Geoptimaliseerde energie-efficiëntie, verbeterd zicht en een verbeterde chauffeurservaring - dat is wat u kunt verwachten van de innovaties die Volvo Trucks op 29 januari onthulde. Deze belangrijke verbeteringen bieden aanzienlijke voordelen voor de transportindustrie, chauffeurs en de maatschappij als geheel. Hier vindt u een overzicht van het belangrijkste nieuws.
De nieuwste introductie van trucks en innovaties van Volvo Trucks markeert een van de meest uitgebreide roll-outs voor het heavy-duty segment in jaren. Dit omvat alles - van exterieurdesign en aerodynamica, tot technologische innovaties om de energie-efficiëntie en veiligheid te verbeteren. Bij de introductie hoort ook een nieuwe, zuinige D17-motor voor Volvo FH16 en Volvo FH16 Aero, met een indrukwekkend vermogen en koppel. De nieuwe producten en features zijn ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften en wensen van de maatschappij, transportbedrijven en chauffeurs.
Hier volgt een lijst met de hoogtepunten:
“Het geeft ongelooflijk veel voldoening dat we onze klanten zo’n indrukwekkend range aan innovaties en nieuws kunnen bieden. Dit is een substantiële stap om de energie-efficiëntie te verbeteren en de ecologische voetafdruk te verkleinen. We verbeteren ook de veiligheid met een beter zicht door een Camera Monitor System te introduceren dat de traditionele spiegels vervangt. Bovendien bieden we chauffeurs een betere werkomgeving. Ik ben ervan overtuigd dat zowel de industrie als de maatschappij als geheel hiervan zullen profiteren," aldus Tomas Thuresson, Commercialization Manager New Offer bij Volvo Trucks.
De meest opvallende innovatie is de nieuwe aerodynamische cabine die te zien is op de Volvo FH Aero en Volvo FH16 Aero. Dankzij wijzigingen in de Richtlijn gewichten en afmetingen van de Europese Unie is de voorkant van de cabine verlengd om de luchtweerstand te verminderen. Bovendien is het ontwerp van de cabine zorgvuldig verfijnd voor optimale aerodynamica.
"Minder luchtweerstand leidt tot een betere energie-efficiëntie, ongeacht of het een diesel-, (Bio-)LNG- of elektrische aandrijflijn is. Dit vertaalt zich weer in een lagere CO2-uitstoot en lagere kosten voor de klant. Dit is een belangrijke vooruitgang voor exploitanten," aldus Mattias Ahlberg, Total Offer Intro Manager bij Volvo Trucks.
Een andere belangrijke update is de invoering door Volvo Trucks van een Camera Monitor Systeem ter vervanging van de traditionele spiegels. Dit systeem biedt verschillende belangrijke voordelen:
"Het is een zeer competent systeem en ik wil benadrukken dat onze befaamde camera in de passagiershoek ook verkrijgbaar is met deze opstelling, naast de achteruitkijkcamera op dezelfde vleugel," vertelt Mattias Ahlberg.
Het Camera Monitor System is leverbaar voor alle cabinemodellen, behalve die met een extra laag dak of FLADR-classificatie.
Door de zijspiegels te vervangen, draagt het Camera Monitor System bij aan een betere aerodynamica en een beter zicht.
Alle cabines hebben aerodynamische verbeteringen ondergaan, zowel zichtbare als niet-zichtbare. Deze verbeteringen omvatten kleinere openingen en verbeterde afdichtingen tussen de cabinecomponenten om een soepelere luchtstroom te garanderen. Ook het gebied boven de voorruit is geoptimaliseerd om de luchtweerstand te minimaliseren.
“Samenvattend hebben we talloze kleine verbeteringen aangebracht die de cabines gezamenlijk aerodynamischer maken. Ook is alle verlichting gemoderniseerd. Deze is nu uitsluitend voorzien van LED-lampen. Voor een meer eigentijdse look hebben we de Volvo Iron Mark een volledig nieuw en schoner design gegeven dat aansluit bij de algehele esthetiek," aldus Tomas Thuresson.
Het vernieuwde exterieurdesign en de vooruitstrevende aanpak worden ook weerspiegeld aan de binnenkant van de truck. De focus ligt hierbij op het creëren van een betere werk- en leefomgeving voor chauffeurs.
Aangezien de bijgewerkte richtlijn van de Europese Unie inzake gewichten en afmetingen langere cabines met een aerodynamisch ontwerp toestaat, is het nu wettelijk mogelijk om de Globetrotter XXL-cabine van Volvo op de Europese wegen te gebruiken. Dit betekent dat de Volvo FH Aero en Volvo FH16 Aero met de Globetrotter XXL-cabine in alle industriesegmenten in Europa kunnen worden gebruikt zonder dat dit gevolgen heeft voor het laadvermogen. Of u nu hout, cement of auto's vervoert; u kunt genieten van een cabine met meer binnenruimte en een breder bed. "Dit is een echt voordeel voor chauffeurs die langere tijd onderweg zijn," aldus Mattias Ahlberg.
Het geeft ongelooflijk veel voldoening dat we onze klanten zo’n indrukwekkend range aan innovaties en nieuws kunnen bieden. Dit is een substantiële stap om de energie-efficiëntie te verbeteren en de ecologische voetafdruk te verkleinen.
Een andere aanzienlijke verbetering in het zwaartransportsegment is de introductie van de volledig nieuwe 17-liter motor. Als de krachtigste motor ooit door Volvo gebouwd, biedt hij tot 780 pk en 3800 Nm koppel.
"Dit is een motor van wereldklasse qua technologie. Hij is energiezuinig met een snelle motorrespons, minder gewicht, hoge productiviteit en verbeterde motorremprestaties. Dankzij het hoge koppel kunnen chauffeurs hogere versnellingen langer aanhouden en brandstof besparen. Dit is goed voor het milieu en klanten houden meer geld over," vertelt Tomas Thuresson.
De nieuwe motor is verkrijgbaar in drie verschillende uitvoeringen:
Verder nieuws gericht op de ervaring van de chauffeur omvat verbeteringen aan I-See, dat nu nog efficiënter is. Het is bijgewerkt om de snelheid van de voertuigen aan te passen aan bochten, rotondes en snelheidsborden. Dit zal de rijervaring verbeteren en leiden tot een groter gebruik van de cruise control.
“Het doel is om chauffeurs in staat te stellen cruise control te gebruiken voor een groter deel van hun ritten. Dit leidt tot een betere rijervaring voor de chauffeur, een lager energieverbruik en een lagere CO2-uitstoot. Tegelijkertijd genieten chauffeurs van een comfortabelere werkdag met ondersteunende features die hun taken vereenvoudigen," aldus Tomas Thuresson.
Al met al bieden deze innovaties een groot potentieel voor de transportsector om duurzaamheidsdoelstellingen te halen, de veiligheid te verbeteren en chauffeurs aan te trekken en te behouden.