“Een laag brandstofverbruik is cruciaal voor alle transportbedrijven, maar vooral voor inzet met veel kilometers, bijvoorbeeld in het internationaal transport. Daarnaast willen transporteurs de hoge prestaties van de huidige motorenrange behouden. Met deze nieuwste verbeteringen aan onze beproefde aandrijflijn kan worden geprofiteerd van een unieke combinatie van brandstofbesparing, een daarmee samenhangend lagere CO2-uitstoot en nog verder verbeterde rijeigenschappen”, zegt Jan Schouten, Manager Product bij Volvo Trucks Nederland.
De Volvo FH I-Save met Turbo Compound-motor, die gericht is op een laag brandstofverbruik, krijgt dezelfde updates op de motor en aandrijflijn. In 2020 behaalde hij tijdens een brandstoftest op de Green Truck Award-testroute ten noorden van München, Duitsland, een ‘beste ooit’ resultaat, met een brandstofverbruik van 22,7 liter per 100 km en een gemiddelde snelheid van 80,35 km/u. Verschillende onafhankelijke vakperstests in onder andere Nederland dit jaar hebben de leidende positie op het gebied van brandstofprestaties bevestigd. Met de nieuwste update verwacht Volvo Trucks de records nog verder te verbeteren.
“We hebben al veel bewijzen van transporteurs die het lage verbruik van de Volvo FH met I-Save bevestigen. We zijn dus erg enthousiast over hoe de nieuwe verbeteringen aan de aandrijflijn de Volvo FH met I-Save nog zuiniger zullen maken, wat direct bijdraagt aan een beter resultaat voor onze klanten”, legt Jan Schouten uit.
De verkoop van de nieuwe aandrijflijnen is al begonnen. De verbeterde 11-liter motor gaat vanaf het voorjaar van 2022 in productie en de geüpdatete 13-liter motor net na de zomer.
I-Shift werd geïntroduceerd in 2001 en is vanaf dat moment constant verbeterd. I-Shift is inmiddels uitgegroeid tot de benchmark voor automatisch schakelende versnellingsbakken. Wereldwijd zijn meer dan een miljoen trucks met I-Shift verkocht. De verbeteringen in het rijgedrag die nu worden toegevoegd, worden bereikt door de nieuwe manier waarop de I-Shift samenwerkt met de motor. Deze geüpdatete versie maakt gebruik van een nieuwe schakelstrategie die niet alleen zorgt voor sneller schakelen, maar ook voor een soepelere en comfortabelere rijervaring.
Het lagere brandstofverbruik wordt bereikt door verminderde wrijving in de motor en een verfijnd verbrandingsproces met uniek gevormde zuigers. Het motorkoppel wordt vakkundig en op een intelligente manier geregeld door de bijgewerkte I-See-functie, die de prestaties van de motor optimaliseert door rekening te houden met de topografie van de weg en het voertuiggewicht.
“Onze Volvo-ingenieurs zijn er echt in geslaagd om belangrijke nieuwe verbeteringen aan te brengen in een toch al geavanceerde aandrijflijn. Hoewel het nog wat te vroeg is om de exacte cijfers te delen, kunnen we zeggen dat onze praktijktesten met klanten veelbelovend zijn”, vervolgt Jan Schouten.
Het doel van Volvo Trucks is dat elektrische trucks in 2030 de helft van de verkoop zullen uitmaken en tien jaar later, in 2040, moeten alle verkochte Volvo-trucks fossielvrij zijn. De verbrandingsmotor blijft voorlopig dus nog wel een rol spelen en de verbeterde efficiëntie die voortkomt uit deze nieuwste ontwikkelingen in de aandrijflijn is een belangrijke manier om bij te dragen aan het verlagen van de CO2-uitstoot.
"We zijn toegewijd aan het klimaatakkoord van Parijs en we nemen vastberaden actie om de CO2-uitstoot van de transportsector drastisch te verlagen", besluit Jan Schouten.
Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com