Transport Groep Gelderland kiest voor duurzaam transport

Transport Groep Gelderland te Lochem heeft onlangs een nieuwe Volvo FH LNG truck in gebruik genomen. Het transportbedrijf kiest, samen met haar opdrachtgever Friesland Campina, hiermee bewust voor duurzamer transport. De levering kwam tot stand in samenwerking met Volvo Trucks-dealer Paashuis Bedrijfswagens.
Transport Groep Gelderland kiest voor duurzaam transport

De EU heeft als doelstelling om in 2030 het aantal CO2-emissies als gevolg van trucktransport met 30% te hebben teruggedrongen ten opzichte van 2005. Liquefied Natural Gas, oftewel LNG, is een van ’s werelds snelst groeiende energiebronnen en is de schoonste fossiele brandstof. Dit maakt het een zeer duurzaam alternatief voor diesel.

De Volvo FH LNG zorgt direct voor een 20% kleinere CO2-voetafdruk en de mogelijkheid om te rijden op bio-LNG betekent een mogelijke reductie van 100%. Verder zijn LNG-motoren aanzienlijk stiller en leveren ze dezelfde prestaties als hun tegenhanger op diesel.

Stimuleringsregeling LNG

Op 1 januari jl. is er een stimuleringsregeling in Nederland ingegaan, waarbij er direct aan de pomp een korting wordt verrekend per kilogram LNG. De Volvo FH LNG-truck wordt bij Transport Groep Gelderland ingezet in het intra transport en verzorgt transporten tussen de verschillende verwerkingslocaties van Friesland Campina. De Volvo FH LNG krijgt Borculo als uitvalsbasis, voordeel hiervan is dat nabij een LNG tankstation gevestigd is. Bijkomend financieel voordeel voor transport door Duitsland is dat er tot eind 2020 geen MAUT betaald hoeft te worden. Met deze regelingen kan de extra investering die voor een LNG truck nodig is, op termijn grotendeels snel terugverdiend worden.

Over Transport Groep Gelderland

Transport Groep Gelderland is ontstaan uit een samenwerkingsvorm van een aantal individuele vervoerders die in 2002 hun krachten hebben gebundeld. TGG behoort tot de middelgrote transportbedrijven van Nederland. Dagelijks verzorgt het bedrijf de collectie van rauwe melk van een groot aantal veehouders met name in de provincie Gelderland en de distributie naar productlocaties. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is belangrijk voor het bedrijf. Daarnaast staat het zo goed en efficiënt mogelijk uitvoeren van taken van de opdrachtgever voor TGG centraal.