Trucks

Volvo Trucks
2022-02-28
4 min.
Brandstof besparen
Author
Volvo Trucks

Top 9 brandstofbesparende verbeteringen in de Euro 6-aandrijflijnen van Volvo Trucks

Of u nu rijdt op internationale of regionale transporten, of werkzaam bent in de distributie of de bouw, deze nieuwste updates voor Euro 6 Step E betekenen flinke brandstofbesparingen voor iedereen. Volvo heeft de hele aandrijflijn onder de loep genomen en een aantal upgrades doorgevoerd die niet alleen het brandstofverbruik verbeteren, maar ook zorgen voor een soepelere, plezierigere rijervaring, zowel op de weg als off-road.  
 

Dit zijn de 9 belangrijkste voorzieningen

1. Verbeterde D13TC-motor. U weet al dat de Volvo FH met I-Save de brandstofkosten voor de lange afstanden aanzienlijk kan verlagen. Essentieel hiervoor is de D13TC, het kloppende hart van I-Save en de meest brandstofzuinige motor van Volvo ooit. Met de laatste aanpassingen is de motor nu nog verder verfijnd. Het brandstofverbrandingsproces is geavanceerder, de wrijving in de motor is verminderd en het oliesysteem is verbeterd. Ook is het EATS-systeem voor uitlaatgasnabehandeling verbeterd, het motorgewicht verlaagd en is er een nieuwe generatie van het motormanagementsysteem geïntroduceerd. Met een nieuw vermogen van 420 pk voor de D13TC breiden we ons pakket voor brandstofbesparingen verder uit.
 

2. Verbeterde D11 en D13 eSCR-motoren. In beide motoren is het verbrandingsproces geavanceerder en de wrijving verminderd. De verhoogde efficiëntie is te danken aan de gepatenteerde, golfvormige zuigerkom van de D13TC-motor, die optimale brandstofinspuiting geeft. Ook is het EATS is verbeterd, het motorgewicht verlaagd en is er een nieuwe generatie van het motormanagementsysteem geïntroduceerd. Klanten in de bouw zullen het waarderen dat de minimale snelheid van de cruise control nu is verlaagd naar 4 km/u. Voor nog meer flexibiliteit is de D13 eSCR nu ook leverbaar met een vermogen van 460 of 500 pk voor Biodiesel B100.

3. Nieuwe software voor I-Torque. I-Torque is de nieuwe intelligente koppelsoftware van Volvo die het motorkoppel optimaliseert om brandstof te besparen. Op basis van de topografische gegevens van I-See en het totaalgewicht van de truck berekent I-Torque automatisch het optimale motorkoppel. I-Torque is momenteel beschikbaar met onze nieuwe brandstofpakketten voor de D13 Euro 6 Step E-dieselmotoren. Bekijk deze korte film voor meer informatie over I-Torque.  

4. Verbeterde I-Shift. I-Shift maakt schakelen nu nog soepeler en sneller met een rijervaring die harmonieuzer is dan ooit tevoren. Upgrades omvatten een nieuw schakelsysteem, een nieuwe schakelstrategie en een nieuw koppelingssysteem voor D13-motoren. De bijgewerkte I-Shift is beschikbaar voor alle zware trucks en de Volvo FE.

5. Nieuwe energiebesparende stuurbekrachtingspomp.
 Volvo's nieuwe, elektronisch geregelde stuurbekrachtigingspomp geeft een nauwkeurigere controle over het sturen, en vermindert het energieverbruik bij rechtuit rijden. Voor veeleisende klanten met internationale transporten en veel stationair draaien betekent dit dat de energieverliezen kunnen worden beperkt. De stuurbekrachtingspomp is opgenomen in de nieuwe Volvo-brandstofpakketten voor de D11 en D13 Euro 6-dieselmotoren.

6. Verbeterde aerodynamica.
 Voor het optimaliseren van de luchtstroming zijn er verbeteringen aangebracht aan de cabines van de Volvo FM en FH. Op beide modellen werd de afdichting rond de grille en de verstralers aan de voorzijde verbeterd. Ook kreeg de spiegelarm een nieuwe afdekking en zorgen spatschermwelvingen voor een betere luchtstroming rond de wielkasten (op trucks met 385/55-banden). De Volvo FH werd ook voorzien van een extra portierverlenging en verbeterde spoilers voor de XHSL (Extra High Sleeper Cab).

7. Efficiëntere luchtcompressors. Volvo introduceert een nieuwe generatie luchtcompressors die brandstof besparen door een efficiëntere opbouw van luchtdruk. Deze zijn nu standaard voor alle D11 en D13 Euro 6-dieselmotoren.

8. Nieuwe lucht-, brandstof- en oliefilters plus nieuwe tankafmetingen voor AdBlue. De nieuwe filters zijn fysiek zo ontworpen dat alleen het juiste filter kan worden geïnstalleerd. Dit zorgt voor optimale motorprestaties en een maximale levensduur van de motor. Volvo-filters zijn gemaakt van speciaal geprepareerd geplooid filterpapier en hebben een groot oppervlak om een uitstekende filtratiecapaciteit en een lange levensduur te waarborgen. Chauffeurs kunnen gemakkelijker brandstof en ureum bij hetzelfde station bijvullen, doordat de afmetingen van de AdBlue-tanks van Volvo zijn aangepast aan de verhoogde efficiëntie van de verbeterde D11 en D13 Euro 6-dieselmotoren.

9. Dynamo's met 50% langere levensduur.
 Om het leven op de weg comfortabeler te maken heeft Volvo een nieuwe reeks dynamo's van 150 A geïntroduceerd met een 50% langere levensduur. De communica­tie met de dynamo is ook verbeterd door de toegevoegde LIN-functie (Local Interconnect Network). Hierdoor kan Volvo de dynamostatus controleren, en het opladen en de vervanging inplannen om de levensduur van de energiebeheercomponenten te verlengen. De nieuwe dynamo's zijn standaard voor Euro 6 FH- en FH16-dieselmodellen. Voor nog meer comfort heeft Volvo voor deze modellen ook een nieuwe, grotere dynamo van 180 A aan de reeks toegevoegd.