Volvo Trucks

NEDERLAND

×

Twintig jaar I-Shift, de automatisch schakelende versnellingsbak van Volvo Trucks

| Leestijd: 4 min | Leestijd: 4 min
Bekijk de innovatie van dichtbij en ervaar hoe transportbedrijven de afgelopen 20 jaar van I-Shift hebben geprofiteerd.
De innovatieve ontwikkeling van I-Shift, de baanbrekende automatisch schakelende versnellingsbak van Volvo Trucks, onder de loep.
I-Shift, de baanbrekende automatisch schakelende versnellingsbak van Volvo Trucks, viert 20 jaar innovatieve ontwikkeling

De automatisch schakelende versnellingsbak van Volvo Trucks viert zijn 20e verjaardag in 2021. I-Shift was de allereerste automatisch schakelende versnellingsbak die werd ontworpen voor zware trucks. Het werd een daverend succes en bood klanten tal van voordelen. Het systeem wordt nog altijd verder ontwikkeld en zet wereldwijd de norm voor automatisch schakelende versnellingsbakken voor zwaar gebruik.

De sleutel tot I-Shift’s succes is dat het in perfecte harmonie functioneert met de volledige aandrijflijn van Volvo Trucks. In combinatie met andere innovatieve technologieën van Volvo Trucks, zoals de voorspellende (predictive) cruise control I-See, maakt I-Shift een integraal onderdeel uit van een pakket voor betere prestaties, rijeigenschappen en efficiëntie. 

Bekijk hieronder hoe het systeem zich ontwikkelde tot wat het nu is.

 

De ontwikkeling van I-Shift 


2001

De eerste uitvoering van I-Shift, een automatisch schakelende versnellingsbak, gebaseerd op een nieuwe, niet-gesynchroniseerde basisversnellingsbak, wordt geïntroduceerd voor de Europese markten. Het schakelen verloopt via een elektronisch systeem dat informatie ontvangt van software die is geoptimaliseerd voor internationaal transport. Klanttesten laten al snel de positieve impact ervan zien op het brandstofverbruik, vermoeidheid van de chauffeur en veiligheid. 

I-Shift was de allereerste automatisch schakelende versnellingsbak die werd ontworpen voor zwaar transport

2005

De tweede generatie I-Shift wordt geïntroduceerd. De voor- en achterkant van de versnellingsbak worden opnieuw ontworpen met een nieuw koppelingssysteem en rangeversnellingsbak. Dit resulteert in grotere capaciteit voor hogere treingewichten, waardoor I-Shift kan worden gebruikt in specifieke toepassingen in de bouw en voor transporten van boomstammen. Het betekent ook dat I-Shift op de Volvo FH16 kan worden gemonteerd.


2006

Introductie van de nieuwe reeks met Volvo D11-, D13- en D16-motoren, ontworpen om te voldoen aan de emissievoorschriften van de VS in 2007. Dit brengt de introductie van I-Shift naar Noord-Amerika.


2009

De ontwikkeling gaat verder wanneer de derde uitvoering van I-Shift wordt uitgebracht met nieuwe, aangepaste software-opties voor veeleisende toepassingen. Vrijwel elk model van Volvo Trucks kan nu worden uitgerust met I-Shift. De rijeigenschappen en een goede gemiddelde snelheid verbeteren aanzienlijk door de ongeëvenaarde techniek.


2011

De veelzijdige I-Shift heeft nu toepassingen voor de meeste typen vervoer en motoren met een hoog koppel. De range-eenheid achteraan is ook opnieuw ontworpen en ingekort en de hele versnellingsbak is lichter en compacter geworden. Het aantal asconfiguraties dat functioneert met de I-Shift is nu compleet, met uitzondering van de aandrijving op alle wielen. Het ontwerp is robuust, onderhoudsvriendelijk, betrouwbaar en brandstofzuinig.


2012

Volvo Trucks ontwikkelt I-See, nieuwe, zelflerende software voor I-Shift die de topografie van routes analyseert, en deze kennis gebruikt om de truck in de best mogelijke, zuinigste versnelling te houden. 

I-See leest de topografie van de weg die voor u ligt en werkt samen met I-Shift om brandstof te besparen.

2014

I-Shift Dual Clutch, een automatisch schakelende versnellingsbak met dubbele koppeling die koppel behoudt bij het schakelen, wordt geïntroduceerd. Het is de eerste koppeling van dit type voor de heavy-duty transportsector. Het resultaat is soepeler rijgedrag, een constante gemiddelde snelheid en een nog hogere mate van comfort en efficiëntie.


2016

De Iron Knight verbreekt twee snelheidsrecords en wordt de snelste truck ter wereld. Hoewel het merendeel van de truck speciaal is aangepast, is het succes voornamelijk te danken aan de in serie geproduceerde I-Shift Dual Clutch voor de Volvo FH. 

I-Shift met kruipversnellingen wordt geïntroduceerd waardoor trucks die tot 325 ton vervoeren, vanuit stilstand kunnen wegrijden. Het is een doorbraak voor heavy duty-opdrachten die extra koppel, startvermogen en nauwkeurige manoeuvreerbaarheid vereisen bij lage snelheden. De extra startversnellingen vergen minder toeren, wat het brandstofverbruik verlaagt en de slijtage van de aandrijflijn vermindert.

I-Shift met kruipversnellingen is ideaal voor heavy duty-opdrachten die extra koppel en startvermogen bij lage snelheden vergen.

2017

De nieuwe versie van I-See gebruikt kaartgegevens via de cloud, waardoor I-Shift in meer situaties kan worden ondersteund. De functionaliteit en het rijgedrag worden hierdoor verbeterd en de brandstofkosten gaan nog verder omlaag. Schakelen voelt voorspelbaarder aan en de truck kan langer uitrollen. 


2018

Volvo Trucks gaat handgeschakelde versnellingsbakken uitfaseren: I-Shift wordt nu de norm over de hele reeks.


2019

Volvo FH met I-Save, de zuinigste truck voor de lange afstand  is tot nu toe ongeëvenaard. Gesynchroniseerd met I-Shift en andere brandstofbesparende technologieën, kan I-Save de brandstofkosten meer dan ooit verlagen. Ook is de impact op het milieu aanzienlijk lager.

De nieuwste Volvo FH met I-Save

2020

Met de introductie van de nieuwe Volvo-truckrange komt de unieke Change Direction-functie (beschikbaar voor AVO-ENH). Hierbij hoeft het rempedaal niet meer te worden gebruikt bij het veranderen van rijrichting. De functie is handig bij toepassingen in de bouw en bosbouw, en verbetert de productiviteit bij manoeuvres waarbij vaak snel heen en weer moet worden gereden. De nieuwe trucks verlagen ook het brandstofverbruik verder.

 

2021 en daarna

De functies zullen verder worden verbeterd via speciaal aangepaste softwarepakketten om I-Shift nog praktischer en zuiniger te maken voor diverse transporttoepassingen. I-Shift maakt zich op voor een elektrische en geautomatiseerde toekomst.  

Meer Volvo Trucks-nieuws

Laatste nieuws

collage.pressReleaseTitle