Trucks

Hans-Jürgen van de Kamp over LNG: “Met een Volvo FH LNG naar Zuid-Italië is echt geen enkel probleem meer”

| Leestijd: 3 min | Leestijd: 3 min
Van de Kamp Transport uit Druten rijdt inmiddels twee jaar met LNG en heeft vijf trucks op het vloeibare aardgas rijden. Deze Volvo FH LNG-trucks met 460 pk rijden door heel Europa. De business case van de LNG-trekkers is gunstig. Ook over de actieradius is Van de Kamp tevreden en tanken kan op voldoende locaties: zelfs tot ver in de hak van Italië blijkt tegenwoordig geen enkel probleem meer te zijn.
We vroegen directeur Hans-Jürgen van de Kamp naar zijn ervaringen met LNG-trucks.

Van de Kamp Transport vervoert meubels, compost en stukgoed door heel Europa. Het bedrijf beschikt over 45 trucks waarvan vijf LNG-trucks. Deze voertuigen worden met name ingezet op groupage transport.
 

Hans-Jürgen van de Kamp, directeur van Van de Kamp vertelt enthousiast over zijn LNG-trucks en opdrachten: “Onze LNG-trucks rijden door heel Europa en nooit op vaste routes. We komen echt overal en hoewel je weleens anders hoort, is dat met LNG tegenwoordig gewoon mogelijk. Zo staat er op dit moment een Volvo LNG van ons te lossen in Lecce. Dat is in de hak van Italië, 2.000 km van onze standplaats af.”  

Uitstekende trekkracht

Chauffeurs van Van de Kamp zijn vooral enthousiast over de trekkracht van de auto’s. “Onze Volvo FH LNG-trekkers zijn voorzien van 460 pk en een grote cabine. We merken dat onze chauffeurs niet inleveren aan trekkracht. De LNG-trucks worden zelfs als nog sterker ervaren dan een dieseltruck.” 

Ook over het verbruik van de Volvo LNG-truck is Van de Kamp meer dan tevreden: “De LNG-trucks zijn bij ons zuiniger dan de dieseltrucks. Met een lichte vracht halen we dik 1 op 5 of zelfs hoger. De business case is gewoon positief. Er zit echt een verdienmodel achter. Doordat onze trucks veel kilometers maken en veel in Duitsland rijden, besparen we: LNG is in veel landen voordeliger dan diesel en bovendien profiteren we flink van het Maut-voordeel in Duitsland. Eén van onze trucks die groupage rijdt op Duitsland bespaart zo’n € 18.000 per jaar aan Maut. Dat is over vijf jaar genomen ongeveer € 90.000. Zo kun je de meerprijs voor een LNG-truck snel terugverdienen.”
 

Naast een kostenbesparing speelde CO2-reductie bij Van de Kamp ook een rol in de keuze voor LNG. “Eén van onze klanten, CEVA Logistics zet jaarlijks in op een CO2-reductie van 5% op alle transporten. Wij halen met één Volvo LNG-truck al 23% aan CO2-besparing. We hebben ook nog dieseltrucks in onze vloot, maar doordat we dit combineren met LNG zitten wij ver boven de gemiddelde besparing die onze opdrachtgever van ons vraagt”, vervolgt Hans-Jürgen van de Kamp.

Met LNG besparen we per jaar per truck zo'n € 18.000 alleen al aan Maut

Onderhoudsinterval is gelijk aan dat van een dieseltruck

Het onderhoudsinterval van de LNG-trekkers is hetzelfde als dat van een dieselvariant. Eens per 100.000 km moeten de trucks de werkplaats in.  Een goede zaak volgens Hans-Jürgen van de Kamp: “Doordat het onderhoudsinterval gelijk staat aan dat van een dieseltruck behouden we onze flexibiliteit. We kunnen blijven rijden, net zo lang als met een diesel en dat is gewoon prettig.” 

De LNG-trucks zijn bij ons zuiniger dan de dieseltrucks. Met een lichte vracht halen we dik 1 op 5 of zelfs hoger

“LNG was voor ons een sprong in het diepe, maar ik wilde niet wachten. Gewoon er voor gaan. Volvo Trucks bood ons een heel goede business case en tot nu toe hebben we nog geen moment spijt gehad. We zijn 300% tevreden over alles. De onderhoudsinterval is prima, chauffeurs zijn enthousiast, actieradius is goed, we hebben geen extra calamiteiten... Het gaat gewoon fantastisch. Ik denk dat iedere transporteur deze stap moet durven nemen. Er zijn geen obstakels meer. Het kan. Dus ik zou zeggen: gewoon doen!”, besluit Hans-Jürgen van de Kamp.

Ik denk dat iedere transporteur deze stap moet durven nemen

Ook geïnteresseerd in LNG? Bekijk ons aanbod LNG-trucks of lees meer over de voordelen van LNG.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release