Trucks

Belangrijk: zorg dat u op tijd een slimme tachograaf in uw vrachtwagen heeft

Volvo Trucks Nederland
2024-11-06
Leestijd: 3 min.
Transportinformatie
Author
Volvo Trucks Nederland
Marketing & Communicatie

Alle voertuigen met een gewicht van meer dan 3,5 ton en die internationaal rijden, moeten vanaf 1 december 2024 zijn uitgerust met een slimme tachograaf. Heeft u nog een vrachtwagen met een oude analoge of eerste generatie digitale tachograaf? Wacht dan niet langer en plan zo snel mogelijk een afspraak in bij uw truckwerkplaats. Voertuigen met de eerste generatie Smart Tacho mogen daar nog mee blijven doorrijden.

De tijd dringt. Nog langer wachten met het inplannen van een werkplaatsafspraak om de 'oude' tachograaf te vervangen, kan zorgen voor flinke problemen. U loopt het risico dat u niet langer met de vrachtwagen mag rijden of een boete krijgt.


Sinds augustus 2023 zijn nieuwe trucks al uitgerust met een zogenoemde Smart Tacho 2.0, de G2V2. Alle andere vrachtwagens moeten straks ook een slimme tachograaf aan boord hebben. Als u op dit moment een slimme tachograaf van de eerste generatie in uw truck heeft, hoeft u voor nu niets te doen. Daarmee mag u voorlopig nog blijven rijden.


Maar heeft uw vrachtauto nog een oude analoge of eerste generatie digitale tachograaf, en wordt er internationaal mee gereden? Dan is het verplicht om deze vóór 1 december 2024 te vervangen voor de twee generatie slimme tachograaf. Zo voldoet u aan de wetgeving. Maak hiervoor daarom zo snel mogelijk een afspraak.

Neem uw bedrijfskaart mee naar de werkplaats

Houd er rekening mee dat u, vóór de tachograafwissel, een tachograafdownload initieert en dat deze succesvol wordt afgerond. Neem uw bedrijfskaart vervolgens mee naar de werkplaats. Na het plaatsen van de nieuwe tachograaf moet deze namelijk opnieuw worden gekoppeld aan uw bedrijf. Doet u dit niet, dan ontbreken er belangrijke gegevens in uw administratie.

Wat doet de Smart Tacho 2.0?

De nieuwe slimme tachograaf van de tweede generatie maakt het mogelijk om vrachtwagens op afstand te controleren binnen de hele EU. Inspectiediensten kunnen met DSRC-apparatuur op afstand gegevens uitlezen zoals de actuele rijtijd, de langste rijtijd van de week, of de chauffeur de juiste kaart gebruikt en of er pogingen tot manipulatie zijn geweest. Dit helpt om tachograaffraude op te sporen en een voorselectie te maken van voertuigen voor controle.


Vervangen eerste generatie slimme tachograaf in 2025

Vanaf augustus 2025 moet ook de eerste generatie van de slimme tachograaf worden overgezet naar de tweede generatie Smart Tacho. Dat geldt dan ook weer voor de voertuigen met een toegestaan gewicht van 3,5 ton of meer en die internationaal worden ingezet.


In juli 2026 geldt de verplichte aanwezigheid van de nieuwe generatie slimme tachograaf ook voor alle nieuwe bedrijfswagens met een maximaal toegestaan gewicht tussen de 2,5 en 3,5 ton en die internationaal rijden.

 

In de tijdslijn hieronder staan de belangrijkste momenten op een rij:

Tijdlijn van nieuwe EU-tachograafwetgeving en de uitrol van de Smart Tacho 2.0