In 2024 zijn er opnieuw subsidieregelingen voor zero emissie trucks beschikbaar. Welke zijn dat precies? En wat is er tot nu toe bekend over de inhoud en voorwaarden? De subsidies kunnen u helpen bij de aanschaf van een elektrische vrachtwagen. Lees er hier alles over.
Op Prinsjesdag is bekend gemaakt dat de overheid voor het jaar 2024 werkt aan een nieuwe subsidieregeling voor elektrische vrachtwagens. Ook verlengt het enkele bestaande subsidies en worden bij andere, bestaande regelingen wat voorwaarden aanpast. Dit zijn de tot nu toe bekende beschikbare subsidies in 2024 die relevant zijn voor de transportbranche:
Hieronder gaan wij verder in op deze subsidieregelingen.
De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) is een subsidieregeling voor ondernemers die nieuwe, emissieloze trucks willen kopen of leasen. De aanvraag voor subsidie vanuit de AanZET-regeling moet vóór aankoop plaatsvinden en wordt gebaseerd op basis van een koopovereenkomst met ontbindende voorwaarden in geval van het niet verkrijgen van subsidie. Als de aanvraag positief is bevonden - dus na een positieve beschikking - kan het proces doorgaan.
Op 30 januari 2024 kunnen nieuwe AanZET-subsidieaanvragen worden ingediend.
Om in aanmerking te komen voor de AanZET-regeling, gelden in ieder geval de volgende voorwaarden:
Wat er precies ingevuld moet worden bij de inschrijving, is pas op het moment van indienen bekend.
De Subsidieregeling voor Schoon en Emissieloos Bouwmateriaal (SSEB) is een aanschafsubsidie voor emissieloos bouwmaterieel. Het doel van deze regeling is het terugdringen van de NOX-uitstoot en het beperken van fijnstof- en CO2-uitstoot in de bouwsector.
Alhoewel het binnen deze regeling grotendeels gaat over bouwmachines, vallen trucks onder voorwaarden ook onder deze regeling. Afhankelijk van de juiste SBI-code en de opbouw van de truck - die dus in de bouw ingezet moet worden, is het mogelijk om aanspraak te maken op de SSEB-subsidie. De SSEB gaat dinsdag 5 maart 2024 open voor aanvragen.
Aanvullend komt er mogelijk opnieuw subsidie beschikbaar voor elektrische hulpfuncties, zoals de elektrische PTO, betonmixer, binnenlader, portaalarmsysteem of kooiaap.
Wilt u een aanvraag indienen voor de SSEB-regeling, zorg dan voor het volgende:
Aanvragers van de SSEB-subsidie moeten zijn ingeschreven in het handelsregister onder een van de volgende SBI-codes: 39, 390, 41, 411, 412, 42, 421, 422, 429, 43, 431, 432, 433, 439, 4941, 50201, 7712, 7732, 7739 of 77399. De codes 4941 en 7712 zullen binnen de transportwereld het meest voorkomen.
De volgende opbouwvarianten op vrachtwagens die worden ingezet voor bouwtransport, kunnen (in combinatie met de juiste SBI-code) in aanmerking komen voor SSEB-subsidie:
Naast de AanZET- en SSEB-regelingen, zijn er nog andere subsidieregelingen waar u bij aanschaf van een elektrische vrachtwagen gebruik van kunt maken:
Deze regeling geldt voor ondernemers die investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen (zoals de aanschaf van een elektrische truck) en willen profiteren van een fiscaal voordeel. Op de RVO website kunt u de milieulijst vinden. Op deze lijst staan alle bedrijfsmiddelen en technieken die hieronder vallen.
Met de MIA profiteert u maar liefst van een investeringsaftrek van 45% van het investeringsbedrag. Dit is een belastingvoordeel die netto kan oplopen tot ruim 14% van het investeringsbedrag afhankelijk van hoeveel vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting u betaalt.
MIA is over het algemeen het hele jaar door beschikbaar en dient u binnen drie maanden na aangaan van de investeringsverplichting aan te vragen. De MIA is te combineren met de AanZET of de SSEB.
Als de stap naar zero emissie nog te groot is, maar u wel wilt investeren in duurzaamheid dan kunt u gebruik maken van deze regeling. Deze regeling is er voor bedrijven die investeren in een bedrijfsmiddel dat zorgt voor minder CO2-uitstoot, energiezuinig is of investeert in duurzame energie.
U kunt voor 40% van de investeringskosten aftrekken van uw winst. Dit verlaagt uw fiscale winst waarover u belasting moet betalen.
EIA zit bijvoorbeeld onder andere op de Turbo Compound, I-See, licht metalen velgen, bandenspanningssysteem en op de extra as bij een 6x2.
Verder zijn er momenteel een aantal provinciale subsidies beschikbaar die al open zijn voor inschrijvingen. Vooral Provincie Gelderland is hier voorloper in, als het gaat om subsidies voor LNG, DC-snellader en stationaire batterij en voorfinanciering ontwikkelkosten windpark, zonnepark of waterenergie-installatie.
Als laatste is er na Prinsjesdag in de Staatscourant bekend gemaakt dat er in 2024 geld vrijkomt voor een subsidiepot specifiek voor laadpalen en laadinfrastructuur. Eén voor publieke laadopties en één voor private laadopties inclusief bekabeling. De laadinfrasubsidie zal maximaal 20% van de kosten bedragen.
Beide, de private en publieke laadinfrasubsidies, gaan naar verwachting in Q2 2024 (rond juni) open. Voor die tijd blijft het mogelijk om voor laadinfra-oplossingen gebruik te maken van de EIA-regeling. Er wordt er op dit moment tevens onderzocht of er ook op de mitigerende maatregelen (bijvoorbeeld een opslagbatterij) subsidie zal komen.
Zorg ervoor dat er op zijn minst op één laadpaal een MID-gecertificeerde meter heeft. Bij meerdere laadpalen is het mogelijk om meerdere laders als groep achter één MID meter te plaatsen.
Zodra hier meer over bekend komt wordt dit hier gepubliceerd. Houdt deze pagina daarom in de gaten voor de laatste ins- en outs.