Trucks

Wat u moet weten over de vernieuwde veiligheidsmaatregelen van de EU

Anna Wrige Berling
2022-05-27
Leestijd: 5 min.
Veiligheid
Author
Anna Wrige Berling
Traffic and Product Safety Director at Volvo Trucks

Vanaf juli 2024* moeten alle nieuwe trucks die in de EU worden verkocht, voldoen aan de General Safety Regulation (GSR). De regelgeving vereist een reeks verplichte, geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. Wat zijn deze en wat voor invloed gaan ze hebben op uw transportbedrijf?

In 2019 is de General Safety Regulation bijgewerkt als gevolg van innovaties op het gebied van veiligheidssystemen, waarmee het risico op ongevallen door menselijke fouten kan worden verminderd. De update betekent dat een reeks actieve veiligheidssystemen met chauffeursondersteuning vanaf juli 2024 verplicht worden in nieuwe trucks. De functies van actieve veiligheid zijn grotendeels gericht op het attent en alert houden van chauffeurs. Sommige ervan zijn in trucks al in een bepaalde vorm in aanwezig.

De doelstelling ondersteunt de EU-inzet ’Vision Zero’: het langetermijndoel van de EU van nul doden en nul ernstig gewonden op de Europese wegen in 2050. Ook draagt het bij aan Volvo Trucks' ultieme doel van zero accidents.

Wat is de General Safety Regulation voor zware trucks?

Er zijn in totaal elf actieve veiligheidsfuncties vereist. Acht daarvan worden vanaf juli 2024 verplicht op nieuwe trucks. De overige drie volgen in 2026 en 2029. De functies zijn onder meer:

1. Noodstopsignaal: een knipperend remlicht (of daarmee vergelijkbaar) dat aan andere weggebruikers achter de vrachtwagen aangeeft dat het snel afremt of krachtig remt. 

2. Achteruitrijdetectie: technologie, zoals camera of sensoren, waarmee de chauffeur een overzicht heeft van objecten en mensen achter de truck.

3. Bandenspanning monitoring: een systeem dat de bandenspanning van de truck in de gaten houdt en vermindering van bandenspanning in realtime meldt aan de chauffeur.

4. Intelligente snelheidsondersteuning: een systeem dat de snelheid actief in de gaten houdt en de chauffeurs waarschuwt als zij de snelheidslimiet overschrijden, om hen aan te sporen de snelheid te verlagen.

5. Dodehoekwaarschuwing: een systeem dat de chauffeur waarschuwt voor kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers die zich naast de truck bevinden of vóór de truck oversteken.

6. Informatiesysteem over wegrijden: een systeem dat de chauffeur, voor het wegrijden of bij langzaam rijden, waarschuwt voor kwetsbare weggebruikers vóór het voertuig.

7. Ondersteuning van de installatie van een alcoholslot: de gewijzigde regelgeving vereist een gestandaardiseerde interface voor een alcoholslot (blaasapparaat) in voertuigen.

8. Driver Alert Support: een veiligheidssysteem om de alertheid van de chauffeur te beoordelen. Ze controleren bijvoorbeeld hoe lang de chauffeur al rijdt en waarschuwen wanneer een pauze nodig is.

9. Geavanceerde afleidingswaarschuwing: een veiligheidswaarschuwingssysteem dat in staat is te herkennen hoeveel aandacht een chauffeur aan een situatie besteedt en de chauffeur zo nodig waarschuwt. Implementatie is in een later stadium in 2026.

10. Verbeterd direct zicht vanuit de chauffeurspositie: specifieke vereisten om 'direct zicht' (wat chauffeurs direct door de ruiten van hun voertuig kunnen zien) te verbeteren en dode hoeken weg te nemen. De nieuwe normen zijn bedoeld om chauffeurs in staat te stellen fietsers en voetgangers sneller en gemakkelijker te zien. Implementatie is in een later stadium in 2029.

11. Gegevensrecorder voor incidenten: een 'black box'-gegevensrecorder voor ongevallen. Staat gepland voor implementatie in een later stadium in 2029.

Waarom is de General Safety Regulation belangrijk?

Deze veiligheidsmaatregelen sparen levens. De Europese Unie schat dat de nieuwe regelgeving in 2038 minstens 25.000 verkeersdoden zal voorkomen.

Een belangrijke doelstelling is het verminderen van het aantal ongevallen tussen trucks en kwetsbare weggebruikers. En drie van de voorgestelde functies voor trucks, de informatiesystemen voor wegrijden en dode hoeken, en de nieuwe norm voor direct zicht, zijn bedoeld om hen te beschermen.

De normen voor direct zicht (punt 10 hierboven), die vanaf 2025 in fasen worden ingevoerd, bevatten specifieke vereisten om het zichtveld vanuit de cabine te verbeteren. Het is aangetoond dat beter direct zicht vanuit de cabine het aantal ongevallen en de reactietijden van de chauffeur verkorten. Deze nieuwe norm is rechtstreeks geïnspireerd op een soortgelijke opzet in Londen, waarbij trucks worden beoordeeld op basis van direct zicht vanuit de cabine. Alleen trucks die voldoen aan een gestelde norm, mogen in de stad rijden.

De veiligheid van chauffeur en truck in de toekomst

De maatregelen uit de GSR maken deel uit van een bredere insteek voor veiliger verkeer, waaronder het beter in kaart brengen van risico's en nieuwe regels voor de infrastructuur, met name voor kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers in onze groeiende steden.

Soortgelijke veiligheidsmaatregelen worden de komende jaren waarschijnlijk in andere landen ingevoerd. Buiten de EU gaan Noorwegen, Zwitserland, Turkije, het VK en Israël de nieuwe GSR al volgen.

"We kunnen meer actieve veiligheid-technologie verwachten die chauffeurs in de toekomst ondersteunen, evenals veiligere infrastructuur voor wegen in de steden. Als we nog verder vooruitkijken gaan trucks intelligenter en actiever worden op het gebied van veiligheid, met meer functies die ingrijpen in plaats van alleen informeren. Er zal echter nog steeds een goed opgeleide chauffeur nodig zijn om dit op elkaar af te stemmen. Hoewel actieve veiligheidssystemen die de chauffeur ondersteunen en de gevolgen van menselijke fouten verminderen essentieel zijn, is de chauffeur nog steeds het belangrijkste veiligheidssysteem in de truck", zegt Anna Wrige Berling, Traffic & Product Safety Director, Volvo Trucks.

*Voor nieuwe trucktypen vanaf juli 2022 en voor nieuwe truckregistraties vanaf juli 2024.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release