Trucks

×

Van onderzoek naar ongevallen tot veiligheidsfunctie: zo kwam de dodehoekcamera aan de passagierszijde tot stand

| Leestijd: 4 min.
Het afslaan aan de passagierszijde is een van de moeilijkste verkeerssituaties bij het rijden met een truck in een stad. Uit ongevallenonderzoek van Volvo Trucks blijkt dat er ook een ongeval kan plaatsvinden wanneer de chauffeur heeft gekeken of er een fietser of voetganger aan kwam. Anna Wrige Berling, Traffic and Product Safety Director bij Volvo Trucks, vertelt ons hoe deze observaties hebben geleid tot de ontwikkeling van de dodehoekcamera aan de passagierszijde.
Van onderzoek naar ongevallen tot veiligheidsfunctie: zo kwam de dodehoekcamera aan de passagierszijde tot stand
Ongeveer 20% van de ongevallen waarbij zware trucks en zogenoemde kwetsbare weggebruikers betrokken zijn, vinden plaats aan de passagierszijde.

Ongevallen aan de passagierszijde maken ongeveer 20% uit van de ongevallen tussen zware trucks en kwetsbare weggebruikers (VRU), waardoor dit een belangrijk aandachtspunt is. Het feit dat trucks en fietsers of voetgangers dezelfde rijstrook delen en tegelijkertijd groen licht krijgen, maakt de situatie ingewikkelder. Beperkt zicht vanuit de cabine en verkeerd afgestelde spiegels kunnen ook factoren zijn bij dit soort ongevallen.
 

"Ons onderzoek bevestigde wat wij en de sector al wisten: dit specifieke type ongeval moet worden aangepakt. Maar wat de manier van werken van Volvo Trucks uniek maakt, is dat ons Accident Research Team vanaf het begin erbij betrokken is. De gegevens die tijdens ons ongevallenonderzoek zijn verzameld, vormden de basis voor de ontwikkeling van de dodehoekcamera aan de passagierszijde", zegt Anna Wrige Bergling.
 

"Ons werk begint bij het probleem. Om een veiligheidsprobleem te begrijpen doen we grondig onderzoek naar verkeersongevallen."

We zijn trots op het werk dat we voor deze functie hebben verricht, en we hopen dat het levens zal sparen en zal bijdragen aan veiligere wegen. Omdat echte veiligheid voortkomt uit gedegen kennis.
Anna Wrige Berling is Traffic and Product Safety Director bij Volvo Trucks.

Onderzoek gebruikt voor richtlijnen bij productontwikkeling

Het Volvo Trucks Accident Research Team categoriseert de scenario's vervolgens in ongevalstypen, waardoor een overzicht ontstaat van hoe de ongevallen eruitzien, hoe ze plaatsvinden en wat de belangrijkste oorzaken ervan zijn.
 

"Onze indeling in categorieën richt zich op de ongevallen vanuit het perspectief van de truck", zegt ze. "Dit is essentieel om een goed begrip te krijgen van statistieken voor ongevallen met zware trucks. Het onderzoek wordt intern gebruikt voor het stellen van prioriteiten en voor duidelijke richtlijnen bij de productontwikkeling van Volvo Trucks, maar ook extern om onze kennis voor het verbeteren van de verkeersveiligheid te verspreiden."
 

Bij het focussen op een specifieke verkeerssituatie worden verschillende details onderzocht. Zoals de snelheid van voetgangers, fietsers en trucks, en de hoek waaronder het ongeval meestal plaatsvindt.

"Deze factoren gaven ons een idee over welk gebied de dodehoekcamera aan de passagierszijde daadwerkelijk moest bestrijken. Bij een smal beeld is een fietser die met hoge snelheid rijdt, wellicht niet zichtbaar", zegt Anna.

Het camerabeeld beslaat de hoeken van meerdere spiegels.

Volvo Trucks loopt voor op wetgeving

Anna is ervan overtuigd dat de camera chauffeurs helpt een aanzienlijk aantal ongevallen te voorkomen. Hoewel chauffeurs uiterst alert moeten zijn, kan een druk kruispunt hen te veel onder druk zetten wat gevolgen heeft voor hun focus en aandacht.
 

"Het camerabeeld dekt de hoeken van verschillende spiegels, en meer. Dat betekent dat de chauffeur minder naar alle kanten hoeft te kijken", zegt ze.
 

Nieuwe regelgeving vereist dat trucks vanaf 2024 moeten zijn uitgerust met waarschuwingssystemen met sensoren om voetgangers en fietsers te detecteren. De dodehoekcamera aan de passagierszijde, die sinds 2021 bij Volvo Trucks wordt geïmplementeerd, kwam echter niet tot stand door een wettelijke verplichting.
 

"Zelfs na het voldoen aan de wetgeving voor sensoren, zien we op basis van ons onderzoek behoefte aan aanvullende apparatuur met een actueel beeld van het kritieke gebied", zegt Anna.
 

”We zijn trots op het werk dat we voor deze functie hebben verricht, en we hopen dat het levens zal sparen en zal bijdragen aan veiligere wegen. Omdat echte veiligheid voortkomt uit gedegen kennis.”

Ongeval in de bocht met fietser.

Het meest voorkomende ongeval tussen trucks en fietsers in stedelijke omgevingen. Treedt gewoonlijk op wanneer een truck naar de passagierszijde afslaat en de voetganger of fietser rechtdoor gaat. Komt meestal voor bij lage snelheden van trucks, rond de 20-30 km/u, maar de gevolgen zijn vaak ernstig voor de voetganger of fietser. Gebruikelijke oorzaken:
 

  • Beperkt zicht vanuit de cabine (passagierszijde)
  • Onbegrip tussen voetganger/fietser en vrachtwagenchauffeur
  • Stress, onoplettendheid of afleiding (kan zowel van chauffeur als voetganger/fietser zijn)
  • Fietser die de snelheid of rijrichting van de truck verkeerd inschat


Meer lezen over veiligheidsonderzoek bij Volvo Trucks.

Samenhangend nieuws