In de podcastserie ‘Towards Zero’ van Volvo Trucks Nederland delen experts hun visie op actuele thema’s binnen het wegtransport. Elke aflevering wordt er ingezoomd op een nieuw en relevant onderwerp.
Samen gaan we onderweg naar een uitstootvrije toekomst, zonder dodelijke ongevallen in het verkeer en zonder ongeplande stilstand. Ofwel: Towards ‘Zero Emissions’, ‘Zero Accidents’ en ‘Zero Downtime’.
In deze derde aflevering staat waterstof in het wegtransport centraal. Hoe kan waterstof ingezet worden als alternatief? En wanneer kunnen we waterstoftrucks op de weg verwachten? Host Eline de Vries bespreekt met twee experts van Volvo Trucks de huidige (on)mogelijkheden van waterstof.
De volgende experts komen in deze aflevering aan het woord:
Jan Schouten is Manager Energy Transition bij Volvo Trucks Nederland en houdt zich in de breedste zin van het woord bezig met de energietransitie. Onder andere met alternatieve aandrijflijnen en brandstoffen - wat er al is, en wat er nog gaat komen.
"We zullen meerdere oplossingen zien in het wegtransport; het zal niet één oplossing worden. Het is daarom belangrijk om goed te kijken naar welke techniek past bij de inzet en hoe het kostenplaatje eruitziet. Waterstoftrucks zijn nu nog duur en als je kijkt naar wat waterstof vandaag de dag aan de pomp kost, dan is die businesscase nog niet interessant. Er zijn signalen dat dit wel langzaam de goede kant op gaat en dat de prijs van waterstof interessanter gaat worden. Dat zal uiteindelijk een kantelpunt bereiken."
Erik-Jan Slijkhuis is Manager Product bij Volvo Trucks Nederland en houdt zich bezig met het volledige productprogramma - van de FL tot de FH16 Aero en van diesel tot elektrisch aangedreven vrachtwagens en waterstoftrucks.
"Voeg je een brandstofcel toe aan een elektrische aandrijflijn, dan is dat de meest efficiënte oplossing. Daarbij heb je de voordelen van elektrisch rijden – geen uitlaatemissies, het opwekken van remenergie – met het voordeel van waterstof - een grotere actieradius, snel tanken. Een brandstofcel is echter wel gevoelig voor de kwaliteit van de waterstof en de lucht die erin gaat. Kan die kwaliteit niet worden geborgd, dan kan dit problemen veroorzaken. Bij een waterstofverbrandingsmotor luistert dat niet zo nauw; dat kan een lagere kwaliteit waterstof aan, de techniek is iets eenvoudiger, het kent minder specifieke nieuwe onderdelen en is dus ook iets sneller te implementeren. Daarom worden er nu ook waterstofverbrandingsmotoren geïntroduceerd."
Liever luisteren op Apple Podcasts? Dat dan ook. Het hele overzicht van alle afleveringen vindt u hier.
In de volgende (extra) podcastaflevering bespreken we welke subsidiemogelijkheden er zijn voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens en laadinfrastructuur. Luister de aflevering hier. Wilt u altijd direct op de hoogte zijn van de nieuwste aflevering? Zet dan de meldingen aan van het podcastkanaal van Volvo Trucks Nederland in uw podcastapp.