Zeeman heeft winkels in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk en Portugal. "We beleveren de winkels vanuit ons centrale distributiecentrum in Alphen aan den Rijn. Onze winkels bevoorraden wij dag en nacht, grotendeels met onze eigen chauffeurs en wagenpark. Zo hebben we maximale controle over het logistieke proces", vertelt Lucinda Vermond. "We hebben onder andere Volvo FM- en Volvo FH-trekkers in onze vloot. Om ervoor te zorgen dat het logistieke proces goed verloopt, is een goed onderhouden en veilig wagenpark voor ons essentieel. Daarom kiezen we standaard voor een servicecontract."
Met een Volvo Gold-servicecontract zijn alle reparaties, onderhoud en keuringen geregeld en weet je precies wat de kosten per kilometer zijn. "De onderhoudscontracten zijn gebaseerd op het aantal kilometers dat we met een truck rijden. Afhankelijk van de inzet, is dat tussen de 100.000 en 120.000 kilometer per jaar. Met de Volvo FM-trekkers rijden we vooral in Nederland en België. De Volvo FH-trekkers komen ook in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Spanje en Portugal", licht Vermond toe.
"Met het onderhoudscontract krijgt elke truck precies het onderhoud dat nodig is voor de inzet. Als een truck toe is aan een servicebeurt dan krijgen we automatisch een melding en dan plannen we de truck in overleg met de dealer in voor een werkplaatsbezoek."
Een servicecontract biedt complete transparantie over de onderhoudskosten. Je weet per maand precies wat je kwijt bent aan onderhoud en hebt achteraf geen discussie over facturen.
Vermond vervolgt: "Ongemerkt gebeurt er heel veel met een voertuig, vaak zonder dat je er als chauffeur iets van merkt. Het is voor ons een grote meerwaarde dat Volvo Trucks op afstand meekijkt via Real Time Monitoring. Ze volgen onze trucks en geven een seintje als er iets mis is."
"Soms krijgen we een telefoontje omdat ze zien dat een truck een motorstoring of een AdBlue-storing heeft, nog voordat er überhaupt een waarschuwingslampje brandt op het dashboard. Al naar gelang de ernst van de storing kan een voertuig dan preventief naar binnen worden geroepen om het probleem te verhelpen. Dat voorkomt stilstand."
En hoe zit het dan met onverhoopte pech onderweg? "Het gros van onze kilometers rijden we in het buitenland. De service onderweg is dus ook een belangrijk punt. Als er in het buitenland iets gebeurt, dan bellen we naar onze Volvo Trucks-dealer in Nederland. Ze kunnen op afstand foutcodes uitlezen en op basis daarvan bepalen welke actie nodig is. Moet er meteen actie worden ondernomen? Dan regelen zij dat we terechtkunnen bij een Volvo Trucks-dealer in de buurt."
"Het is voor een chauffeur al vervelend als je onderweg met een probleem staat, en helemaal als dat in het buitenland gebeurt en je de taal niet spreekt. Voor ons en de chauffeurs is het dan heel prettig dat we bij een calamiteit van A tot Z worden geholpen", zegt Vermond tot slot.
Met een Volvo Servicecontract kunt u de beschikbaarheid van uw truck verbeteren door middel van Connected Service Planning en Real Time Monitoring. Volvo Trucks biedt een volledige range aan services afgestemd op uw wensen. Kies simpelweg het niveau van ondersteuning dat u nodig heeft en laat de rest aan ons over.
Wilt u, net als Zeeman, gebruikmaken van het (Flexi-)Gold-contract? Dan betekent dit dat u gaat voor maximale beschikbaarheid, waarbij alle reparaties en preventief onderhoud zijn inbegrepen.