In 2012 kwamen de eerste trucks in bedrijf, het ging om de Iveco Stralis met negenlitermotor, 330 pk en een handbak. Later volgden Scania’s met 340 pk en inmiddels rijdt het bedrijf ook met de Volvo FH met I-Shift.
“De komst van de Volvo FH op LNG in ons wagenpark is een grote verbetering in vrijwel alle opzichten. Je ziet dan dat er echt groot verschil zit tussen de eerste Iveco’s en deze nieuwe Volvo’s”, zegt Pater.
Pater zegt dat de chauffeurs blij zijn met de nieuwe Volvo op LNG. “Ze merken geen verschil met een dieseltruck. Voor het werk waar wij deze trucks op inzetten, is de actieradius goed. Maar onze inzet is heel divers. We rijden voornamelijk voor Albert Heijn en Kruidvat met LNG-trucks.
De komst van de Volvo FH op LNG in ons wagenpark is echt een grote verbetering.
Marcel Pater benadrukt dat het bedrijf waar hij werkt inzet op meerdere duurzame aandrijfoplossingen. “Het overgrote deel van ons wagenpark bestaat uit diesels. Gebleken is, dat niet alleen de LNG-trucks in zeven jaar tijd flink zijn verbeterd, maar dat dit zeker ook voor diesels geldt. LNG is beslist een alternatief, maar we staan ook open voor andere oplossingen. Voor elke oplossing zal gelden dat het aandeel bio ten opzichte van fossiel zal moeten toenemen de komende jaren en we verwachten daarin een belangrijke rol van de overheid. Het moet nog blijken wat er gebeurt als de subsidie op LNG er weer af gaat. Bio-LNG is nog niet of nauwelijks beschikbaar, maar dat zou wel een argument kunnen zijn om met deze brandstof verder te gaan.”