Luchtweerstand speelt een grote rol bij het brandstofverbruik van vrachtwagens. Zeker op lange afstanden kan een gestroomlijnd ontwerp een aanzienlijk verschil maken. Daarom werken de ingenieurs van Volvo Trucks al jarenlang aan het verbeteren van de aerodynamica. In 2024 werd met de introductie van de Volvo FH Aero opnieuw een belangrijke stap gezet. Denk aan een verlengde voorkant en het vervangen van de traditionele zijspiegels door het Camera Monitor System. Deze aanpassingen maakten de weg vrij voor verdere verfijningen.
De nieuwste innovatie bevindt zich in de cabine: luchtstroomstabilisatoren. Deze kleine, slimme elementen zijn geplaatst op de bovenhoeken van de cabine, naast de voorruit. Door een patroon van schuine schoepen wordt de luchtstroom beter geleid langs de cabine, wat zorgt voor minder turbulentie en dus minder weerstand.
Volgens Anders Tenstam, Senior Technology Expert Aerodynamics bij Volvo Trucks, was dit gebied tot voor kort lastig te optimaliseren vanwege de aanwezigheid van zijspiegels. “Nu die zijn vervangen door camera’s, is er meer ruimte om de luchtstroom in dit gevoelige gebied te sturen. De luchtsnelheid is hier hoog, waardoor kleine aanpassingen een groot effect kunnen hebben.”
De techniek achter deze luchtstroomstabilisatoren is afkomstig uit de luchtvaart en de Formule 1. Daar worden zogeheten vortexgeneratoren al jaren gebruikt om voertuigen stabieler en efficiënter te maken. Volvo Trucks past deze technologie nu voor het eerst toe op zware vrachtwagens — met als doel: zuiniger rijden, zonder concessies te doen aan prestaties.
De luchtstroomstabilisatoren in de cabine zorgen voor een betere aerodynamica aan de voorkant van het voertuig. Daardoor ontstaan er gunstige omstandigheden voor twee aanvullende verbeteringen: verlengde luchtgeleiders en aangepaste chassis skirts. Dankzij de verlengde zijfenders wordt de ruimte tussen de cabine en de oplegger kleiner, wat vooral bij zijwind voordelen oplevert. De aangepaste chassisbekleding sluit bovendien beter aan op het achterspatbord.
Hoewel deze twee upgrades ook afzonderlijk kunnen worden toegepast, leveren ze zonder de luchtstroomstabilisatoren niet hetzelfde aerodynamische voordeel op. In combinatie versterken de drie elementen elkaar en zorgen ze voor een optimaal resultaat.
“De strategie is om de voorkant van het voertuig te optimaliseren, zodat de effecten verderop in het voertuig maximaal benut kunnen worden,” legt Mattias Hejdesten, Senior Engineering Expert Aerodynamics bij Volvo Trucks, uit. “Door luchtstroomstabilisatoren in de cabine toe te passen, worden de voordelen van de verlengde zijfenders en aangepaste chassis skirts versterkt.”
Bij Volvo Trucks staat het stroomlijnprincipe centraal bij de aerodynamische ontwikkeling. Hierbij hanteren de ingenieurs een holistische benadering van het gehele voertuig. In plaats van dat elke aerodynamische verbetering afzonderlijk wordt bekeken, worden de verschillende onderdelen van de vrachtwagen als onderling verbonden onderdelen gezien.
"Het is een geval van 1 + 1 = 3", zegt Anders. "We streven ernaar een pakket verbeteringen te creëren die elkaar aanvullen, zodat het totale effect groter is dan de som der delen."
Deze strategie heeft de afgelopen jaren geleid tot een verdere verbetering van de aerodynamica, waarbij elke upgrade de effecten van eerdere upgrades versterkt en versnelt en tegelijkertijd de voorwaarden schept voor verdere upgrades. Zo werden bijvoorbeeld veel van de aerodynamische verbeteringen die in 2022 werden geïntroduceerd (waaronder nieuwe afdichtingen, deurverlengingen, spatbordverbreders en spiegelarmkappen) geoptimaliseerd en versneld door de verbeteringen die in 2024 werden geïntroduceerd (verlengde cabinevoorzijde, Camera Monitor System).
“Hetzelfde principe geldt ook nu,” zegt Mattias Hejdesten, Senior Engineering Expert Aerodynamics bij Volvo Trucks. “Wanneer deze nieuwe upgrades worden toegepast, komen de voordelen van eerdere aanpassingen nog beter tot hun recht. Tegelijkertijd wordt de basis gelegd voor het introduceren van nieuwe aerodynamische oplossingen in de nabije toekomst.”
Het gezamenlijke effect van deze opeenvolgende aerodynamische verbeteringen is duidelijk merkbaar: een lager brandstofverbruik en een kleinere CO₂-voetafdruk. Voor batterij-elektrische vrachtwagens betekent dit bovendien een hogere energie-efficiëntie en een groter bereik. Daarom blijft aerodynamica een belangrijk onderdeel van de inzet van Volvo Trucks om het energieverbruik van haar voertuigen verder te verlagen.