Trucks

Göteborg gaat voor groen

In 2019 start Volvo Trucks de verkoop van elektrische trucks in Europa. Maar dit jaar al worden enkele Volvo FL Electric-trucks ingezet in de straten van Göteborg. De thuisstad van Volvo Trucks in Zweden: een stad met groene ambities. De wagens maken onderdeel uit van een plan om nieuwe nieuwe buurten te creëren en de stad aantrekkelijker te maken.
Volvo FL Electric in hartje Göteborg
Volvo Trucks neemt in Göteborg, samen met de transportfirma's TGM en Schenker, een elektrische distributietruck voor levensmiddelen in bedrijf.

De skyline Göteborg, de thuisstad van Volvo Trucks, wemelt van de hijskranen. De stad zal volgens plan met een derde groeien tot 2035. Grote delen van de binnenstad worden herbouwd om meer mensen te huisvesten en de infrastructuur uit te breiden.

Het is een uitdaging die niet uniek is voor Göteborg. Naar verwachting zullen er over de hele wereld tot 2030 één miljard mensen naar de stad verhuizen.  

Om plaats te maken voor nieuwe inwoners plant Göteborg veel nieuwe, compacte buurten voor gemengd gebruik, waarin woningen, kantoren en winkels worden gecombineerd. 

De stadsplanner van Göteborg, Henrik Kant, hoopt dat elektrische trucks een grote rol gaan spelen om van dit stadslandschap een duurzaam succes te maken. 

“Aangezien elektrische voertuigen stiller zijn en geen uitlaatgassen uitstoten, zorgen ze ervoor dat we onze steden anders kunnen plannen. De technologie maakt nieuwe oplossingen mogelijk: minder beperkte levertijden bijvoorbeeld of busroutes die dichter langs woonhuizen lopen. Dat helpt bij het plannen van compacte buurten met gemengde toepassingen.”

In zijn vorige functie als hoofd van Göteborgs afdeling voor drinkwatervoorziening en afvalverwerking zette Henrik Kant de radartjes in beweging. Elektrische trucks werden toen onderdeel van de afvalverwerkingsstrategie van de stad. 

“We hebben in Göteborg al een beleid voor het gebruiken van vuilniswagens op fossielvrije brandstof. De trucks in de stad rijden op biogas of HVO, een brandstof die wordt vervaardigd uit de bijproducten van de vleesverwerking”, zegt hij. 

Elektrische trucks vormen nu de volgende grote stap voor de stad. 

“Göteborg heeft een visie van een compacte, groene stad. We moeten hard werken om de emissies te verlagen, vooral in de binnenstad. Tegelijkertijd kunnen we de geluidsvervuiling tot een minimum beperken.”

Göteborg heeft een visie van een compacte, groene stad. We moeten hard werken om de emissies te verlagen, vooral in de binnenstad.

Een paar jaar geleden diende Göteborg bij Volvo Trucks het verzoek in om een elektrische vuilniswagen met unieke specificaties te ontwikkelen. Deze moest voldoen aan de eisen van de route, topografie, snelheid en laadvermogen. Volgens de specificaties moeten de trucks onder andere vijf ton kunnen vervoeren en elke elektrische lading moet voldoende zijn om een hele werkdag te rijden. Nu wordt de elektrische vuilniswagen geïntroduceerd. Wanneer dat een succes is, wil Göteborg het schema uitbreiden.

Naast de voordelen hoopt Henrik Kant dat de elektrische trucks een betere werkomgeving voor chauffeurs vormen. 

“Vuilnismannen scoren erg hoog in beroepsgerelateerd letsel. Oplossingen die hun werkomgeving verbeteren, willen we uiteraard onderzoeken”, zegt hij.

Tegelijkertijd komt er dit jaar nog een elektrische Volvo-truck in het straatbeeld. Volvo Trucks neemt samen met de transportfirma's TGM en Schenker een elektrische distributietruck voor levensmiddelen in bedrijf. 

“Elektrische voertuigen hebben veel voordelen“, zegt Jonas Odermalm, Head of Product Strategy Volvo FL en Volvo FE bij Volvo Trucks. “Niet alleen geven ze minder verontreiniging en lawaai, maar omdat er meer leveringen buiten de drukke uren kunnen worden gedaan, verhogen elektrische voertuigen de productiviteit en leveren ze maatwerk doordat de chauffeurs minder tijd doorbrengen in het verkeer.” 

Elektrische voertuigen kunnen de productiviteit en de precisie van de leveringen verhogen.

Maar om een wagenpark met elektrische trucks te runnen is meer nodig dan alleen trucks. 

“De voertuigen zijn slechts een deel van wat nodig is voor grootschalige elektrificatie en duurzame transporten. Er moet worden gezorgd voor de juiste voorschriften, oplaadstations en infrastructuur zodat het voor bedrijven loont om gebruik te maken van elektrische voertuigen. Klanten en steden die investeren in deze technologie, moeten ook kijken naar het transportsysteem als geheel en de waarde voor hun producten, kwaliteit van leven en het milieu.”

Göteborg wilt het logistieke centrum zijn voor de Scandinavische regio en is hard op weg een proeftuin te worden voor nieuwe transportoplossingen.

Er zijn al twee busroutes die volledig elektrisch rijden, en ook zijn er veel hybridevoertuigen. Lokale autofabrikanten testen geautomatiseerde voertuigen op bepaalde routes. En Göteborg schrijft internationaal voorpaginanieuws met de bouw van een kabelbaan voor het vervoer in de binnenstad van 4.000-6.000 mensen per uur. Dit moet een onderdeel worden van het openbaar vervoer. 

Dus, wat verwacht hij voor de toekomstige inwoners van de stad?

“Ik hoop dat we in 2035 niet meer hoeven te kijken naar geluidsvervuiling of luchtkwaliteit, omdat die kwesties dan grotendeels zijn opgelost”, zegt Henrik Kant. 

Volvo Trucks’ Director Environment and Innovation, Lars Mårtensson, denkt dat de oplossingen die in Göteborg worden getest, zullen worden uitgebreid naar andere steden.

We willen dit opschalen en we zijn al proeven gestart in andere steden.

“We willen dit opschalen en we zijn al proeven gestart in andere steden, waaronder Hamburg. Het maakt onderdeel uit van het creëren van een leefbare, aantrekkelijke stad. Trucks waren geen prioriteitsgebied voor de transitie naar elektriciteit, maar daar gaan we nu verandering in brengen – samen met onze partnersteden.”

Geteste trucks in Göteborg

  • De eerste twee Volvo FL Electric-trucks worden ingezet door het afvalverwerkingsbedrijf Renova en het transportbedrijf TGM.
  • Truck met volledige elektrische aandrijving voor distributie, vuilnisophaal en andere toepassingen in stedelijke omgevingen, GVW 16 ton.
  • Aandrijflijn: elektromotor van 185 kW, max. vermogen/130 kW continu, transmissie met twee versnellingen, aandrijfas, achteras. Max. koppel elektromotor 425 Nm. Max. koppel achteras 16 kNm.
  • Energieopslag: Twee tot zes lithium-ion accu's, in totaal 100–300 kWh. 
  • Actieradius: Tot 300 km.
  • Opladen: AC-opladen via het lichtnet (22 kW) of DC-snelladen via CCS/Combo2 tot max. 150 kW. 
  • Oplaadtijd: Van lege naar geheel geladen accu's: snelladen één tot twee uur (DC-opladen), 's nachts opladen tot 10 uur (AC-laden) met maximale accucapaciteit van 300 kWh.

Info Göteborg

570.000 – De bevolking van Göteborg, de tweede stad van Zweden. Dit is de stad waar Volvo werd opgericht in 1926.

140.000 – Verwachte toename van inwoners voor Göteborg tot 2035
: een groei van een derde.

12 – Aantal milieudoelen van de stad die zijn gericht op een goede leefomgeving en duurzame ontwikkeling. Drie doelen hebben direct met transport te maken:

  • Verminderde impact op het klimaat.
  • Schone lucht.
  • Goede infrastructuur.