Trucks

Jongeneel over LNG-trucks: “LNG is duidelijk uit de kinderschoenen”

| Leestijd: 4 min | Leestijd: 4 min
Ard Jongeneel leidt met zijn broer Ruud het familiebedrijf dat is gespecialiseerd in het vervoer van gevaarlijke stoffen, zowel bulk in trailers, bakwagens en in tankcontainers, als in gasflessen. Het bedrijf is ook actief in stukgoed, kraanbare goederen en het vervoer van sierteeltproducten. Jongeneel kwam al gauw met LNG in aanraking, doordat het bedrijf als gasvervoerder veel LNG vervoert. “Dat doen we voor bijna alle aanbieders”, zegt directeur Ard Jongeneel.
Jongeneel over LNG-trucks: “LNG is duidelijk uit de kinderschoenen”

Klanten willen dan natuurlijk graag dat hun vervoerder het goede voorbeeld geeft. “We hebben inmiddels twaalf LNG-aangedreven Volvo’s: tien trekkers en twee bakwagens. De trekkers zijn van het type FH en hebben 460 pk en de bakwagens zijn van het type FM en hebben 420 pk.”

Het totale wagenpark omvat ongeveer 140 trekkende eenheden. “Sinds een jaar of 5 hanteren we een tweemerken-beleid, maar we hebben nog wat andere truckmerken rijden door overname van werk.” Jongeneel legt uit dat sommige klanten het liefst van diesel af willen. “Dan gaan wij in overleg met de klant en bekijken wat voor hem of haar de beste oplossing is. Momenteel is dat in de meeste gevallen LNG. We denken dat HVO ook een goed alternatief is, alleen is dit nog erg kostbaar momenteel.

Met de LNG-trucks realiseren we een reductie van 20% op de CO2-uitstoot.
Jongeneel Transport kiest met de Volvo FM LNG voor dezelfde rijprestaties als bij diesel, maar met 20% minder CO2-uitstoot.

Jongeneel erkent dat het rijden met LNG zo zijn voordelen heeft. “Allereerst realiseren we met de Volvo LNG-trucks een reductie van 20% op de CO2-uitstoot. Die trucks scoren ook goed met het lage eigengewicht en de langere onderhoudsintervallen. Daarnaast zijn ze volgens onze chauffeurs erg comfortabel en stiller dan een Volvo-diesel. Ook ervaren wij dat de trucks relatief zuinig rijden en door het hoge motorkoppel ook goede rijeigenschappen hebben op zowel de vlakke weg als in de bergen. Hier zijn onze chauffeurs erg blij mee. Een praktisch aspect wat voor ons ook van belang is, is de ruimte aan het chassis vanwege de montage van een hydropack en dat kan bij Volvo. Al met al zijn we nog steeds erg tevreden over de gemaakte keuze.”

Jongeneel zegt dat LNG in de Nederlandse transportsector geaccepteerd is. “LNG is duidelijk uit de kinderschoenen. Er zijn meerdere aanbieders met een redelijk aantal LNG-tankstations om tot een landelijke dekking te komen. In Noord-Nederland kan de dekking overigens nog wel verbeterd worden.

Volgens de chauffeurs zijn de trucks erg comfortabel en hebben ze goede rijeigenschappen, zowel op de vlakte als in de bergen.
De Volvo FM LNG-bakwagens van Jongeneel beschikken over 420 pk.

Ook in het buitenland zien we inmiddels beweging. Je kunt op steeds meer plaatsen tanken in België, Frankrijk en Duitsland. Dit komt de uiteindelijke actieradius van LNG-trucks ten goede.” Het bedrijf uit het Zuid-Hollandse Valkenburg zorgt ervoor dat de trucks voldoende kilometers rijden. “Om de businesscase rond te krijgen, is dat nog wel belangrijk.” Jongeneel is de eerste om te erkennen dat er ook nog werk te doen is. “We zouden bijvoorbeeld graag zien dat we met één brandstofpas bij alle tankstations kunnen betalen.”

Ten aanzien van de actieradius zegt Jongeneel dat ze het werk met de LNG-trucks sluitend krijgen. Hij verwacht dat trucks na hun looptijd in Europa een tweede leven wacht. Waarom Europa? “Omdat we daar tegen die tijd een goed netwerk hebben zodat ze goed kunnen worden ingezet.” Jongeneel ziet LNG als transitiebrandstof. “We kunnen er het beste middellange afstanden mee rijden. Voor de korte afstanden zullen trucks elektrisch worden en voor langere afstanden kunnen we dan kiezen uit diesel of HVO.” Op termijn zal hier zeker nog waterstof aan toegevoegd worden.

Jongeneel beschikt ook over twee Volvo FM bakwagens op LNG, die in de huisstijl van de klant gespoten zijn. Deze worden ingezet voor de distributie van gasflessen en de bulkdistributie van biopropaan. “Onze klant heeft specifiek voor de LNG-trucks gekozen om de uitstoot bij haar klanten in combinatie met het schonere biopropaan verder te verlagen.”

Anderen bekeken ook