor naar achter is 240 millimeter en verticaal 100 millimeter. De chauffeursstoel is standaard voorzien van een hoofdsteun, een verstelbare en neerklapbare rugleuning en een verstelbare lendensteun. Ook kan de stoel verticaal en in hoogte worden versteld en is de hoek van de zitting verstelbaar.

 

Passagiersstoel

Kies uit drie verschillende comfortniveaus: Progressive (velours of leer), Dynamic (textiel) en Robust (vinyl). De bijrijderstoelen zijn standaard voorzien van een hoofdsteun. Er is ook een verplaatsbare passagiersstoel leverbaar.

 

Bedden

Gebouwd voor een comfortabele nachtrust. Afmetingen van het bed: 74×200 cm, met middengedeelte van 81,5 cm breed, of 74×200 cm, uittrekbaar tot 88×200 cm met middengedeelte van 95,5 cm breed. Het bed in de Globetrotter XXL-cabine is 213 centimeter lang. De breedte aan het hoofdeinde, middendeel en ondereinde bedraagt respectievelijk 99/106,5/91 centimeter.

Rust uw cabine uit met een schuimmatras of een matras 16 cm met pocketvering en uitstekend comfort. Er zijn drie opties voor de stevigheid: zacht, semi-stevig en stevig. We bieden ook twee opties voor de matrasbeschermer: levert meer comfort en het bed kan sneller worden opgemaakt. Ook beschikbaar: verstelbare rugsteun en Comfort-bovenbed (afmetingen 60×190 cm of 70×190 cm).

Opbergruimte aan de binnenkant

De cabine heeft een opbergvak met vier DIN-uitsparingen boven de voorruit en twee grote opbergvakken met roldeuren aan de chauffeurskant en bijrijderskant. De achterwand is voorzien van een lichtgewicht opbergruimte bovenaan met uitstekende verlichting. Onder het bed bevinden zich twee lades met een totale inhoud van 130 liter. Ook zijn er twee kleinere opbergcompartimenten onder het matras aan het voeteneinde (10 liter) en het hoofdeinde (15 liter), en aan het voeteneinde is een opbergruimte voor een PET-fles.

 

Opbergruimte aan de buitenkant

Aan beide kanten van de cabine bevinden zich grote opbergruimtes die zowel van buiten als van binnen toegankelijk zijn. Aan beide kanten onder de cabine bevindt zich een extra onverwarmde opbergruimte met een inhoud van 30 liter.

 

Dakraam/dakluik

Elke cabine is uitgerust met een vast dakraam of, als optie, met een dakluik dat 50 mm kan worden geopend. Het doet ook dienst als nooduitgang. Het dakluik kan handmatig of elektrisch worden bediend.

 

Stuurwiel

Leverbaar in twee verschillende maten - diameter van 450 mm of 500 mm. Afhankelijk van de truckspecificatie. Het stuurwiel is 90 mm in hoogte verstelbaar. De hoekverstelling is 28°. Met een verstelbare stuurkolom (optie) kan het stuurwiel in hoogte worden versteld tussen -5° en +15° om zo het comfort voor de chauffeur te verhogen. Bedieningselementen die zijn geïntegreerd in het stuurwiel zorgen voor een veilige en comfortabele bediening van de cruise control, claxon, telefoon en functies op het dashboard en het secundaire display.

 

Klimaatregeling

Met drie alternatieve klimaatsystemen kunt u de temperatuur regelen.

  • Conventionele verwarming met ventilator
  • Handmatig bediende airconditioning (MCC)
  • Volautomatische airconditioning (ECC/ECC2)


Tevens leverbaar met sensoren voor invallend zonlicht, condens en luchtkwaliteit. Het systeem kan worden aangevuld met een parkeerverwarming voor de cabine en de motor en met I-ParkCool, een standkoeling voor de cabine.

 

I-Park Cool 

De motor hoeft niet te draaien om de klimaatregeling te kunnen aanzetten in de cabine. I-ParkCool regelt de cabinetemperatuur in een stilstaand voertuig. Het systeem werkt met de parkeerverwarming van de cabine om een comfortabel klimaat te creëren: dit is bijvoorbeeld handig 's nachts wanneer de temperatuur plotseling sterk daalt. Het systeem controleert de gezondheid van de accu om het startvermogen niet in gevaar te brengen. En het berekent hoeveel vermogen nodig is om de cabine te verwarmen of te koelen. Als de accu's niet helemaal opgeladen zijn, berekent het systeem hoeveel kan worden ingezet. Bovendien is het stil. Het systeem genereert ruwweg 20 dB minder geluid dan systemen van de concurrenten, dus met minder lawaaivervuiling en een betere slaapkwaliteit.

De klimaatregeling is volledig geïntegreerd in het normale ventilatiesysteem* van de truck. Warme of koude lucht wordt naar behoefte gelijkmatig en comfortabel verdeeld via de normale uitstroomopeningen. De aerodynamische eigenschappen van de cabine en de stahoogte in de cabine worden niet door het systeem beïnvloed.

*Met uitzondering van cabineverwarming (PH-CAB).

Chassis

Hier vindt u specificaties over chassishoogten, maximale belasting vooras, achtervering, trekkers, chassiskenmerken en remmen.

X-Low (trekker)

ca. 810 mm

Low

ca. 850 mm

Med

ca. 900 mm

High

ca. 1000 mm

X-High

ca. 1200 mm

  

 

Luchtvering

Bladvering

X-Low

8

-

Low

8

-

Med

10/20*

9

High

10/20*

10/20*

X-High

-

10/20*

   

*Met dubbele voorassen

Type

Assen

Vering

As-/tandemstelbelasting

Reductie

Voor-/naloopassen

Solo

RAD-L90

4x2

Paraboolvering/bladveerpakketten

13 t

Enkel/naaf

 

RAD-GR

4x2

Luchtvering

11,5/13 t

Enkel/naaf

 

RAD-G2

4x2

Lucht (voor de bouw)

13 t

Naaf

 
      

Tandemstel

RADT-GR

6x2

Luchtvering

19/20,5/22,5/23 t

Enkel/naaf

Naloopas (vast/gestuurd/zelfsturend)

RAPD-GR

6x2

Luchtvering

16/19/22 t

Enkel/naaf

Voorloopas (vast/gestuurd)

RAPD-G4

6x2

Luchtvering

16 t

Enkelvoudig

Voorloopas (vast)

RADD-G2

6×4/8×4

Lucht (voor de bouw)

21/23/26 t

Enkel/naaf

 

RADD-BR

6×4/8×4

Paraboolvering

20/21 t

Enkel/naaf

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Paraboolvering/conventionele bladvering

23/26 t

Enkel/naaf

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Conventionele bladvering

26/32 t

Naaf

 

RADD-TR3

8x4

Conventionele bladvering

38 t

Naaf

 

RADD-GR

6×4/8×4

Luchtvering

21/23/26 t

Enkel/naaf

 

RAPDT-GR

8×2

Luchtvering

27/30/30,5/31,5/32 t

Enkel/naaf

Voorloopas (gestuurd) + naloopas (vast/gestuurd)

RADDT-GR

8×4/10×4

Luchtvering

27/33/36 t

Enkel/naaf

Naloopas (gestuurd)

RAPDD-GR

8×4

Luchtvering

27/30,5/32/35 t

Enkel/naaf

Voorloopas (gestuurd)

RADDT-G2

8×4/10×4

Lucht (voor de bouw)

27/33/36 t

Enkel/naaf

Naloopas (gestuurd)

      

Centraal gemonteerde, lager gemonteerde trekbalken en onderbouwkoppeling voor middenasaanhangers. Trekbalken kunnen op de juiste positie worden gespecificeerd met intervallen van 25 millimeter.

Brandstoftanks

Aluminium of stalen tanks met een inhoud van 150 tot 900 liter. Maximaal brandstofvolume is 1510 liter voor een 4x2 trekker. LNG-tanks in de maten 155 kg (375 l), 205 kg (495 l) en 225 kg (545 l).

AdBlue-tanks

Inhoud van 32 tot 112 liter. AdBlue-pomp is geïntegreerd in AdBlue-tankmodule. Kunststof.

Remmen
Het EBS (elektronisch geregelde remsysteem) levert een superieure respons, uitstekende prestaties en een prettig remgevoel, en tal van andere handige functies. EBS is nu beschikbaar voor zowel schijfremmen als trommelremmen met Z-nok (voor een aantal asconfiguraties en chassishoogten). Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket toe te voegen of een van de aanvullende opties. EBS is standaard op alle specificaties.
 

EBS Medium

EBS Medium biedt de volgende extra functies ten opzichte van het EBS-standaardpakket:

 

EBS-statusmonitor 

EBS-statusbewaking via het elektronische TEA2+-voertuigsysteem en Volvo Tech Tool.

 

Auto Hold

Rem de truck tot stilstand en Auto Hold houdt de laatst toegepaste remdruk vast om de truck op zijn plaats te houden totdat de chauffeur het gaspedaal intrapt.

 

Remslijtage analyse

Waarschuwing remvoeringslijtage - berekent het resterende aantal kilometers dat beschikbaar is met de huidige remvoeringen (alleen voor schijfremmen).

 

Automatisch loszetten van parkeerrem

De parkeerrem wordt losgezet zodra de chauffeur het gaspedaal intrapt en een versnelling wordt gekozen (alleen I-Shift-versnellingsbak).

Aanvullende opties:

Aanvullend op de programmapakketten zijn de volgende opties leverbaar:

 

Strekrem

Hiermee kan de chauffeur de aanhanger pulserend laten afremmen. De rem wordt dan automatisch geactiveerd en de kans op scharen wordt tot een minimum gereduceerd.

 

ESC (Electronic Stability Control, toerentalregelaar)

Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie en gaat scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger tegen. ESC voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling, en is beschikbaar voor 2-, 3-, 4- en 5-assige voertuigen.

 

Noodremlicht

Bij een noodstop bij een snelheid boven 50 km/u knipperen de remlichten vier keer per seconde. 

 

Hydraulische retarder

Op de versnellingsbak gemonteerde compact retarder met een maximaal remvermogen van 440 kW.

Volvo Dynamic Steering

Actief stuursysteem met torque-overlay (extra bekrachtiging). Geeft meer stuurkracht bij lage snelheden, vermindert schokken op het stuur en houdt het stuurwiel recht vooruit bij het remmen op ondergrond met wisselende grip. Het stuurwiel keert automatisch terug naar de neutrale stand, zowel bij vooruit als achteruit rijden. Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder trucks met dubbele voorassen. De voorziening is ook beschikbaar in combinatie met onafhankelijke voorwielvering.

Voorloopassen
Leverbaar in vaste en actief gestuurde varianten voor trekkers en bakwagens. Asbelasting: 4,5, 7,5 of 9 ton.
 

Naloopassen

Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkel- of dubbellucht, zelfsturend of actief gestuurd. Asbelasting: 7,5, 9,5 of 10 ton.

Liftbare tandemas

Hiermee kan de achterste aandrijfas op het tandemstel worden ontkoppeld en omhoog worden gebracht, met een lager brandstofverbruik en kleinere draaicirkel als resultaat. Met een druk op de knop op het dashboard kan de chauffeur de as omhoog brengen wanneer de truck ongeladen is. Wanneer de truck geladen is, wordt de as automatisch omlaag gebracht en ingeschakeld. Liftbare tandemas is beschikbaar voor 6×4- en 8×4-configuraties (met een tandemstel) en uitgerust met schijfremmen.

Factsheets

Gegevens - alles wat u nodig heeft. Download via de volgende links factsheets in PDF-indeling voor de Volvo FH Aero.

Volvo FH Aero infosheet Format PDF Size 1 MB

De afgebeelde functies zijn mogelijk niet standaard of beschikbaar voor alle uitrustingsniveaus en aandrijflijnopties.

Nieuwsgierig naar de Volvo FH Aero?

Uw Volvo Trucks-dealer beantwoordt graag al uw vragen. Uiteraard geheel vrijblijvend.