9 belangrijke vragen over Vera

Welke invloed heeft Vera op de transportsector? Is het veilig? Is de technologie betrouwbaar? Mikael Karlsson, Vice President Autonomous Solutions bij Volvo Trucks, beantwoordt deze en andere veelgestelde vragen.

Het volledige potentieel van de transportsector onder handbereik

Hoe kwam je op een oplossing zoals Vera?
Innovatie en moed zitten in het DNA van Volvo Trucks. Traditioneel hanteren we een stapsgewijze aanpak voor productontwikkeling, maar zoals iemand eens tegen me zei: ‘Je kunt geen ladder naar de maan bouwen’. Het lijkt misschien of je dichterbij komt, maar je zult er nooit komen. Je moet iets radicaal anders doen. Toen we met dit project begonnen, schetsten we eerst een toekomstscenario en vroegen we ons af wat de ideale transportoplossing zou zijn. Daarna ‘rekten’ we onze inzichten uit en keken we naar wat we vandaag al kunnen doen om onze visie te realiseren. Vera is in wezen onze manier om iets te ontwikkelen dat ons naar de toekomst brengt.

Is Vera slechts een concept, of is het iets dat we waarschijnlijk zullen zien in echte operaties?
Vera is een aanvulling op ons huidige aanbod. Het is nog in ontwikkeling omdat we stappen moeten zetten om de veiligheid te verzekeren en onze klanten een premiumervaring te bezorgen.

Wat houdt Vera in voor de klant?
Voor Volvo Trucks is het belangrijk om een ​​premiumervaring te bieden, die onze klanten gemoedsrust en een probleemloze transportoplossing biedt. We geloven dat Vera ons verder kan brengen op deze reis.

Welke gevolgen zal dit hebben voor de transportsector?
Ik denk dat op plaatsen zoals havens en grote logistieke centra de leveringen veel nauwkeuriger zullen verlopen en de flexibiliteit en productiviteit verbeteren. De bedrijfsvoering van vandaag is vaak gebaseerd op de standaard werkuren overdag, maar een oplossing zoals Vera maakt ononderbroken activiteiten de klok rond en een optimale doorstroming mogelijk. Zo kunnen voorraden tot het minimum worden beperkt en kan de algehele productiviteit worden verhoogd.

Welke gevolgen heeft dit voor de maatschappij?
Door de klok rond te werken, kunnen consumptiegoederen sneller worden geleverd. En aangezien het elektrische voertuigen zijn, betekent dat minder lawaai, minder files en minder uitlaatgassen voor de maatschappij.

Is de technologie bewezen?
Bij de ontwikkeling van Vera integreren we nieuwe technologie, zowel in het voertuig als in de omliggende infrastructuur. Dat vereist veel testwerk om ervoor te zorgen dat alles goed samenwerkt. Aangezien een groot deel van de basistechnologie het resultaat is van onze platformaanpak bij Volvo Trucks, is die in hoge mate al getest. Zo is de elektrische aandrijflijn dezelfde aandrijflijn als die in onze elektrische vrachtwagens zit, die al op de markt zijn gebracht.

Welk gevolgen heeft dit voor vrachtwagenchauffeurs?
Vanzelfsprekend zal dit invloed hebben op bestuurders die actief zijn in deze toepassingen, maar over het algemeen verwachten we een groeiende behoefte aan bekwame chauffeurs. Ik ben ervan overtuigd dat technologie de welvaart stimuleert en de samenleving vooruithelpt. Vandaag de dag zijn in veel fabrieken sommige productie-onderdelen sterk geautomatiseerd, terwijl andere onderdelen nog steeds door mensen moeten worden bediend. Ik geloof dat de transportsector op dezelfde manier zal evolueren. Ik voorzie toenemende automatisering waar dat zinvol is, zoals voor hoogfrequente en dus repeterende transporten. Dit zal op zijn beurt de welvaart bevorderen en de vraag naar vrachtwagenchauffeurs in andere toepassingen laten stijgen.

Is Vera veilig?
Alles wat we doen, is ontworpen om veilig te zijn en we nemen alle noodzakelijke voorzorgsmaatregelen. We kijken naar wat er nodig is op het vlak van infrastructuur, in de voertuigen en in een controlecentrum. De voertuigen hebben een lagere werksnelheid en zijn uitgerust met sensoren, radartechnologie en camera’s. We zijn ervan overtuigd dat we een veilige weg inslaan door te beginnen met een lagere snelheid in een duidelijk afgebakend gebied en vervolgens geleidelijk aan de snelheid op te voeren en de infrastructuur uit te bouwen.

Wat is de volgende stap voor Vera?
We zullen dit eerst toepassen in hoogfrequente goederenstromen over korte afstanden. Naarmate we meer ervaring opdoen, kunnen we kijken naar uitbreiding naar andere toepassingen. Vera is echter niet overal en voor iedereen de oplossing. Het is een oplossing die we aanpassen en afstemmen op de gebruiker, afhankelijk van zijn unieke behoeften.

 

Vera zal in eerste instantie worden ingezet in hoogfrequente goederenstromen over korte afstanden.

Wellicht ook interessant voor u