Trucks

De invloed van de asconfiguratie op uw brandstofverbruik

| Leestijd: 3 min | Leestijd: 3 min
Het brandstofverbruik van een truck is gedeeltelijk afhankelijk van de asconfiguratie. Kiest u voor een 4x2, 6x2 of zelfs 6x4? We zetten enkele overwegingen op een rij. Belangrijk hierbij is dat u een optimale balans vindt tussen productiviteit en brandstofefficiency.
Het brandstofverbruik van een truck is gedeeltelijk afhankelijk van de asconfiguratie.

In vergelijking met een 4x2 zal een met hetzelfde gewicht beladen 6x2-truck, uitgerust met een sleep- of voorloopas*, het brandstofverbruik met ongeveer 1,5% laten stijgen. De toevoeging van de as zorgt namelijk voor extra rolweerstand en meer gewicht. Daar staat uiteraard tegenover dat de 6x2 meer gewicht mag vervoeren.

Wanneer een 6x2 echter 50% van de tijd leeg rijdt (wanneer de truck bijvoorbeeld zonder lading terugrijdt), dan resulteert het positieve effect van een liftbare as in een brandstofverbruik van nog slechts +1% in vergelijking tot een 4x2. De stijging in het brandstofverbruik is dan alleen nog het gevolg van het hogere gewicht van de 6x2 ten opzichte van een 4x2, en niet meer van de hogere rolweerstand.

Wanneer een 4x2 wordt vergeleken met een 6x4, dan zal de 6x4 nog meer rolweerstand en gewicht hebben door de toegevoegde extra as. De algemene vuistregel is dat het brandstofverbruik hierdoor met 2,5% stijgt, vergeleken met een 4x2.

Wanneer een 4x2 wordt vergeleken met een 6x4, geldt als vuistregel dat het verbruik met 2,5% stijgt. Wanneer een 6x4 toch noodzakelijk is, zoals bij een kipper, kan een liftbare tandemas (TAAXLIFT) de nadelige invloed op het verbruik echter opheffen.

Voor sommige toepassingen, zoals kippers, kan een 6x4 echter noodzakelijk zijn voor een deel van de transportcyclus. De liftbare tandemas, een ontkoppelbare en liftbare as voor 6x4-toepassingen, biedt indien nodig de voordelen van een 6x4 en heeft daarnaast de pluspunten van een 4x2.

Het extra brandstofverbruik van een 6x2 of een 6x4 wordt beïnvloed door de transportcyclus en snelheid. Over het algemeen betekent een lagere snelheid dat de rolweerstand meer invloed heeft dan de luchtweerstand, aangezien de luchtweerstand geringer is op lage snelheden. Wat betreft extra assen, betekent een lage doelsnelheid dat de stijging van het brandstofverbruik relatief hoger is.

* De keuze voor ofwel een voorloopas ofwel een naloopas heeft in principe geen invloed op het brandstofverbruik. Wanneer men nog meer in detail gaat kijken, maakt het wel verschil of u bij een naloopas enkel- of dubbelluchtmontage kiest. Dubbellucht geeft namelijk meer weerstand. Een voorloopas is altijd enkellucht. Ook kan het voor sommige inzetten nog een klein verschil maken of de as wel of niet gestuurd is.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release