In 2025 zijn er opnieuw subsidieregelingen beschikbaar om de energietransitie binnen de transportsector te versnellen. De subsidies bieden financiële ondersteuning bij bijvoorbeeld de aanschaf van een elektrische vrachtwagen. Welke regelingen zijn er en wat kunnen ze voor u betekenen?
Na een paar succesvolle jaren, is ook voor 2025 vanuit de overheid geld beschikbaar gesteld om de energietransitie in de transportsector te versnellen. De volgende subsidieregelingen kunnen u mogelijk helpen om ook stappen te zetten:
Hieronder gaan wij verder in op deze regelingen.
De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) is een subsidieregeling voor ondernemers die nieuwe, uitlaatgasemissie-vrije trucks willen kopen of leasen. De aanvraag voor subsidie vanuit de AanZET-regeling moet vóór aankoop plaatsvinden en wordt gebaseerd op basis van een koopovereenkomst met ontbindende voorwaarden in geval van het niet verkrijgen van subsidie. Als de aanvraag positief is bevonden - dus na een positieve beschikking - kan het proces doorgaan.
In 2024 opende op dinsdag 26 maart de mogelijkheid om AanZET-subsidieaanvragen in te dienen. Na één dag bleek dat meer dan de helft van het totaalbudget van 45 miljoen euro voor 2024 al is aangevraagd. Een dag later is de subsidiepot overtekend. Hetzelfde gebeurde in oktober 2024: zo'n 22 miljoen euro was binnen twee dagen vergeven en met ruim acht miljoen euro overtekend. Ook in 2025 blijkt AanZET een succes, want de eerste ronde in januari - waarbij 35,5 miljoen euro beschikbaar was - is binnen drie dagen overtekend.
Het laat zien dat de financiële ondersteuning net het duwtje in de rug kan zijn voor ondernemers die willen overschakelen naar zero-emissie goederenvervoer en het biedt hen de ruimte ervaring op te doen met elektrisch rijden.
Op dinsdag 30 september 2025 opent een nieuwe aanvraagperiode. Voor deze ronde is een totaalbudget van € 30.000.000 beschikbaar. Het te ontvangen subsidiebedrag is afhankelijk van de voertuigcategorie en uw type onderneming en is maximaal € 115.200.
Om in aanmerking te komen voor de AanZET-regeling, gelden in ieder geval de volgende voorwaarden:
Maximale subsidiebedrag en - percentage in 2025 per voertuigcategorie en type onderneming |
---|
Grote onderneming | Middelgrote onderneming | Kleine onderneming + non-profitinstelling |
---|
Voertuigcategorie | Subsidie- percentage | Maximaal subsidie- bedrag | Subsidie- percentage | Maximaal subsidie- bedrag | Subsidie- percentage | Maximaal subsidie- bedrag |
---|---|---|---|---|---|---|
N2-bakwagenchassis vanaf 10.000 kg | 6,1% | € 15.200 | 12,0% | € 29.900 | 14,8% | € 36.900 |
N3-bakwagenchassis | 11,1% | € 43.900 | 21,0% | € 83.200 | 29,0% | € 115.200 |
N3-trekker | 11,1% | € 43.900 | 21,0% | € 83.200 | 29,0% | € 115.200 |
De Subsidieregeling voor Schoon en Emissieloos Bouwmateriaal (SSEB) is een aanschafsubsidie voor emissieloos bouwmaterieel. Het doel van deze regeling is het terugdringen van de NOX-uitstoot en het beperken van fijnstof- en CO2-uitstoot in de bouwsector.
Alhoewel het binnen deze regeling grotendeels gaat over bouwmachines, vallen trucks onder voorwaarden ook onder deze regeling. Afhankelijk van de juiste SBI-code en de opbouw van de truck - die dus in de bouw ingezet moet worden, is het mogelijk om aanspraak te maken op de SSEB-subsidie.
De SSEB stond in 2024 open voor aanvragen. Mogelijk komt er opnieuw subsidie beschikbaar, ook voor elektrische hulpfuncties, zoals de elektrische PTO, betonmixer, binnenlader, portaalarmsysteem of kooiaap.
Wilt u een aanvraag indienen voor de SSEB-regeling, zorg dan voor het volgende:
Aanvragers van de SSEB-subsidie moeten zijn ingeschreven in het handelsregister onder een van de volgende SBI-codes: 39, 390, 41, 411, 412, 42, 421, 422, 429, 43, 431, 432, 433, 439, 4941, 50201, 7712, 7732, 7739 of 77399. De codes 4941 en 7712 zullen binnen de transportwereld het meest voorkomen.
De volgende opbouwvarianten op vrachtwagens die worden ingezet voor bouwtransport, kunnen (in combinatie met de juiste SBI-code) in aanmerking komen voor SSEB-subsidie:
C. Bouwvoertuigen (N2/N3, uitsluitend aanschaf emissieloos) |
---|
C1. betonmixer (carrosseriecode 15) |
C2. betonpompvoertuig (carrosseriecode 16) |
C3. boorwagen (carrosseriecode 28) |
C4. hoogwerker (carrosseriecode 27) |
C5. kieptruck (carrosseriecode 10) |
C6. kraanwagen (carrosseriecode 26 of aanduiding SF) |
C7. voertuig met haakarm (carrosseriecode 9) |
Overzicht opbouwvarianten N2/N3-bouwvoertuigen. Uit: Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (22 maart 2022) nr. IENW/BSK-2022/51482, houdende vaststelling van regels ter bevordering van de aanschaf, ombouw en innovatie van schoon of emissieloos bouwmaterieel dat wordt gebruikt in de bouw (Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel).
Naast de AanZET- en SSEB-regelingen, zijn er nog andere subsidieregelingen waar u bij aanschaf van een elektrische vrachtwagen gebruik van kunt maken:
Deze regeling geldt voor ondernemers die investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen (zoals de aanschaf van een elektrische truck) en willen profiteren van een fiscaal voordeel. Op de RVO website kunt u de milieulijst vinden. Op deze lijst staan alle bedrijfsmiddelen en technieken die hieronder vallen.
Met de MIA profiteert u maar liefst van een investeringsaftrek van 36% van het investeringsbedrag. Dit is een belastingvoordeel die netto kan oplopen tot ruim 14% van het investeringsbedrag afhankelijk van hoeveel vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting u betaalt.
MIA is over het algemeen het hele jaar door beschikbaar en dient u binnen drie maanden na aangaan van de investeringsverplichting aan te vragen. De MIA is vanaf 01-01-2025 niet meer te combineren met AanZET of SSEB. Er kan ofwel AanZET/SSEB, ofwel MIA.
Als de stap naar zero emissie nog te groot is, maar u wel wilt investeren in duurzaamheid dan kunt u gebruik maken van deze regeling. Deze regeling is er voor bedrijven die investeren in een bedrijfsmiddel dat zorgt voor minder CO2-uitstoot, energiezuinig is of investeert in duurzame energie.
U kunt voor 40% van de investeringskosten aftrekken van uw winst. Dit verlaagt uw fiscale winst waarover u belasting moet betalen.
EIA zit onder andere op het Camera Monitor System (CMS), de Turbo Compound, I-See, licht metalen velgen en op een meesturende lift-as.
Verder zijn er momenteel een aantal provinciale subsidies beschikbaar die al open zijn voor inschrijvingen. Vooral Provincie Gelderland is hier voorloper in, als het gaat om subsidies voor LNG, DC-snellader en stationaire batterij en voorfinanciering ontwikkelkosten windpark, zonnepark of waterenergie-installatie.
Als laatste is er geld beschikbaar gesteld voor een subsidiepot specifiek voor laadpalen en laadinfrastructuur. Eén voor publieke laadopties en één voor private laadopties, inclusief bekabeling. Er wordt onderscheid gemaakt tussen private laadoplossingen (zoals de aanleg van een laadpaal op het eigen terrein) en publieke laadoplossingen (zoals bijvoorbeeld een openbaar laadplein bij een tankstation).
Voor de aanleg van private laadinfrastructuur is het tevens mogelijk om subsidie aan te vragen voor het adviestraject. Lees er meer over op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en neem contact op met een adviseur om u in het subsidietraject te begeleiden.
Luister ook de podcast van Volvo Trucks Nederland over de opmars van elektrische trucks en de verschillende subsidiemogelijkheden die er zijn voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens en laadinfrastructuur.