Trucks

“Moeilijk te kloppen”: Manuel Gonzalez over ervaringen met Volvo FH I-Save

| 4 min. om te lezen | 4 min. om te lezen
Manuel Gonzalez Transportes houdt zich al jaren continu bezig met brandstofefficiëntie, dus hij dacht dat zijn wagenpark de ondergrens had bereikt. Toen probeerde het bedrijf de nieuwe Volvo FH met I-Save.

Antonio Pérez rijdt al 30 jaar met trucks, 28 jaar daarvan voor Manuel Gonzalez Transportes. Zijn vader was vrachtwagenchauffeur, en zijn zes broers zijn het ook. Je kunt dus gerust zeggen dat hij het een en ander weet van trucks. Hij hoefde dan ook niet na te denken toen hij als een van de eersten met de nieuwe Volvo FH met I-Save mocht rijden.

“Het rijden gaat erg soepel, want bij zulke lage toeren hoor je nauwelijks iets”, zegt hij, terwijl hij door het warme, droge landschap van midden-Spanje rijdt. “Het mooie van de nieuwe motor is dat de respons beter is bij lage toeren. Je kunt een hogere versnelling gebruiken, omdat het koppel goed standhoudt. En doordat je minder schakelt, verbruikt de truck natuurlijk minder brandstof.” 

Dit is plezierig nieuws voor Thomás Fernández, Operations Manager en mede-eigenaar van Manuel Gonzalez Transportes. “Met de huidige prijzen is het brandstofverbruik erg belangrijk”, legt hij uit. “De marges zijn erg klein en tegenwoordig draait het allemaal om de prijs. Ik zit al 30 jaar in het vak, en het is niet altijd zo geweest, maar nu is het hetzelfde voor alle bedrijven in de transportsector. Je kunt niet duurder zijn dan wie dan ook.”

Je kunt een hogere versnelling gebruiken, omdat het koppel goed standhoudt. En doordat je minder schakelt, verbruikt de truck natuurlijk minder brandstof.

Manuel Gonzalez Transportes is een familiebedrijf gevestigd aan de rand van Madrid, dat de afgelopen 50 jaar geleidelijk is gegroeid en uitgebreid tot een wagenpark van ruim 80 trucks. Het verminderen en terugdringen van brandstofverbruik, en in het verlengde daarvan de kosten verlagen, is essentieel voor de toekomst van het bedrijf. 

“Momenteel ligt ons gemiddelde op zo´n 28 liter per 100 kilometer, maar vier jaar geleden was dit 35 liter en acht jaar geleden was het 38 liter”, aldus Thomás Fernández. “Het loopt terug, maar het was lastig omdat toen Euro 5 en Euro 6 kwamen, de trucks meer brandstof verbruikten. We kunnen de truck specificeren die we willen, de wielen en dergelijke, wat vrij veel helpt. Maar eerlijk gezegd kunnen we niet heel veel doen, omdat we de trucks niet maken.”

Thomás Fernández denkt echter dat de sector op een keerpunt is gekomen, waarop fabrikanten motoren kunnen ontwikkelen die voldoen aan de Europese emissienormen en tegelijkertijd brandstof besparen. Hij wijst naar de nieuwe Volvo FH met I-Save als perfect voorbeeld. Het bedrijf test het nieuwe model al enkele maanden op verschillende routes met verschillende ladingen, terwijl het steeds dezelfde positieve resultaten ziet.

“Het brandstofverbruik daalde de afgelopen weken al met twee liter en we zitten nu op 24 liter per 100 kilometer. Voor een 13-liter motor is dit brandstofverbruik erg lastig te halen, en ik denk dat het moeilijk is te evenaren. Op de lange termijn gaan we ervan uit dat dit nog verder kan dalen.”

De Volvo FH met I-Save is slechts het meest recente model van allen Volvo-trucks die Manuel Gonzalez Transportes door de jaren heen heeft getest. “We hebben altijd opengestaan voor het testen van nieuwe oplossingen en trucks, als we menen dat ze een goede investering voor ons kunnen zijn”, zegt Thomás Fernández. “De meeste van onze trucks zijn Volvo's en we werken al heel lang nauw samen met Volvo Trucks.”

Naast het laag houden van de kosten en concurrerend blijven werken vormt het tekort aan chauffeurs de andere grote uitdaging van Manuel Gonzalez Transportes. Het is een probleem dat zich in de hele sector van Spanje voordoet, deels vanwege de hoge kosten voor het verkrijgen van een rijbewijs. Om dit tegen te gaan neemt het bedrijf onervaren chauffeurs in dienst om ze intern op te leiden. Daarom zijn oplossingen zoals de nieuwe I-See, die het rijden met een truck vergemakkelijken en onervaren chauffeurs helpen om brandstof te besparen, van groot belang. Wat Thomás Fernández betreft, is de impact hiervan op het rijden een onvermijdelijk onderdeel van het verbeteren van de productiviteit en efficiëntie.

“Je hebt een aanpassingsperiode nodig voor elk nieuw voertuig, omdat het tijd kost je aan te passen aan het voertuig en de chauffeurs moeten worden getraind”, legt hij uit. “Toen de eerste automatische transmissies uitkwamen, wilde niemand ze hebben. Men zei dat er moeilijk mee te manoeuvreren was en dat de versnellingen slipten. Tegenwoordig accepteert niemand meer handmatig schakelen. Hetzelfde zal hiermee gebeuren.”

Het brandstofverbruik daalde de afgelopen weken al met twee liter en we zitten nu op 24 liter per 100 kilometer.

Sommige dingen zullen echter altijd hetzelfde blijven, zoals de basis voor het runnen van een succesvol transportbedrijf: “Je hebt altijd een combinatie van goede werkers en goede voertuigen nodig. Met slechts één van de twee zul je het niet redden.” 

 

Manuel Gonzales Transportes
Opgericht in:
 de jaren ´60.
Eigenaar: Familiebedrijf, opgericht door Manuel González Blázquez.
Aantal werknemers: 125 (waaronder 86 chauffeurs).
Vracht: Diepgevroren en temperatuurgeregelde goederen.
Aantal vrachtwagens: 82 (voornamelijk Volvo Trucks en enkele Renault Trucks, MAN en Iveco).
Geschiedenis: Het familiebedrijf Manuel Gonzalez Transportes is sinds de jaren zestig actief. Vandaag de dag heeft het bedrijf vestigingen op acht locaties in Spanje en Portugal.
Diensten: Het bedrijf biedt een uitgebreide reeks diensten voor een breed scala aan verschillende vracht, van koeriersdiensten door heel Europa tot het transport van intermodale containerschepen.


Volvo FH met I-Save

De Volvo FH met I-Save is het zuinigste voertuig voor de lange afstand van Volvo Trucks tot nu toe. De D13TC-motor en de verbeterde brandstofbesparingsfuncties zijn ontworpen om tot wel 7% op de brandstofkosten te besparen. De D13TC-motor maakt gebruik van de Turbo Compound-technologie afkomstig van krachtige vliegtuigmotoren. Deze is aangepast voor de weg, waarbij de TC-eenheid overtollige warmte en energie uit de uitlaatgassen van de truck hergebruikt. De hele aandrijflijn is ook gekalibreerd voor maximale brandstofefficiëntie, met een nieuw zuigerontwerp waardoor er minder warmte-energie verloren gaat. Bovendien bevat I-Save geavanceerde technologieën van Volvo Trucks zoals op kaarten gebaseerde I-See software en I-Cruise met I-Roll. Dit is met name geschikt voor transportbedrijven voor de lange afstand die gewoonlijk meer dan 120.000 km per jaar rijden.