Volvo Trucks

NEDERLAND

×

CB over LNG: “LNG levert een bijdrage aan de verduurzaming van ons wagenpark”

| Leestijd: 3 min | Leestijd: 3 min
Logistiek dienstverlener CB, bekend van logistiek rond boeken maar ook actief in andere logistieke disciplines, rijdt met verschillende Volvo LNG-trucks. Manager vervoer Arjan de Jong legt uit welke richting het bedrijf op wil qua verduurzaming van het wagenpark.
CB over LNG: “LNG levert een bijdrage aan de verduurzaming van ons wagenpark”

CB wil in 2020 met het wagenpark 40% minder CO2 uitstoten en 80% minder fijnstofdeeltjes dan in 2015. Daarvoor zijn vier gebieden gekozen om dat waar te maken. Slimme logistiek, meer duurzame voertuigtechniek, het uittesten en implementeren van alternatieve brandstoffen en betere en meer consequente coaching van chauffeurs.

In 2020 moet het wagenpark 40% minder CO2 uitstoten en 80% minder fijnstofdeeltjes dan in 2015.

De Jong legt uit dat deze voornemens tot flinke veranderingen in de dagelijkse operationele gang van zaken hebben geleid. “We hebben ruim honderd bakwagens rijden, zes trekker-trailer combinaties, drie wipkar-combinaties en één LZV. Met de trekkertrailer- combinaties schakelen we nu over op LNG en we nemen deel aan een Europese studie met bio-LNG. De bakwagens laten we zoveel mogelijk op HVO rijden, in een 20% blend. Dat is een wat duurdere brandstof, maar we bereiken er al een fikse reductie van CO2-uitstoot mee”, legt De Jong uit.

De recent aangeschafte LNG-trucks worden ingezet op pendeldiensten tussen de depots van CB. Die bevinden zich verspreid over het land en in het Vlaamse Zele. Bovendien worden ze ingezet voor vervoer van en naar opdrachtgevers / afnemers met grote volumes. “Langere afstanden en hogere gewichten zullen elektrische tractie in het zware segment voorlopig onmogelijk maken. Wellicht dat dat wel lukt met waterstof. Voor nu kunnen we vooruit met bio-LNG, waarbij we voor Volvo gekozen hebben, een merk waar we na de laatste tender volledig op zijn overgestapt”, aldus de Jong.

We hebben voor één merk gekozen, omdat deze dealer duidelijk een stap harder liep.
CB kiest met de Volvo FH LNG voor dezelfde rijprestaties als bij diesel, maar met 20% minder CO2-uitstoot. CB kiest met de Volvo FH LNG voor dezelfde rijprestaties als bij diesel, maar met 20% minder CO2-uitstoot.

De Jong zegt dat in principe elk truckmerk mee wordt genomen bij een tender voor nieuwe trucks. “Dat was bij de vorige tender ook zo. Dat het nu Volvo geworden is, en dat we op één merk overschakelden, waar we er voorheen twee hadden, vloeide voort uit het feit dat de dealer (Van Dijk Trucks, red.) hier duidelijk een stap harder liep. Denk dan aan huurauto’s op dagen dat we met piekvolumes te maken hebben, maar dan wel in onze kleuren.”

De Jong legt uit dat dealer Van Dijk Trucks aandacht besteedt aan klanten over alle contacten op alle niveaus. “Dus het moet klikken tussen de chauffeur en de monteur. De chauffeur moet zich welkom en gezien voelen. Dan zijn er de planning van ons en de receptie van hun. Ook dat moet klikken. Daartoe organiseren we om de zoveel tijd even een meeting, zodat iedereen weet hoe of wat en dat iedereen elkaar kent. Dan is er het niveau wagenparkbeheer hier en verkopers bij de dealer, en tot slot de directeuren. Ook die moeten elkaar begrijpen. Tot dusverre werkt deze werkwijze super”, aldus De Jong.

Volvo Trucks-dealer Van Dijk Trucks leverde de LNG-trucks aan CB. Het uitstekende klantcontact speelde een belangrijke rol bij de keuze voor Volvo Trucks.. Volvo Trucks-dealer Van Dijk Trucks leverde de LNG-trucks aan CB. Het uitstekende klantcontact speelde een belangrijke rol bij de keuze voor Van Dijk en Volvo Trucks.

CB heeft een chauffeursbestand van 150 man. De Jong zegt ernaar te streven dat er zo min mogelijk verloop is. “Onlangs is het me overkomen dat er iemand wegging, omdat die een betere baan kon krijgen, dichterbij huis en met een prima salaris. Verloop onder chauffeurs bij CB is een uitzondering.

Ook op het gebied van het combineren van ritten heeft CB volgens hem vooruitgang geboekt. “We rijden met een motorwagen-aanhangwagencombinatie naar Oldenzaal. De motorwagen geladen voor de binnenstad, de aanhanger voor een opdrachtgever met groot volume. Die koppelt de chauffeur af, daarna doet hij zijn ronde in de stad en wanneer hij weer koppelt, heeft de klant de aanhanger volgeladen voor Culemborg. Dat zijn hele efficiënte ritten, die bewijzen dat bij slim plannen, duurzaamheid en rendement hand in hand gaan.”

Nog meer lezen over de metamorfose bij CB? Het hele artikel leest u bij AfterSales Truck.

Anderen bekeken ook