Trucks

Volvo Trucks
2022-04-03
5 min.
Maatwerk en techniek
Author
Volvo Trucks

Harry de Jong is klaar voor de toekomst met korte 5-asser: “Alles origineel en uit één hand”

Zijn 10-jarig jubileum als zelfstandige was voor Harry de Jong de aanleiding om op zoek te gaan naar een nieuwe truck voor dieplader-, asfalt- en zandtransport. Het moest een zuinige korte 5-asser met 30 ton laadvermogen worden die ook een dieplader kan trekken. Hiermee kan meer lading worden vervoerd in minder ritten en hoeven geen concessies te worden gedaan.


Harry de Jong van het gelijknamige transportbedrijf uit Balkbrug gaat niet over één nacht ijs bij de aanschaf van een nieuwe vrachtauto. Als zelfstandig chauffeur vormt de truck letterlijk zijn broodwinning en is het tegelijkertijd ook de grootste investering die hij doet. Hij is zuinig en trots op zijn voertuigen, getuige de vitrinekast in de hal met schaalmodellen van de vrachtwagens die hij bezat. Daarnaast heeft hij een bovenmatige interesse in afmetingen, laadvermogens en lengtes van vrachtwagencombinaties. Eind 2020, een jaar voordat hij 10 jaar zelfstandig zou zijn, ging hij daarom op zoek naar een vervanger voor zijn bestaande truck. Die opvolger, dat moest iets bijzonders worden.


Geen concessies

Zijn werk bestaat voornamelijk uit het vervoer van asfaltmachines op een dieplader en het vervoer van asfalt en zand voor de wegenbouw. Met zijn vorige auto, een 4-asser, kon hij maximaal 25 ton laden. “Ik mag via Jan Bakker veel werk doen voor de Van Gelder Groep en heb daardoor vaak contact met uitvoerders. Tijdens die gesprekken merkte ik dat er steeds meer vrachtauto’s met circa 30 ton laadvermogen rijden. Wegenbouwers willen uniformiteit en daardoor had ik al snel door dat die 30 ton laadvermogen de toekomst zou worden. Maar voor mij wel in combinatie met vijf assen en een dieplader erachter zodat ik geen concessies hoef te doen”, zegt Harry de Jong.

Doorslaggevend was dat Terberg Techniek met originele Volvo-onderdelen werkt en dat ik bij de Volvo-dealer terecht kan. Eén partij dus waarmee ik te maken zou krijgen.

Bijna gekocht maar toch twijfels

De weg naar een van de bekende aanbieders van aangepaste en omgebouwde trucks is snel gevonden en De Jong kan een week proefrijden met een demo: een 5-asser met circa 30 ton laadvermogen. Hij merkt hoever de technologie inmiddels doorontwikkeld is en maakt kennis met onder meer luchtvering. Alles lijkt in orde totdat hij terugdenkt aan die keren dat hij op locatie problemen had met zijn vorige truck.

“Daarmee kon ik niet zomaar terecht bij de merkdealer omdat die truck speciaalbouw was. Ik moest altijd op zoek naar een specialist. Datzelfde zou me te wachten staan met de combinatie waarmee ik proefreed. Bovendien maakte ik me zorgen over de aansprakelijkheid bij eventuele ongevallen omdat ik opnieuw met twee leveranciers te maken zou krijgen.”

Het is echt ongelooflijk hoe licht je daarmee een auto met vijf assen en een GVW van 46 ton kunt besturen, bizar gewoon!

Destijds reed De Jong ook met een vijf jaar oude Volvo-trekker voor een mestoplegger. Zodoende bestond er een relatie met Volvo-dealer Nijwa en indirect ook met Volvo Trucks. “Het kwam Nijwa ter ore dat ik bezig was met een nieuwe auto en ze vroegen of ze mij een tekening van een korte 5-asser mochten laten zien. Die bestond op dat moment alleen nog op tekening maar ik merkte dat ze de eerste auto graag aan mij wilden verkopen.” Het concept, een samenwerking tussen Volvo Trucks, Nijwa en Terberg Techniek, sprak hem direct aan. Ervaring was er echter nog niet mee, proefrijden kon niet en bij een enkel detail zoals de positie van de vangmuil had De Jong wat twijfels. Toch besloot hij voor de Volvo FM te kiezen.

“Doorslaggevend was dat Terberg Techniek met originele Volvo-onderdelen werkt en dat ik bij de Volvo-dealer terecht kan. Eén partij dus waarmee ik te maken zou krijgen. Bovendien kon de auto in de fabriek voorbereid worden op de plaatsing van twee extra assen en wilden ze het chassis verzwaren. Verder dachten ze actief mee door een zware koppeling te plaatsen en een superkruiptransmissie (I-Shift met kruipversnellingen). Beide zijn vereist voor mijn werkzaamheden, want bij mijn vorige combinatie heb ik de koppeling er maar liefst vier keer uitgereden.”

‘Eerst wennen, maar wat een souplesse’

Tijdens de bouw werd De Jong via foto’s op de hoogte gehouden van de totstandkoming van zijn nieuwe truck: een Volvo FM korte 5-asser. Inmiddels, eind februari, staat er al zo’n 6.000 km op de teller en zijn de eerste ervaringen verzameld, vooral in zandtransport. “Aan de luchtvering moest ik eerst even wennen, maar nu wil ik niet meer zonder. Mijn vorige auto stuiterde nogal en nu zweef ik overal overheen. Handig is ook dat je de voorzijde kunt liften bij freesranden zodat ik de bumper niet beschadig. Want ja, ik ben inderdaad zuinig op mijn materieel.”

De vele ‘technische snufjes’ zoals Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assist en de regensensor die het afgelopen decennium hun intrede deden, vindt De Jong prettig en praktisch maar echt magisch vindt hij het Volvo Dynamic Steering (VDS) systeem. “Het is echt ongelooflijk hoe licht je daarmee een auto met vijf assen en een GVW van 46 ton kunt besturen, bizar gewoon!”

Volvo beloofde me een zuinige auto. Maar eerst zien, dan geloven en het klopt. Doordat ik de twee bijgeplaatste assen kan liften, scheelt dat wrijving en dus brandstof, maar ook bandenslijtage, en het geeft een korte draaicirkel. Korter dan mijn vorige 4-asser!

Ondanks het GVW en het laadvermogen van bijna 30 ton (28.330 kg op kenteken) verbruikt de nieuwe Volvo FM zo’n 20 procent minder brandstof dan zijn vijf jaar oude Volvo met toch ook een Euro 6-motor. “Volvo beloofde me een zuinige auto. Maar eerst zien, dan geloven en het klopt. Dat komt niet alleen door de motor en automatisch schakelende versnellingsbak I-Shift maar ook doordat ik de twee bijgeplaatste assen kan liften. Dat scheelt wrijving en dus brandstof, maar ook bandenslijtage, en het geeft een korte draaicirkel. Korter dan mijn vorige 4-asser!”


Besparing brandstof én CO2

Met zijn nieuwe Volvo FM is Harry de Jong Transport helemaal klaar voor de toekomst. “30 ton laadvermogen wordt de norm. Op vijf vrachten spaar je dan toch één auto van 25 ton uit. Dat scheelt kosten en ook brandstof en CO2-uitstoot. Ik merk dat opdrachtgevers daar gevoelig voor zijn en het maakt mij flexibel.” Al met al vindt De Jong dat Volvo en Terberg Techniek een knap stukje werk hebben geleverd waar hij op kan vertrouwen. “Ik vind het knap dat ze mee willen gaan met de wensen vanuit de markt en hun nek durven uit te steken”, besluit hij.