Vera werkt voor en door mensen

Vanaf het allereerste begin is Vera bedoeld om het status-quo in de transportsector te doorbreken, door anders te denken. Het ontwerp belichaamt deze gewaagde visie, omdat het de bestaande conventies uitdaagt.

Vera werkt voor en door mensen

Een paar jaar geleden kwam een kleine groep collega’s van Volvo Trucks, waaronder ontwerpers en technische experts, bij elkaar. Zij waren ervan overtuigd dat de transportindustrie moest worden opgeschud. Efficiëntere, kosteneffectievere en duurzamere oplossingen zijn nodig. Volgens het team zou dit alleen mogelijk zijn door anders te durven denken. Door de noodzaak van kostenreductie voor klanten als uitgangspunt te nemen, onderzocht het team de mogelijkheden van autonoom rijden, connectiviteit en elektromobiliteit. Al snel werd het concept Vera bedacht; een autonoom, volledig elektrisch voertuig dat zou kunnen worden geïntegreerd in complexe logistieke systemen.

“Met Vera hadden we de mogelijkheid om te helpen bepalen hoe een zelfrijdend voertuig eruit zou zien”, vertelt Mikael Karlsson, Vice President Autonomous Solutions bij Volvo Trucks en onderdeel van het originele team dat Vera heeft ontwikkeld. “Het moest er modern uitzien, maar niet zo high-tech dat het vreemd of intimiderend zou aanvoelen. Dit is een functioneel voertuig met een specifieke opdracht, die als een totaaloplossing zou moeten kunnen integreren in de bestaande logistiek.”

Al vroeg in het proces waren Mikael Karlsson en zijn collega’s niet zozeer gefocust op het voertuig zelf, maar juist op de behoefte van klanten aan een constante en continue transportstroom tussen A en B. Een grote inspiratiebron voor deze totaalbenadering was het ecosysteem, en ook het doel om een continu 24/7 proces te creëren, waardoor de productiviteit toeneemt.

In het voorjaar van 2017 gaf Mikael Karlsson groen licht aan de ontwerpstudio van Volvo Trucks’ in Göteborg om te beginnen met het ontwerpen van Vera. “Een belangrijke waarde tijdens de ontwikkeling was eenvoud. Dit is een transportoplossing gemaakt door mensen voor mensen. Hoewel Vera geen chauffeur heeft, is er wel sprake van interactie met mensen en is het ontwikkeld om effectievere logistieke systemen mogelijk te maken. Het is een ontwerp voor de maatschappij”, zegt Ismail Ovacik, hoofd Designer Exterior bij Volvo Trucks en voegt daaraan toe: “We wilden iets ontwikkelen dat de standaard zou zetten voor voertuigen zonder cabine.”

Het ontwerpteam keek om zich heen om inspiratie op te doen, waaronder veel futuristische films, zoals Oblivion, en inspecteerde zorgvuldig items die verwant zijn aan automatisering en elektrificatie. “Hoewel er geen directe relatie is met een ander object, is een overeenkomstig kenmerk van designers dat zij zoveel mogelijk indrukken verzamelen om inspiratie op te doen”, legt Ismail uit terwijl hij wijst naar het grote moodboard naast hem. “We hebben veel high-tech producten bekeken zoals telefoons, tablets en speakers, en ze hebben ons geïnspireerd door de wijze waarop de technologie is geïntegreerd. Veel ontwerpen zijn eigenlijk geïnspireerd op de printplaten. Ook hebben we gekeken naar kleuren en de samenhang. We hebben gekozen voor kleuren die je terugvindt in alledaagse producten die mensen gebruiken, zoals meubilair.”

Hoewel Ismail en zijn collega’s zonder referentiekaders werkten, was er wel een aantal zaken die ze in ogenschouw moesten nemen, zoals wettelijke vereisten en technische componenten die in het ontwerp moesten worden geïntegreerd. Een van hun uitdagingen was dat alle technologie zoveel ruimte in beslag nam en dat alles, van de accu’s tot kleine en grote componenten, bedrading en andere technologie verborgen moest worden binnen het ontwerp. Hij sprak daarom met zijn team uitvoerig over hoe tot de juiste verhoudingen te komen.

“Als ik terugkijk, is het duidelijk dat veel van onze eerdere schetsen erg sportief waren in vergelijking met het eindresultaat. Het was voor ons belangrijk om de juiste balans te vinden zodat Vera eruit zou zien als een transportvoertuig in plaats van een Formule 1-racewagen, een grasmaaier, een robotstofzuiger of een op afstand bestuurbare auto in een pretpark. Alles bij elkaar hebben we honderden schetsen gemaakt, zowel op papier als op de computer, voordat we alle details hadden, zoals wij ze wilden hebben.”

De ontwerpstudio van Volvo Trucks in Göteborg heeft een hoog plafond - in beide opzichten. De grote ruimte nodigt uit tot spontane ontmoetingen en ontwerpsessies. Er zijn tekenborden, schaalmodellen en verschillende moodboards waar je de reis van Vera kunt volgen van idee tot realisatie, waarbij Ismail zijn ervaringen deelt over het ontwerpproces. Hij legt uit dat hij en de andere ontwerpers een manier van werken hebben die uitnodigt tot openheid, en dat de vele gesprekken die ze hadden tijdens hun werk aan Vera cruciale factoren voor het succes waren. Hij beschrijft de dialoog die zij hebben beleefd als een ‘ontdekkingsreis’, waarbij zij allemaal werden gedreven door hun grote nieuwsgierigheid en de durf om nieuwe dingen te ontwikkelen.

“We hadden geen andere referentiekaders, dus er waren veel spannende discussies. Het is echt een teaminspanning geweest. We hebben samen dingen gedaan, waarbij er ruimte was voor ieders ideeën. Het was mijn taak om al deze gedachten en opmerkingen te verzamelen en te bundelen om te komen tot het beste eindresultaat”, legt hij uit.

Omgaan met uitdagingen was tijdens het ontwerpproces overigens meer regel dan uitzondering. Tijdens de ontwikkeling van Vera, waar het ontwerpteam iets compleet nieuws moest produceren, was nauwe samenwerking cruciaal.

“Waar wij als ontwerpers ons design moesten aanpassen aan vragen vanuit engineering, moesten de engineers soms onderdelen verplaatsen voor een optimaal design. Tijdens het werken aan Vera hebben we elkaar uitgedaagd en vaak samen problemen opgelost”, zegt hij en hij voegt eraan toe: “In mijn ogen heeft Vera een eerlijk, strak en functioneel ontwerp dat staat voor vertrouwen en betrouwbaarheid. We hebben Vera met succes een persoonlijk en menselijk gezicht gegeven, terwijl we ook de hoogwaardige technische en futuristische elementen tonen. Het doel van Vera is het visualiseren van ons systeem voor geautomatiseerd transport, we hebben als team deze opdracht succesvol mogen realiseren.”

Wellicht ook interessant voor u