Aan de sterke toename van het aantal LNG-trucks in Nederland liggen twee hoofdredenen ten grondslag. Niet alleen besparen transporteurs met LNG aanzienlijk op hun CO2-uitstoot, ook de meerprijs van een LNG-truck wordt snel terugverdiend door verschillende stimuleringsmaatregelen (o.a. accijnskorting Nederlandse overheid, Duitse Maut-vrijstelling, Gelderland subsidie en MIA-voordeel).
Zo bespaart Van de Kamp Transport uit Druten jaarlijks per LNG-truck € 18.000 aan Maut. “Dat is over vijf jaar genomen ongeveer € 90.000. Zo kun je de meerprijs voor een LNG-truck snel terugverdienen”, verklaart directeur Hans-Jürgen van de Kamp.
Ook over het verbruik van de Volvo LNG-truck is Van de Kamp meer dan tevreden: “De LNG-trucks zijn bij ons zuiniger dan de dieseltrucks. Met een lichte vracht halen we dik 1 op 5 of zelfs hoger. De business case is gewoon positief. Er zit echt een verdienmodel achter”, vertelt Hans-Jürgen van de Kamp.
Ook de rijprestaties en het brandstofverbruik van een LNG-truck zijn uitstekend. “Het grootste voordeel van de Volvo LNG ten opzichte van andere merken is het verbruik. Met de Volvo LNG-truck halen we een brandstofverbruik van bijna 1:5. Bovendien schakelt de truck fantastisch. Eerlijk, is eerlijk: de prestaties van de Volvo zijn op dit moment het beste”, vertelt Arjan van Geffen, directeur van A.G. van Geffen Transportbedrijf.
Benieuwd of een LNG-truck ook in uw situatie rendabel is en bij u past? We berekenen het graag kosteloos voor u in een persoonlijk gesprek. Uiteraard is dit geheel vrijblijvend en bent u nergens aan verbonden.
Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com