Trucks

Wat is de aandrijflijn?

De aandrijflijn in een motorvoertuig is de verzamelnaam voor alle onderdelen die ervoor zorgen dat de wielen worden aangedreven en het voertuig in beweging komt.
Aandrijflijn?

Hoe specificeer je de aandrijflijn van een truck?

De topografie van het landschap en het treingewicht zijn de twee factoren die bepalend zijn voor de specificatie van de aandrijflijn van een truck. De nadruk ligt daarbij op het optimaliseren van de prestaties, de levensduur en het brandstofverbruik.

 

Vlakke topografie (T-FLAT)
De topografie wordt beschouwd als ‘vlak’ als aan alle onderstaande criteria wordt voldaan. In de praktijk wordt de topografie ‘vlak’ slechts in beperkte geografische gebieden aangetroffen en betreft het in de meeste gevallen snelwegen.

  • Hoogteverschillen met een hellingshoek van < 3% komen gedurende > 98% van de totale rijafstand voor.
  • De maximale hellingshoek die voorkomt is 8%.
     

Voornamelijk vlakke topografie (T-PFLAT)
De topografie wordt beschouwd als ‘voornamelijk vlak’ als aan alle onderstaande criteria wordt voldaan en als niet wordt voldaan aan de criteria voor ‘vlak’:

  • Hoogteverschillen met een hellingshoek van < 3% komen gedurende > 80% van de totale rijafstand voor.
  • Hoogteverschillen met een hellingshoek van < 6% komen gedurende > 98% van de totale rijafstand voor.
  • De maximale hellingshoek die voorkomt is 16%
     

Heuvelachtige topografie (T-HILLY)
De topografie wordt beschouwd als heuvelachtig als aan alle onderstaande criteria wordt voldaan en als niet wordt voldaan aan de criteria voor ‘voornamelijk vlak’:

  • Hoogteverschillen met een hellingshoek van < 3% komen gedurende > 65% van de totale rijafstand voor.
  • Hoogteverschillen met een hellingshoek van < 6% komen gedurende > 90% van de totale rijafstand voor.
  • Hoogteverschillen met een hellingshoek van < 9% komen gedurende > 98% van de totale rijafstand voor.
  • De maximale hellingshoek die voorkomt is 20%.
     

Zeer heuvelachtige topografie (T-VHILLY)
De topografie wordt beschouwd als ‘zeer heuvelachtig’ als niet wordt voldaan aan de criteria voor ‘heuvelachtig’. In de praktijk komt de topografie ‘zeer heuvelachtig’ met name voor in de mijnbouw, de bouw van waterkrachtcentrales, steengroeven, enz., en in uitzonderlijke gevallen wanneer het voertuig slechts lokaal wordt gebruikt in zeer heuvelachtige gebieden.
 

Aandrijflijngarantie

De aandrijflijngarantie dekt alles binnen in de motor, de versnellingsbak, de automatische transmissie, de cardanas(sen), de aandrijfas(sen) en alle componenten ervan, evenals de bijbehorende elektronische regeleenheden. Voorbeelden van bijbehorende componenten zijn:
 

Motor
- Cilinderblok
- Cilinderkop
- Cilindervoeringen en zuigers
- Aansl. staven en lagers
- Oliepomp + opnamepijp
- Oliefilterhuis
- Vliegwiel en huis
- Uitlaat-/inlaatspruitstuk
- Bypass-klep
- Koelvloeistofpomp
- Thermostaathuis
- Elektronische bedieningseenheid
- Brandstofinspuitpomp + koppelings- en doseerpomp
- Verstuivers
- Turbocompressor
- Turbocompound
- Uitlaatgasnabehandelingssysteem

Versnellingsbak
- Koppelingshuis
- Versnellingsbakhuis
- Assen en tandwieloverbrengingen
- Lagers
- Synchronisatiekegels
- Splitter-eenheid
- Range-eenheid
- Interne versnellingskiezer
- Oliepomp
- Automatische versnellingsbak
- Tussenbak
- Retarder
- Koblam
- Elektronische bedieningseenheid

Aandrijfassen
- Cardanassen
- Tussenlager
- Kruiskoppelingen
- Voor/achterashuis
- Aandrijftandwielen
- Differentieelhuis
- Differentieeltandwielen
- Differentieellagers
- Steekassen