Wat is het voordeel van kruipversnellingen?
De nieuwe uitvoering van Volvo Trucks I-Shift maakt het mogelijk om tot twee nieuwe kruipversnellingen toe te voegen. Dit betekent onder andere dat de truck kan wegrijden vanuit stilstand en een treingewicht tot wel 325 ton kan transporteren. Met de nieuwe kruipversnellingen kan de truck rijden met hele lage snelheden van slechts 0,5-2 km/u. Dit helpt enorm bij nauwkeurige manoeuvres zoals in de bouw en bij onderhoudswerkzaamheden.
Voor welke toepassingen zijn kruipversnellingen geschikt?
Voor transportfirma's die zware transporten uitvoeren op ruwe ondergrond maar ook regelmatig op de snelweg rijden, bieden kruipversnellingen aanzienlijk meer flexibiliteit en de mogelijkheid tot zuiniger rijden. Afhankelijk van het toepassingsgebied is I-Shift beschikbaar met één of twee kruipversnellingen vooruit en met of zonder twee kruipversnellingen achteruit. De kruipversnellingen achteruit maken het mogelijk om uiterst langzaam achteruit te rijden, wat een belangrijk voordeel is bij achteruitrijmanoeuvres die enorme precisie vereisen.
Feiten over I-Shift met kruipversnellingen
I-Shift met kruipversnellingen is een verdere ontwikkeling van de automatische I-Shift-versnellingsbak van Volvo Trucks. De nieuwe uitvoering van I-Shift is speciaal ontwikkeld voor een uitstekend startvermogen en het rijden met bijzonder lage snelheden. I-Shift met kruipversnellingen maakt een zeer lage snelheid mogelijk van 0,5-2 km/u en wegrijden vanuit stilstand met een treingewicht van max. 325 ton, wat uniek is voor in serie geproduceerde trucks met geautomatiseerde versnellingsbak. De versnellingsbak is beschikbaar als een directe aandrijving of als een versnellingsbak met overdrive met één of twee kruipversnellingen. Ook kunnen er twee kruipversnellingen voor achteruit worden gespecificeerd.