Bij een goed vrachtwagenontwerp gaat het niet alleen om het combineren van esthetiek met functionaliteit. Het gaat ook om realiseren van een zo maximaal mogelijke energie-efficiëntie van het voertuig en het minimaliseren van de CO2-uitstoot. Wat eruitziet als slechts een ontwerpdetail, kan u in feite ook brandstof besparen.
Bij het runnen van een transportbedrijf komen genoeg uitdagingen om de hoek kijken. Het exterieurdesign van een truck heeft daarom misschien niet altijd de hoogste prioriteit. Maar wist u dat het ontwerp van de truck meer is dan alleen het cosmetische uiterlijk van de vrachtwagen? Het heeft ook direct invloed op het brandstofverbruik en de energie-efficiëntie. Dat komt door de invloed ervan op de aerodynamica.
Het is zelfs zo, dat de aerodynamische weerstand van een vrachtwagen op een typische langeafstandsrit voor een groot deel het brandstofverbruik bepaalt. Voor een elektrische vrachtwagen kunnen de energieverliezen relatief gezien zelfs nog hoger zijn. Daarom is aerodynamica een van de eerste aandachtspunten van een vrachtwagenontwerper bij het ontwikkelen van een nieuw voertuig.
"Als ontwerpers willen we onze klanten natuurlijk vrachtwagens leveren die er goed uitzien, maar we moeten ook aan hun andere eisen voldoen - zoals brandstofverbruik en energiezuinigheid", zegt Berk Keskin, Head of Exterior Design bijVolvo Trucks.
"Daarom is de input van onze aerodynamica-experts zo belangrijk. Het helpt ons om onze designtaal vorm te geven, met meer gesloten carrosserieontwerpen en gestroomlijnde en naadloze oppervlakken. Soms beperkt het ons, maar het is onze taak om deze uitdagingen op te lossen en toch een truck te creëren die er visueel aantrekkelijk uitziet."
Als ontwerpers willen we onze klanten natuurlijk trucks leveren die er goed uitzien, maar we moeten ook aan hun andere eisen voldoen - zoals brandstofverbruik en energiezuinigheid.
In de afgelopen decennia is het belang van aerodynamica toegenomen. Trucks hebben steeds meer afgeronde hoeken, gladdere oppervlakken en minder openingen aan de voorkant van de cabine gekregen. Ook is het gebruikelijker geworden om bijvoorbeeld dakspoilers, zijpanelen en deflectoren te gebruiken.
"Het is de bedoeling om de luchtstroom die van voren komt, langs de zijkanten van de vrachtwagen te laten stromen. Als ontwerpers werken we aan het verwijderen of verminderen van elementen aan de buitenkant van de truck die deze luchtstroom verstoren, zoals openingen, inzetstukken of uitstekende elementen zoals zijspiegels.”
Op het eerste gezicht lijkt het basisontwerp van een truck al tientallen jaren hetzelfde. Maar er worden voortdurend aanpassingen en upgrades aangebracht, voornamelijk om de aerodynamica verder te verbeteren. Daarbij komt, dat nieuwe technologieën en veranderingen in de wetgeving ook steeds nieuwe kansen bieden.
"Camerasystemen ter vervanging van zijspiegels is bijvoorbeeld een grote doorbraak op het gebied van aerodynamica", aldus Berk. "Door een deel van de zijspiegels van het voertuig te verwijderen, wordt de luchtweerstand aanzienlijk verminderd."
Andere recente innovaties zijn verlengstukken (ook bekend als 'boat tail') en diffusorsystemen aan de achterkant van een trailer, die helpen om de luchtstroom te geleiden aan de achterkant van de vrachtwagen. Externe accessoires, zoals bullbars, luchthoorns of extra koplampen, hebben een negatieve invloed op de aerodynamica. Is extra aankleding van het exterieur toch gewenst? Maak dan de afweging tussen de voordelen van de accessoire en de brandstofefficiëntie. Soms is het echter mogelijk om oplossingen te vinden die aan beide vereisten voldoen.
"Als u bijvoorbeeld luidere claxons wilt, kan dat via betere luidsprekers in plaats van extra luchthoorns. Of als u extra verlichting nodig heeft, zou het mogelijk kunnen zijn om extra koplampen in lijn met de vorm van het voertuig in te bouwen."
Het verbeteren van de aerodynamica houdt nooit op - dat is een continu proces, waarbij wetgeving en doorontwikkeling van technologieën nieuwe kansen bieden. Waar bijvoorbeeld nog een verbetering in gerealiseerd kan worden, is het wegwerken van de openingen rond het wiel. Iets dat nu nog niet haalbaar is, omdat de behoefte aan koeling de realisatie van dit concept nu nog in de weg staat.
"Vanuit een puur aerodynamisch perspectief, zou het ideale ontwerp voor een vrachtwagen een traanvorm zijn - volledig rond aan de voorkant, met een lange, puntige achterkant", zegt Berk. "De huidige wetgeving maakt dit onmogelijk, maar de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen zorgt ervoor dat regeringen en autoriteiten de regelgeving gaan aanpassen. Dit geeft ons weer meer vrijheid om nog energiezuinigere vrachtwagens te ontwerpen en meer brandstofbesparingen aan onze klanten te leveren."