Alles wat u moet weten over de Volvo FM, tot in de details.
Hier vindt u specificaties over motoren, transmissies, achterassen (inclusief overbrengingsverhoudingen), aandrijflijncombinaties en PTO's.
Nettovermogen volgens: EC 582/2011
D11 – vermogen/koppel
Nettovermogen volgens: EC 582/2011
D13 – vermogen/koppel
Nettovermogen volgens: EC 582/2011
Elektrisch | Volvo FM |
---|---|
Prestaties | Tot 330–490 kW (450–666 pk) continu vermogen |
Actieradius | Actieradius tot 300 km |
Oplaadtijd (volledig geladen) | 9,5 uur met AC (43 kW) 2,5 uur met DC (250 kW) |
Accucapaciteit | 180-540 kWh, 2-6 accu's |
Aandrijflijn | 2-3 elektromotoren, I-Shift-versnellingsbak |
(Bio-)LNG | G13 | ||
---|---|---|---|
Emissiestandaard | Euro 6 | ||
Aantal cilinders | 6 | ||
Cilinderinhoud | 12,8 dm³ | ||
Slag | 158 mm | ||
Boring | 131 mm | ||
Compressieverhouding | 17.0:1 | ||
Zuinig toerengebied | 900-1400 omw/min | ||
Uitlaatremvermogen | 200 kW | ||
Motorremeffect* | 380 kW (2300 omw/min) | ||
Oliefilters | 2 hoofdstroomfilters | ||
Olieverversingsvolume, inclusief filter | 35 l | ||
Inhoud koelsysteem | 38 l | ||
*Optioneel
G13 420 pk (309 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maximaal vermogen bij 1600-1700 t/min | 420 pk | |||
Maximaal koppel bij 905-1400 t/min | 2100 Nm | |||
G13 460 pk (338 kW) |
| |||
Maximaal vermogen bij 1600-1700 t/min | 460 pk | |||
Maximaal koppel bij 950-1400 t/min | 2300 Nm | |||
G13 500 pk (368 kW) | ||||
Max. vermogen bij 1600-1700 t/min | 500 pk | |||
Maximaal koppel bij 980-1404 t/min | 2550 Nm | |||
Diesel | D11 | D13 | |
---|---|---|---|
Emissiestandaard | Euro 6 | Euro 6 | |
Aantal cilinders | 6 | 6 | |
Cilinderinhoud | 10,8 dm³ | 12,8 dm³ | |
Slag | 152 mm | 158 mm | |
Boring | 123 mm | 131 mm | |
Compressieverhouding | 18.0:1 | 18.0:1 | |
Zuinig toerengebied | 1000-1500 omw/min | 900-1400 omw/min | |
Uitlaatremvermogen | 155 kW | 175 kW | |
Motorremeffect* | 270 kW (2300 omw/min) | 340 kW (2300 t/min) | |
Oliefilters | 2 hoofdstroomfilters | 2 hoofdstroomfilters | |
Olieverversingsvolume, inclusief filter | 35 l | 35 l | |
Inhoud koelsysteem | 22 l | 24 l | |
*Optioneel
Brandstofvereisten
Zwavelvrije brandstof (EN590, max. 10 ppm zwavel) Biodiesel generatie 2 (EN15940, synthetische diesel) Volvo FM op (Bio-)LNG automotive kwaliteit.
D11 330 pk (246 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maximaal vermogen bij 1700 omw/min | 330 pk | |||
Maximaal koppel bij 877-1400 omw/min | 1600 Nm | |||
D11 380 pk (279 kW) |
| |||
Maximaal vermogen bij 1700 t/min | 380 pk | |||
Maximaal koppel bij 938-1400 omw/min | 1800 Nm | |||
D11 430 pk (317 kW) | ||||
Maximaal vermogen bij 1700 t/min | 430 pk | |||
Maximaal koppel bij 1008-1400 omw/min | 2050 Nm |
D11 460 pk (338 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maximaal vermogen bij 1700 t/min | 460 pk | |||
Maximaal koppel bij 1050-1400 omw/min | 2200 Nm | |||
D13 420 pk (309 kW) |
| |||
Maximaal vermogen bij 1404–1700 t/min | 420 pk | |||
Maximaal koppel bij 905-1400 t/min | 2100 Nm | |||
D13 460 pk (338 kW) | ||||
Maximaal vermogen bij 1404-1700 t/min | 460 pk | |||
Maximaal koppel bij 945-1400 t/min | 2300 Nm |
D13 500 pk (368 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maximaal vermogen bij 1404–1700 t/min | 500 pk | |||
Maximaal koppel bij 980-1400 t/min | 2500 Nm | |||
Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compact retarder, PTO, noodstuurbekrachtigingspomp en oliekoeler. Het is ook mogelijk om I-Shift met kruipversnellingen, ultralage kruipversnellingen en achteruit multispeed te bestellen.
Type | Hoogste versnelling | Max. koppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
AT2412 | Direct | 2400 | 44 |
AT2612 | Direct | 2600 | 100 |
ATO2612 | Overdrive | 2600 | 100 |
Type | Hoogste versnelling | Max. koppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
SPO2812 | Overdrive | 2800 | 80 |
Type | As | Tandwieloverbrenging | Maximaal koppel (Nm) | Maximale as-/tandemstelbelasting (ton) | Maximaal treingewicht (ton) |
Enkele reductie | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1244 | Solo | Hypoïde | 2800 | 13 | 44 |
RSS1344C/E | Solo | Hypoïde | 2600 | 13 | 44 |
RSS1352A | Solo | Hypoïde | 2800 | 13 | 52 |
RSS1370A/B | Solo | Hypoïde | 3800 | 13 | 70 |
RTS2370A | Tandem | Hypoïde | 3800 | 23 | 80 |
RTS2310 | Tandem | Hypoïde | 3800 | 23 | 100 |
Naafreductie | |||||
RSH1365 | Solo | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 13 | 65 |
RSH1370F | Solo | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 13 | 70 |
RTH2610B/F | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 26 | 100 |
RTH3210 | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 32 | 100 |
RTH3312 | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 33 | 120 |
RTH3815* | Tandem | Conische, spiraalvormige tandwielen | 3800 | 38 | 150 |
* Voor de Volvo FM 4x4.
RSS1244 | RSS1344C/E | RSS1370A/B | RSH1370F | RSH1365* |
---|---|---|---|---|
2.06:1 | 2.06:1 | 2.47:1 | 3.46:1 | 3.61:1 |
2.17:1 | 2.17:1 | 2.64:1 | 3.61:1 | 3.76:1 |
2.31:1 | 2.31:1** | 2.85:1 | 3.76:1 | 4.12:1 |
2.47:1 | 2.47:1** | 3.08:1 | 4.12:1 | 4.55:1 |
2.64:1 | 2.47:1 | 3.40:1*** | 4.55:1 | 5.41:1 |
2.85:1 | 2.85:1 | 3.67:1*** | 5.41:1 |
|
3.08:1 | 3.08:1 | 4.11:1*** |
|
|
| 3.36:1 |
|
|
|
3.70:1 |
| |||
4.11:1 |
| |||
4.63:1 | ||||
5.29:1 | ||||
* Leverbaar voor de Volvo FM 4x4
** Voor de RSS1344E
*** Voor de RSS1370B
RST2370A | RTS2310 | RTH2610F | RTH3210 | RTH3312 | RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|
2.43:1 | 2.06:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.57:1 | 2.17:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
2.83:1 | 2.31:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
3.09:1 | 2.47:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.40:1 | 2.64:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 5.41:1 | |
3.78:1 | 2.85:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 6.18:1 | |
4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 7.21:1 | |
4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | ||
5.14:1 | 3.70:1 | 6.18:1 | 6.18:1 | ||
5.67:1 | 4.11:1 | 7.21:1 | |||
6.17:1 | 4.63:1 | ||||
| D11 330 pk | D11 370 pk | D11 410 pk | D11 450 pk | D13 420 pk | D13 460 pk | D13 500 pk |
I-Shift | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
AT2412 | • | • | • | • | • | • | • |
AT2612 | • | • | • | • | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • | • | • | • | • |
I-Shift Dual Clutch | |||||||
SP02812 |
|
|
|
|
| • | • |
Assen met enkele reductie | |||||||
RSS1244 | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1352A | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1370A/B | • | • | • | • | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • | • | • | • | • |
RSS2310A | • | • | • | • | • | • | • |
RSH1365 | • | • | • | • | • | • | • |
Assen met naafreductie | |||||||
RSH1370F | • | • | • | • | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3210 | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3312 | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3815 | • | • | • | • | • | • | • |
| G13 420 pk | G13 460 pk | G13 500 pk |
I-Shift | |||
---|---|---|---|
AT2412 | • | • |
|
AT2612 | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • |
Assen met enkele reductie | |||
RSS1244 | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • |
RSS1352A | • | • | |
RSS1370A/B | • | • | • |
RTS2370A | • | • |
|
RTS2310A | • | • | • |
Assen met naafreductie | |||
RSH1370F | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • |
| Koppel | Overbrengingsverhouding | |
---|---|---|---|
EPTT350 | 350 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT1000 | 1000 Nm* | 1.26:1 | |
* Koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar.
PTER-DIN: Achterop gemonteerde PTO voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.
PTER1400: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting
voor hydraulische pomp.
PTER100: Achterop gemonteerde PTO met flensverbinding
voor hydraulische pomp.
PTR-F: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-FL/FH: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Voor lage/medium/hoge toerentallen met DIN-koppeling voor directe aansluiting van een hydraulische pomp.
PTRD-F: Voor hoge toerentallen, met aansluitflens voor directe aansluiting van een cardanas.
PTRD-D: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. DIN-koppelingen aan de voor- en achterkant voor directe aansluiting van hydraulische pompen.
PTRD-D1: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving. Met aansluitflens aan de achterkant en DIN-koppeling aan de voorkant.
PTRD-D2: Voor hoge toerentallen, met dubbele aandrijving achter en enkele aandrijving vóór. Twee aansluitflenzen aan de achterkant en een DIN-koppeling aan de voorkant.
Bekijk specificaties voor cabine-afmetingen, cabinehoogten vanaf de grond en voorzieningen.
Er zijn twee verschillende versies van de buitenbekleding beschikbaar voor verschillende doeleinden.
Basic
Thunder Gray grille en portierhandgrepen. Chromen koplampen. Lightning gray zonneklep, spiegelkappen en bumper.
Enhanced
Thunder Gray grille. Spiegelkappen, portierhandgrepen, zonneklep en bumper in cabinekleur. Chromen koplampen.
De Volvo FM is verkrijgbaar met vijf verschillende interieuruitrustingsniveaus om aan verschillende behoeften te voldoen.
Textielbekleding Dynamic
Textiel interieur met een modern kleurenschema en duurzame materialen in verschillende tinten grijs en paars.
Vinyl en textielbekleding Robust
Duurzame materialen in vinyl en textiel met een modern kleurenschema dat past bij de verschillende onderdelen van de interieurbekleding.
Velours bekleding Progressive
Deze velours interieurbekleding met zacht textiel biedt een modern kleurenschema en past bij de verschillende onderdelen van de interieurbekleding.
Leren bekleding Robust
Interieur met duurzame materialen en tweekleurige, volledig leren stoelen die passen bij de verschillende onderdelen van de interieurbekleding.
Leren bekleding Progressive
Interieur met duurzame materialen en tweekleurige, volledig leren stoelen die passen bij de verschillende onderdelen van de interieurbekleding.
Dagcabine
De dagcabine (FM-DAY) met comfortabele en ergonomische chauffeursomgeving. Binnenhoogte 164 centimeter: 120 centimeter boven de kap over de motorruimte.
Lage dagcabine
De lage dagcabine (FM-LDAY) is geschikt voor toepassingen zoals mijnbouw, koeleenheden, pompen en kranen. Binnenhoogte 148 centimeter: 104 centimeter boven de kap over de motorruimte.
Slaapcabine
De slaapcabine (FM-SLP) met comfortabele slaapgelegenheid voor één persoon. Binnenhoogte 164 centimeter: 120 centimeter op de motortunnel.
Lage slaapcabine
De lage slaapcabine (FM-LSLP) biedt door het verlaagde dak extra laadruimte boven de cabine. Binnenhoogte 148 centimeter: 104 centimeter boven de kap over de motorruimte.
Globetrotter-cabine
De Globetrotter-cabine (FM-HSLP) biedt comfortabele slaapgelegenheid voor één of twee personen. De cabine met extra opbergruimte bovenin. Binnenhoogte 201 centimeter: 157 centimeter boven de kap over de motorruimte.
Manschappencabine
De manschappencabine met voldoende ruimte voor extra passagiers, tot maximaal 7 personen. Binnenhoogte 159 centimeter:
Op vier punten afgeveerde cabine
Kies tussen spiraalveren met schokdempers, spiraalveren voor en luchtvering achter en luchtvering rondom.
Luchtinlaten
Luchtinlaat aan de linkerkant en leverbaar met opties voor lage of hoge plaatsing. Luchtinlaat aan de voorzijde is ook leverbaar.
Cabinekleuren
Keuze uit ongeveer 650 varianten.
Chauffeursstoel
Kies uit drie verschillende comfortniveaus: Progressive (velours of leer), Dynamic (textiel) en Robust (vinyl). De totale horizontale verstelling van de stoel bedraagt 200 mm en de hoogteverstelling is 100 mm. De chauffeursstoel is standaard voorzien van een hoofdsteun, een verstelbare en neerklapbare rugleuning en een verstelbare lendesteun. Ook kan de stoel verticaal en in hoogte worden versteld en is de hoek van de zitting verstelbaar.
Passagiersstoel
Kies uit drie verschillende comfortniveaus: Progressive (velours of leer), Dynamic (textiel) en Robust (vinyl). Standaard voorzien van hoofdsteunen.
Bedden
Benedenbed van 70×200 centimeter. Matras van 16 cm met pocketvering en uitstekend comfort. Keuze uit drie varianten: zacht, semi-stevig en stevig. Er zijn twee typen matrasbescherming beschikbaar; deze verbeteren het comfort en hierdoor kunt u het bed gemakkelijker opmaken. Comfort bedafmetingen boven: 70×190 centimeter of 60×190 centimeter
Opbergruimte aan de binnenkant
De ruimte boven de voorruit bestaat uit twee opbergruimten met rolluiken en daarnaast vier ISO-vakken, waarvan er één is gereserveerd voor een tachograaf (twee ISO-vakken op de lage cabines). Onder het bed van de slaapcabine en de Globetrotter-cabine vindt u twee grote opbergruimten die van buitenaf toegankelijk zijn. Ook is er één grote opbergruimte van 44 l dat u opent door het matras en het deksel op te tillen. Het slaapgedeelte bevat twee opbergruimten voor tijdschriften en kleine voorwerpen. Het dashboard bevat vier open opbergruimten, een kleine opbergdoos, een DIN-sleuf, een opbergbakje bovenop het dashboard en een flessenhouder. De dagcabine kan worden uitgerust met een opbergruimte van 60 liter met harmonicadeurtjes voor helmen, lunchdoos, enzovoort.
Opbergruimte aan de buitenkant
Achter de passagiers- en de chauffeursstoel is opbergruimte beschikbaar die van buitenaf toegankelijk is.
Dakluik
De cabine is uitgerust met een dakluik dat 50 millimeter kan worden geopend. Aan de binnenzijde zit een geperforeerde zonwering, die tevens dienst doet als horrengaas wanneer het dakluik openstaat. Het dakluik kan handmatig of elektrisch worden bediend (optioneel). Er is ook een dakluik in staal beschikbaar, bedoeld voor toepassingen in de bouw of ruige omstandigheden.
Stuurwiel
Leverbaar in twee verschillende maten - diameter van 450 mm of 500 mm. Afhankelijk van de truckspecificatie. Het stuurwiel is 90 mm in hoogte verstelbaar. De hoekverstelling is 28°. Met een verstelbare stuurkolom (optie) kan het stuurwiel in hoogte worden versteld tussen -5° en +15° om zo het comfort voor de chauffeur te verhogen. Het stuurwiel is leverbaar met of zonder airbag. Bedieningselementen die zijn geïntegreerd in het stuurwiel zorgen voor een veilige en comfortabele bediening van de cruise control, claxon, telefoon en functies op het dashboard en het secundaire display.
Klimaatregeling
De klimaatregeling is leverbaar in twee uitvoeringen voor uiteenlopende behoeften:
De klimaatregeling kan ook worden aangevuld met een parkeerverwarming voor de cabine en de motor.
Hier vindt u specificaties over chassishoogten, maximale belasting vooras, achtervering, hoogten koppelschotels, trekkers, chassiskenmerken en remmen.
X-Low (trekker) | ca. 810 mm |
Low | ca. 850 mm |
Med | ca. 900 mm |
High | ca. 1000 mm |
X-High | ca. 1200 mm |
| Luchtvering | Bladvering |
---|---|---|
X-Low | 8 | - |
Low | 8 | - |
Med | 10/20* | 9 |
High | 10/20* | 10/20* |
X-High | - | 10/20* |
*Met dubbele vooras FAL20
Type | Assen | Vering | As-/tandemstelbelasting | Reductie | Voor-/naloopassen |
Solo | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4x2 | Paraboolvering/bladveerpakketten | 13 t | Enkel/naaf |
|
RAD-GR | 4x2 | Luchtvering | 11,5/13 t | Enkel/naaf |
|
RAD-G2 | 4x2 | Lucht (voor de bouw) | 13 t | Naaf | |
RAD-G4 | 4x2 | Luchtvering | 12 t | Enkelvoudig | |
Tandemstel | |||||
RADT-GR | 6x2/8x2 | Luchtvering | 19/20,5/22,5/23 t | Enkel/naaf | Naloopas (vast/gestuurd/zelfsturend) |
RAPD-GR | 6x2 | Luchtvering | 16/19/22 t | Enkel/naaf | Voorloopas (vast/gestuurd) |
RAPD-G4 | 6x2 | Luchtvering | 16 t | Enkelvoudig | Voorloopas (vast) |
RADD-G2 | 6×4/6x6/8x4/8x6 | Luchtvering | 21/23/26 t | Enkel/naaf | |
RADD-BR | 6×4/8x4 | Paraboolvering | 20/21 t | Enkel/naaf | |
RADD-TR1 | 6×4/8×4 | Paraboolvering/bladveerpakketten | 23/26 t | Enkel/naaf | |
RADD-TR2 | 6×4/8×4 | Bladveerpakket | 26/32 t | Naaf | |
RADD-TR3 | 6×4/8×4 | Paraboolvering | 38 t | Naaf | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Luchtvering | 17/21/23/26 t | Enkel/naaf | |
RADDT-GR | 8×4/10x4 | Luchtvering | 27/33/36 t | Enkel/naaf | Naloopas (gestuurd) |
RAPDD-GR | 8×4 | Luchtvering | 27/30,5/32/35 t | Enkel/naaf | Voorloopas (gestuurd) |
RAPDT-GR | 8×2 | Luchtvering | 27/30/30,5/31,5/32 t | Enkel/naaf | Voorloopas (gestuurd), naloopas (vast/gestuurd) |
RADDT-G2 | 8×4/10x4/10x6 | Luchtvering | 27/33/36 t | Enkel/naaf | Naloopas (gestuurd) |
Centraal gemonteerde, lager gemonteerde trekbalken en onderbouwkoppeling voor middenasaanhangers. Trekbalken kunnen op de juiste positie worden gespecificeerd met intervallen van 25 millimeter.
Brandstoftanks
Aluminium of stalen tanks met een inhoud van 150 tot 900 liter. Het maximale brandstofvolume is 1510 liter voor een 4x2-trekker. LNG-tanks in de maten 155 kg (375 l), 205 kg (495 l) en 225 kg (545 l). Voor dubbele voorassen kunststof EU6-brandstoftank tussen voorassen.
AdBlue-tanks
Inhoud van 32 tot 112 liter. AdBlue-pomp is geïntegreerd in AdBlue-tankmodule. Kunststof.
Remmen
EBS (elektronisch geregeld remsysteem) levert een superieure respons, met uitstekende prestaties en prettig remgevoel, terwijl u ook de beschikking krijgt over een aantal handige functies. EBS is nu beschikbaar voor zowel schijfremmen als trommelremmen met Z-nok (voor een aantal asconfiguraties en chassishoogten). Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket of een van de aanvullende opties toe te voegen. EBS is standaard op alle specificaties.
EBS Medium
EBS Medium biedt de volgende extra functies ten opzichte van het EBS-standaardpakket:
EBS-statusmonitor
EBS-statusbewaking via het elektronische TEA2+-voertuigsysteem en Volvo Tech Tool.
Auto Hold
Rem de truck tot stilstand en Auto Hold houdt de laatst toegepaste remdruk vast om de truck op zijn plaats te houden totdat de chauffeur het gaspedaal intrapt.
Remslijtage analyse
Waarschuwing remvoeringslijtage - berekent het resterende aantal kilometers dat beschikbaar is met de huidige remvoeringen (alleen voor schijfremmen).
Automatisch loszetten van parkeerrem
De parkeerrem wordt losgezet zodra de chauffeur het gaspedaal intrapt en een versnelling wordt gekozen (alleen I-Shift-versnellingsbak).
Aanvullende opties:
Aanvullend op de programmapakketten zijn de volgende opties leverbaar:
Strekrem
Hiermee kan de chauffeur de aanhanger pulserend laten afremmen. De rem wordt dan automatisch geactiveerd en de kans op scharen wordt tot een minimum gereduceerd.
ESC (Electronic Stability Control, toerentalregelaar)
Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie en gaat scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger tegen. ESC voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling en is beschikbaar voor 2-, 3-, 4- en 5-assige voertuigen.
Noodremlicht
Bij een noodstop bij een snelheid boven 50 km/u knipperen de remlichten vier keer per seconde.
Hydraulische retarder
Op de versnellingsbak gemonteerde compact retarder met een maximaal remvermogen van 440 kW.
Volvo Dynamic Steering
Actief stuursysteem met torque-overlay (extra bekrachtiging). Geeft meer stuurkracht bij lage snelheden, vermindert schokken op het stuur en houdt het stuurwiel recht vooruit bij het remmen op ondergrond met wisselende grip. Het stuurwiel keert automatisch terug naar de neutrale stand, zowel bij vooruit als achteruit rijden. Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder trucks met dubbele voorassen. De voorziening is ook beschikbaar in combinatie met onafhankelijke voorwielvering.
Voorloopassen
Leverbaar in vaste en actief gestuurde varianten voor trekkers en bakwagens. Asbelasting: 4,5, 7,5 of 9 ton.
Naloopassen
Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkele of dubbele wielen, zelfsturend of actief gestuurd. Asbelasting: 7,5, 9,5 of 10 ton.
Liftbare tandemas
Hiermee kan de achterste aandrijfas op het tandemstel worden ontkoppeld en omhoog worden gebracht, met een lager brandstofverbruik en kleinere draaicirkel als resultaat. Met een druk op de knop op het dashboard kan de chauffeur de as omhoog brengen wanneer de truck ongeladen is. Wanneer de truck wel is geladen, wordt de as automatisch naar beneden gebracht en geactiveerd. Liftbare tandemas is beschikbaar voor 6×4- en 8×4-configuraties (met een tandemstel) voorzien van schijfremmen.
Asconfiguraties Elektrisch
Trekker: 4x2, 6x2, 6x4
Bakwagen: 4x2, 6x2, 6x4, 8x2, 8x4
Alle assen met luchtvering
Gegevens: alles wat u nodig heeft. Download via de volgende links factsheets in PDF-indeling voor de Volvo FM-reeks.
De afgebeelde functies zijn mogelijk niet standaard of beschikbaar voor alle uitrustingsniveaus en aandrijflijnopties.