Trucks

Italiaans transportbedrijf Sartori bespaart dankzij I-Shift Dual Clutch brandstof op veeleisende bergroutes

In de bergachtige streken van Noord-Italië is Sartori Trasporti gevestigd. Dit familiebedrijf heeft trucks nodig die goede prestaties combineren met een laag brandstofverbruik. In de Volvo FH met I-Shift Dual Clutch hebben ze mogelijk de perfecte oplossing gevonden.
De oprichter van Sartori Trasporti Giorgio (links op de foto), met zijn dochter Cristiana en zoon Enrico (rechts) en Cristiana’s man Federico.

Toen Giorgio Sartori, oprichter van het bedrijf Sartori, vijftig jaar geleden van start ging met een driewielig bestelwagentje, was dit uit louter passie voor trucks. Hij kwam al snel in contact met bedrijven die hulp nodig hadden bij het vervoer van motoronderdelen en leer. Sindsdien heeft hij een uitgebreide samenwerking opgebouwd met de meest prestigieuze Italiaanse en internationale merken van luxe lederartikelen.

Tegenwoordig runt Giorgio het bedrijf samen met zijn zoon Enrico, die verantwoordelijk is voor wagenpark, onderhoud en logistiek, en zijn dochter Cristiana, die de planning en administratie voor haar rekening neemt. Cristiana’s man Federico is ook werkzaam in het bedrijf en de familieleden brengen veel tijd door op het hoofdkantoor in Arzignano.

“Ik denk dat een familiebedrijf een groot voordeel geeft, vooral als je zo eensgezind bent als wij. Er zijn natuurlijk ook ‘hobbels’, maar we boeken nog altijd vooruitgang zonder al te veel problemen”, zegt Giorgio Sartori.

Sinds de oprichting heeft Sartori Trasporti vooral de nadruk gelegd op kwaliteit, precisie en punctualiteit. Al snel ging het bedrijf over op het gebruiken van Volvo-trucks voor hun leveringen. Tegenwoordig bestaat het wagenpark uit 29 trucks, waaronder 16 Volvo's.

Omdat we veel routes door de bergen rijden, hebben we voertuigen nodig die krachtige prestaties leveren maar met een laag brandstofverbruik.

Elke ochtend tussen 6 en 8 uur en tegen het einde van de dag staan de trucks opgesteld voor de poort van Sartori om te laden of te lossen. Het is indrukwekkend om de vorkheftrucks te zien die als een zwerm kolibries uitwaaieren van het magazijn naar de laadvloeren van de gereedstaande opleggers. Zoon Enrico heeft de leiding over dit delicate stadium van laden en lossen, samen met zijn zwager Federico.

“We laden onze voertuigen 's ochtends vroeg. Dan kunnen ze vroeg vertrekken en de afstand in de kortst mogelijke tijd afleggen, zodat we voldoen aan de magazijnvereisten van onze klanten. Wij hebben ook chauffeurs die alleen 's nachts rijden: ze vertrekken 's avonds en komen 's ochtends op hun bestemming aan.”

Net als zijn vader is Enrico een liefhebber van trucks met een passie voor technologie. Hij volgt alle innovaties die Volvo Trucks voorstelt met veel interesse, en hij is uiterst tevreden over zijn laatste aanschaf, twee Volvo FH-trucks met I-Shift met Dual Clutch die bij uitstek geschikt bleken voor hun route in Toscane. 

 

“Voor mij vormen de prestaties 50% van de opbrengst van een voertuig. Dit gaat echter hand in hand met het brandstofverbruik, dat consistent moet zijn. Omdat we veel routes door de bergen rijden, hebben we voertuigen nodig die krachtige prestaties leveren maar met een laag brandstofverbruik. Dankzij de nieuwste Dual Clutch-versnellingsbak verbruiken we naar schatting 3% minder brandstof vergeleken met de vorige versie!”

In daadwerkelijke cijfers betekent dit dat de Dual Clutch-trucks die 150.000 kilometer per jaar afleggen, Sartori Trasporti nu een besparing aan diesel opleveren van € 2.500. Maar hun bedrijf profiteert ook op andere manieren. 

 

“In slechts zes maanden hebben we naar schatting ook bespaard op de gehele aandrijflijn van het voertuig, met een lichte toename in gemiddelde snelheid en minder bandenslijtage, allemaal dankzij het stabiele motorkoppel. We testen momenteel banden die ook in staat zijn 400.000 km af te leggen”, zegt Enrico.

Sartori is momenteel een bloeiend bedrijf, maar het ging niet altijd van een leien dakje voor de familie. Vooral niet tijdens de financiële crisis die Italië een paar jaar geleden in zijn greep hield. Gelukkig bezat de familie hun eigen magazijnen waarvoor geen huur hoefde te worden afgedragen en samen met hun klanten konden ze die zware periode succesvol doorkomen.

“Omdat onze financiële problemen samenhingen met die van de klanten, konden we er samen uitkomen. We hebben met sommige klanten een langdurige band, omdat ze zijn begonnen met mijn vader. Dit leidde tot een vruchtbare samenwerking met onderlinge steun”, legt Cristiana Sartori uit.

Tegenwoordig lijkt de financiële crisis ver weg en alle ingrediënten voor verdere groei zijn aanwezig voor het familiebedrijf. De familie Sartori investeert al in hun toekomst door de bouw van een nieuw hoofdkantoor even buiten Arzignano, voor de huisvesting van de fusie tussen Sartori Trasporti en Velo Trans SRL, een bedrijf dat ze voor 51% in handen hebben.

“Door zich met twee bedrijven op één locatie van 10.000 vierkante meter te vestigen, wordt de samenwerking makkelijker en maken we optimaal gebruik van ruimte en hulpmiddelen, wat resulteert in een verbetering van de geleverde services. We willen volgend voorjaar verhuizen”, glimlacht Giorgio Sartori tevreden.

SARTORI TRASPORTI SRL

Opgericht: 1966.
Eigendom: Giorgio Sartori. De familie Sartori bezit ook 51% van het transportbedrijf Velo Trans SRL.
Hoofdkantoor: Arzignano, Vicenza.
Aantal medewerkers: 36 (met inbegrip van de chauffeurs).
Opdrachten: Transport van goederen van derden, vooral allerlei typen leer, chemische producten, textiel en machines. Het bedrijf is gecertificeerd volgens UNI EN ISO 9001:2008 sinds 1996.
Aantal Volvo trucks: 16.
Voorzieningen: Alle Volvo-trekkers van de nieuwste generatie zijn uitgerust met I-Shift Dual Clutch, dubbele bedden en geavanceerde specificaties (Volvo Dynamic Steering, Lane Keeping System en Forward Collision Warning met noodremfunctie).
Brandstofverbruik: 35 liter/100 km op ritten naar Toscane - 28 liter/100 km op ritten naar Campania.
De markt: Sartori Trasporti is actief in Italië en rijdt voornamelijk tussen de provincies Vicenza, waar het hoofdkantoor is gevestigd, en Toscane, waar het goederen levert aan klanten. Omdat het bedrijf ook chemicaliën levert voor de leerbewerking in diverse fabrieken, wordt bijna nooit met lege trailers gereden.