In 2025 zijn er opnieuw subsidieregelingen beschikbaar om de energietransitie binnen de transportsector te versnellen. De subsidies kunnen helpen om een elektrische vrachtwagen aan te schaffen. Welke regelingen zijn er en wat kunnen ze voor u betekenen?
Na een paar succesvolle jaren, is ook voor 2025 vanuit de overheid geld beschikbaar om de energietransitie in de transportsector te versnellen. De volgende subsidieregelingen kunnen u mogelijk helpen om ook stappen te zetten:
Hieronder gaan wij verder in op deze regelingen.
De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) is een subsidieregeling voor ondernemers die nieuwe, uitlaatgasemissie-vrije trucks willen kopen of leasen. De aanvraag voor subsidie vanuit de AanZET-regeling moet vóór aankoop plaatsvinden. Hiervoor is een koopovereenkomst met ontbindende voorwaarden nodig, dus dat de koop vervalt als er geen subsidie wordt verkregen. Als de aanvraag goedgekeurd wordt, kan het proces doorgaan.
Op dinsdag 30 september 2025 opent een nieuwe aanvraagperiode. Voor deze ronde is een totaalbudget van € 30.000.000 beschikbaar. Het te ontvangen subsidiebedrag is afhankelijk van de voertuigcategorie en uw type onderneming en is maximaal € 115.200.
Maximale subsidiebedrag en - percentage in 2025 per voertuigcategorie en type onderneming |
---|
Grote onderneming | Middelgrote onderneming | Kleine onderneming + non-profitinstelling |
---|
Voertuigcategorie | Subsidie- percentage | Maximaal subsidie- bedrag | Subsidie- percentage | Maximaal subsidie- bedrag | Subsidie- percentage | Maximaal subsidie- bedrag |
---|---|---|---|---|---|---|
N2-bakwagenchassis vanaf 10.000 kg | 6,1% | € 15.200 | 12,0% | € 29.900 | 14,8% | € 36.900 |
N3-bakwagenchassis | 11,1% | € 43.900 | 21,0% | € 83.200 | 29,0% | € 115.200 |
N3-trekker | 11,1% | € 43.900 | 21,0% | € 83.200 | 29,0% | € 115.200 |
In 2024 opende op dinsdag 26 maart de mogelijkheid om AanZET-subsidieaanvragen in te dienen. Na één dag bleek dat meer dan de helft van het totaalbudget van 45 miljoen euro voor 2024 al is aangevraagd. Een dag later is de subsidiepot overtekend. Hetzelfde gebeurde in oktober 2024: zo'n 22 miljoen euro was binnen twee dagen vergeven en met ruim acht miljoen euro overtekend. Ook in 2025 blijkt AanZET een succes, want de eerste ronde in januari - waarbij 35,5 miljoen euro beschikbaar was - is binnen drie dagen overtekend.
Het laat zien dat de financiële ondersteuning net het duwtje in de rug kan zijn voor ondernemers die willen overschakelen naar zero-emissie goederenvervoer en het biedt hen de ruimte ervaring op te doen met elektrisch rijden.
De Subsidieregeling voor Schoon en Emissieloos Bouwmateriaal (SSEB) is een aanschafsubsidie voor emissieloos bouwmaterieel. Denk aan de aanschaf of lease van nieuwe elektrische bouwmachines of bouwmachines op waterstof. Het doel van deze regeling is het terugdringen van de NOX-uitstoot en het beperken van fijnstof- en CO2-uitstoot in de bouwsector.
Alhoewel het binnen deze regeling grotendeels gaat over bouwmachines en -werktuigen, vallen trucks onder voorwaarden ook onder deze regeling. Afhankelijk van de juiste SBI-code en de opbouw van de truck - die dus in de bouw ingezet moet worden, is het mogelijk om aanspraak te maken op de SSEB-subsidie.
Sinds 4 maart 2025 staat de SSEB open voor aanvragen. Er is een totaalbudget beschikbaar van € 48.000.000 (waarvan € 28 miljoen voor algemene aanvragen en € 20 miljoen voor laadinfrastructuur, zoals accupakketten). De regeling loopt af op 31 oktober 2025.
Naast de AanZET- en SSEB-regelingen, zijn er nog andere subsidieregelingen waar u bij aanschaf van een elektrische vrachtwagen gebruik van kunt maken:
Deze regeling geldt voor ondernemers die investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen (zoals de aanschaf van een elektrische truck) en willen profiteren van een fiscaal voordeel. Op de RVO website kunt u de milieulijst vinden. Op deze lijst staan alle bedrijfsmiddelen en technieken die hieronder vallen.
Met de MIA profiteert u maar liefst van een investeringsaftrek van 36% van het investeringsbedrag. Dit is een belastingvoordeel die netto kan oplopen tot ruim 14% van het investeringsbedrag afhankelijk van hoeveel vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting u betaalt.
MIA is over het algemeen het hele jaar door beschikbaar en dient u binnen drie maanden na aangaan van de investeringsverplichting aan te vragen. De MIA is vanaf 01-01-2025 niet meer te combineren met AanZET of SSEB. Er kan ofwel AanZET/SSEB, ofwel MIA.
Als de stap naar zero emissie nog te groot is, maar u wel wilt investeren in duurzaamheid dan kunt u gebruik maken van deze regeling. Deze regeling is er voor bedrijven die investeren in een bedrijfsmiddel dat zorgt voor minder CO2-uitstoot, energiezuinig is of investeert in duurzame energie.
U kunt voor 40% van de investeringskosten aftrekken van uw winst. Dit verlaagt uw fiscale winst waarover u belasting moet betalen.
EIA zit onder andere op het Camera Monitor System (CMS), de Turbo Compound, I-See, licht metalen velgen en op een meesturende lift-as.
Verder zijn er momenteel een aantal provinciale subsidies beschikbaar die al open zijn voor inschrijvingen. Vooral Provincie Gelderland is hier voorloper in, als het gaat om subsidies voor LNG, DC-snellader en stationaire batterij en voorfinanciering ontwikkelkosten windpark, zonnepark of waterenergie-installatie.
Als laatste is er geld beschikbaar gesteld voor een subsidiepot specifiek voor laadpalen en laadinfrastructuur. Eén voor publieke laadopties en één voor private laadopties, inclusief bekabeling. Er wordt onderscheid gemaakt tussen private laadoplossingen (zoals de aanleg van een laadpaal op het eigen terrein) en publieke laadoplossingen (zoals bijvoorbeeld een openbaar laadplein bij een tankstation).
Voor de aanleg van private laadinfrastructuur is het tevens mogelijk om subsidie aan te vragen voor het adviestraject. Lees er meer over op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en neem contact op met een adviseur om u in het subsidietraject te begeleiden.
Luister ook de podcast van Volvo Trucks Nederland over de opmars van elektrische trucks en de verschillende subsidiemogelijkheden die er zijn voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens en laadinfrastructuur.