Trucks

Investeren in gas voor de toekomst

Meer dan 25 procent van Transnugons trucks zijn voorzien van motoren op gas. Directeur Pablo Bordils Montero ziet veel voordelen, zowel voor wat betreft de brandstofkosten als de mogelijkheden om nieuwe klanten te trekken. “Ons doel is een wagenpark te krijgen met alleen trucks op gas. En met de nieuwe Volvo FH LNG wordt dit mogelijk.”
Volvo FH LNG rijdt door Valencia.
Transnugon heeft de Volvo FH LNG-trucks een aantal weken getest. “Dit betekent een belangrijke stap in de ontwikkeling van trucks op gas. Voor het eerst is er een truck op gas die net zo goed presteert als een dieseltruck”, zegt Pablo Bordils Montero.

Transnugon is gestationeerd in een onopvallend industriegebied even buiten Valencia aan de Spaanse oostkust. Bezoekers worden verwelkomd door een bescheiden bordje op het hek. Vroeg in de ochtend staan de trucks ruim geparkeerd op het grote geasfalteerde terrein. Het kantoor is gevestigd een paar barakken en dichtbij zijn een truckwasserij en een kleine werkplaats.

Het is eigenlijk niet te zien dat erop duidt dat Transnugon een snelgroeiend transportbedrijf is met hoge ambities. In slechts tweeënhalf jaar is het van een klein familiebedrijf met enkele klanten en zo'n 50 voertuigen uitgegroeid tot een modern wagenpark van 250 trucks. En het aantal trucks neemt met de dag toe.

“De reden dat we zo sterk zijn gegroeid, is dat we risico's durfden nemen en flexibel zijn. We verkopen nooit nee. Als een klant een nieuwe truck eist, kopen we die zonder veel over de toekomst na te denken. Door onze grote capaciteit, kunnen we altijd voldoen aan de wensen van onze klanten. En als een klant wil dat we morgen 25 transporten naar Madrid regelen, dan doen we dat”, zegt Pablo Bordils Montero, directeur en één van de drie eigenaren.

Veel klanten zijn actief in de levensmiddelensector en Transnugon distribueert diepvriesproducten, verse en gedroogde voedingswaren aan winkels en supermarkten; voornamelijk in de regio rond Valencia maar ook naar andere delen van Spanje.
“We zijn bijna dagelijks actief op dezelfde routes en bieden onze klanten 24 uur per dag service, elke dag van de week, het hele jaar door. Omdat we met levensmiddelen werken, is het cruciaal dat onze voertuigen in goede conditie zijn en dat we op tijd arriveren”, zegt Pablo Bordils Montero.

Voordat Pablo drie jaar geleden bij Transugon ging werken was hij een van hun klanten. De familie van zijn vrouw bezit een bedrijf dat bronwater levert aan een grote Spaanse levensmiddelenketen en Transnugon was hun vervoerder. Toen Transnugon moeite had om te voldoen aan het gewenste groeitempo, wendden de eigenaren zich tot Pablo en boden hem de kans het over te nemen. “Ik had een goede relatie met Transnugon, maar van logistiek had ik niet veel kaas gegeten. Het kwam er uiteindelijk op neer dat ik een derde van het bedrijf kocht en aandeelhouder werd.”

Nu bezit Pablo Bordils Montero het bedrijf samen met de twee broers Jorge Núñez González en José Maria Núñez González. Hun vader José Maria Núñez Romero heeft Transnugon eind jaren '90 opgericht. “We behoren niet tot dezelfde familie, maar zo voelt het wel. We weten allemaal wat we moeten doen, en we werken en verdienen allemaal evenveel. De zeer goede samenwerking was een voorwaarde om te komen waar we nu zijn.”

Een periode van grote veranderingen begon toen Pablo zich bij het bedrijf aansloot. In korte tijd verving hij alle oude trucks door nieuwe. “Met moderne voertuigen konden we onze klanten een betere service bieden, en daardoor kregen we meer opdrachten en de mogelijkheid om meer trucks te kopen.”

Het is mijn passie om nieuwe dingen uit te proberen en ons steeds te verbeteren.

Transnugon testte de eerste trucks op gas op hetzelfde moment dat de oude voertuigen werden vervangen. De tests verliepen goed en resulteerden tot een van de belangrijkste investeringen van het bedrijf: de koop van 30 trucks op gas en hun eigen gastankstation.

“Het is mijn passie om nieuwe dingen uit te proberen en ons steeds te verbeteren. Ik verveel me snel, daarom blijf ik plannen maken en kan ik vooruitgang boeken. Ons tankstation voor gas is hier een voorbeeld van. Gewoon gevonden toen ik op een avond op internet zocht. Het draait allemaal om nieuwsgierigheid”, zegt Pablo Bordils Montero.

 

De investering in trucks op gas was gebaseerd op louter economische redenen. De dieselprijs lag hoog en gas was veel goedkoper. Het eigen tankstation voor gas bleek een winstgevende investering. Hoewel de dieselprijzen zijn gezakt, blijft gas nog steeds 35 procent goedkoper voor Transnugon. Door grote volumes in te kopen krijgen ze een veel betere prijs dan door de trucks ergens anders te laten tanken. Bovendien bespaart dit veel tijd.

Tegenwoordig heeft Transnugon 58 trucks op gas, wat overeenkomt met ruim een kwart van hun totale wagenpark. En naast de financiële stimulans achter de investering in trucks op gas ziet Pablo veel voordelen in het bieden van milieuvriendelijker transporten aan klanten.
“De trucks op gas worden zeer gewaardeerd door onze klanten. Het betekent voor hen een toegevoegde waarde die ze kunnen gebruiken in hun marketingcommunicaties. Kwesties over stedelijke verontreiniging zullen in de toekomst leiden tot strengere beperkingen en steeds meer bedrijven zullen vervoer met trucks op gas vereisen”, zegt Pablo.

De Volvo FH LNG is de eerste truck op gas die dezelfde prestaties en rijeigenschappen levert als een dieseltruck.

Pablo’s toekomstige doel is een wagenpark met alleen trucks op gas. En na de test van de Volvo FH LNG die enkele weken duurde, werd deze visie een mogelijke realiteit. “De Volvo FH LNG is de eerste truck op gas die dezelfde prestaties en rijeigenschappen levert als een dieseltruck. De wagen voldoet zowel voor een retourrit naar Madrid als voor kortere transporten.”

Transnugon is nu van plan het wagenpark uit te breiden met verschillende Volvo FH LNG-trucks. Behalve dat de truck wordt gebruikt voor alle typen vervoer, is het lage brandstofverbruik een groot pluspunt. De marges voor transportbedrijven in Spanje zijn gering en voor Pablo’s bedrijf telt elk volumepercentage.

“Het brandstofverbruik van de Volvo FH LNG is 7 tot 8% lager dan van andere trucks op gas. En vergeleken met soortgelijke dieseltrucks is het verschil 15%”, zegt hij. Transnugon kan zich met de gastrucks onderscheiden van de concurrentie en Pablo is ervan overtuigd dat het bedrijf zal blijven groeien. 

“Toen we begonnen, zeiden we dat we 100 trucks wilden hebben; nu hebben we er 250. Als ik zie waar we nu zijn en alle mogelijkheden die er liggen, zie ik geen beperkingen. Als we goed personeel en nieuwe partners kunnen aantrekken, kunnen we volgens mij de grootste distributeur van Spanje worden.”

Transnugon in het kort

Opgericht in: 1998
Transport: Voornamelijk regionaal vervoer voor verschillende levensmiddelenbedrijven
Managing director: Pablo Bordils Montero
Eigenaren: Pablo Bordils Montero, Jorge Núñez González en José Maria Núñez ­González
Omzet in 2016: 12 miljoen euro
Verwachte omzet voor 2017: 22 miljoen euro
Aantal werknemers: Ongeveer 288
Wagenpark: Ongeveer 250 trucks, waarvan 34 Volvo Trucks en 58 trucks op gas
Gebruikstijd (tot verkoop): Drie tot vijf jaar