Trucks

Brandstofverbruik bij Adri & Zoon steeds lager: “Het verbruik van de Volvo FH I-Save is echt heel goed”

| Leestijd: 5 min | Leestijd: 5 min
De nieuwste serie Volvo FH-trucks zijn weer zuiniger dan de vorige. Dat ondervinden ze ook bij Adri & Zn uit Yerseke. “Deze trucks met het FuelECO + pakket passen bij het groene karakter van ons bedrijf”, aldus Sjaak van der Jagt, die verantwoordelijk is voor de logistiek bij de Zeeuwse totaalleverancier van vis, schelp- en schaaldieren.
Brandstofverbruik bij Adri & Zoon steeds lager: “Het verbruik van de Volvo FH I-Save is echt heel goed”

Stilstand van een truck is funest, helemaal als je verse en kwetsbare voedingswaren vervoert. “We moeten erop kunnen vertrouwen dat wij de producten ultravers én koel kunnen afleveren bij onze klanten. Daarom is betrouwbaarheid bij ons één van de meest bepalende aspecten bij de aankoop van een nieuwe wagen en kiezen we onder andere voor Volvo”, aldus Van der Jagt.

 

Ecologische footprint reduceren

De chauffeurs van Adri & Zn rijden onder andere in een Volvo FH 420, twee 460’ers die voorzien zijn van de I-Save aandrijflijn met onder andere de Turbo Compound motor, en het nieuwste model FH 460 pk I-Save met een FuelECO+ pakket, dat nóg zuiniger is. Het pakket geeft de hoogst mogelijke efficiëntie met een extra brandstofbesparing van twee procent vergeleken met de standaard Economy-modus.

Dat het nieuwste model I-Save met FuelECO+ pakket weer zuiniger is dan de modellen uit 2019 (de Volvo FH 420) en die uit 2020 (de Volvo FH 460 met I-Save merken ze ook bij Adri & Zn.

“Met de Volvo FH uit 2019 zetten we een keurig brandstofverbruik van gemiddeld 25,42 liter op 100 km neer. Daar waren we al over te spreken, maar we zien dat het in de combinatie met I-Save en de speciale fleetsoftware die Volvo Trucks biedt toch weer zuiniger kan. Zo behalen we met de Volvo FH 460 met I-Save een verbruik van 23,08 liter op 100 km. En met de nieuwste truck (de Volvo FH I-Save met FuelECO+ uit 2021, red.) zelfs een verbruik van maar 22,12 liter op 100 km. Dat is echt heel goed en bespaart ons niet alleen brandstofkosten, maar ook een hoop CO2”, verklaart Van der Jagt.

Met de Volvo FH I-Save met FuelECO+ halen we een verbruik van maar 22,12 liter op 100 km. Dat is echt heel goed en bespaart ons niet alleen brandstofkosten, maar ook een hoop CO2

Het groene karakter van de Volvo-trucks sluit perfect aan bij de duurzame bedrijfsvoering van Adri & Zn, stelt Van der Jagt. “We zijn een paar jaar geleden verhuisd naar een nieuw pand, dat onder BREEAM is gebouwd; dé certificeringsmethode voor een duurzaam gebouwde omgeving. Als bedrijf moeten en willen we onze ecologische footprint steeds verder reduceren. Het is niet meer dan logisch dat we dan ook kritisch kijken naar hoe we onze vrachten zo zuinig mogelijk kunnen vervoeren. De nieuwe truck van Volvo is nóg zuiniger dan we al gewend waren. Zo zetten we ten opzichte van eerdere modellen nog een serieuze stap in de brandstofreductie.”

Betrouwbaarheid is bij ons één van de meest bepalende aspecten bij de aankoop van een nieuwe wagen en daarom kiezen we voor Volvo

Uitgebreide afleverinstructie

Voor de aankoop van een nieuwe Volvo-truck wordt Adri & Zn voorgelicht door Volvo Trucks-dealer Bluekens. “We hebben met hen een goede relatie en vertrouwen op het kundige advies. Zij zoeken steeds naar de passende configuratie met passende opties.” Na de aankoop volgt een nieuwe stap in het adviestraject: “Bij de aflevering krijgt de chauffeur een uitgebreide afleverinstructie, om vertrouwd te raken met alle ins en outs van de nieuwe wagen. De Volvo-opties en -mogelijkheden worden daarin meegenomen. En er wordt gewezen op manieren om zuiniger te rijden. Het zijn logische zaken die echter snel vergeten worden in de dagelijkse praktijk. Zoals de motor direct uitzetten na aankomst bij klanten om onnodig stationair draaien te voorkomen, en uitrollen richting de verkeerlichten. Het is goed dat erop gewezen wordt. En door diverse technische snufjes rijdt de auto sowieso al zuiniger van zichzelf. Dit is te danken aan de luchtgeveerde vooras; een mooie optie die bijdraagt aan zuiniger rijden en tegelijkertijd ook chauffeurscomfort biedt.”

Zodra de chauffeur twee maanden met de nieuwe truck heeft gereden, verzorgt Volvo nog een vervolgcursus. “Dat is een cursus van een volledige dag, die ook voor Code 95 meetelt, waarin de hele wagen en alle functies met het juiste wijze van gebruik worden besproken.”

Rijcijfer per chauffeur

Bij Adri & Zn waren zuinigheid en betrouwbaarheid niet de enige redenen om te kiezen voor de nieuwe Volvo-truck. De truck werd uitgerust met alle mogelijke veiligheidsfeatures; van Volvo Dynamic Steering tot Adaptive Cruise Control en een dode hoek assistent. “Al deze features zorgen ervoor dat het rijden nog veiliger wordt.”

Veiliger én tegelijk zuiniger rijden wordt binnen het bedrijf zeker gestimuleerd. Van der Jagt hangt iedere maand een lijstje op met de verbruikcijfers per chauffeur en het bijbehorende rijcijfer. “We stimuleren onze chauffeurs om bewust bezig te zijn met veilig en zuinig rijden. “In alle vrachtwagens zit een systeem dat aan de hand van sensoren in de auto allerlei data bijhoudt. Zo wordt geregistreerd of de chauffeur anticiperend rijdt en in welke mate. Op basis van deze en nog andere data krijgt de chauffeur een rijcijfer. En ja, je snapt: niemand wil onderaan staan! Een chauffeur die twintig stops op een dag heeft, kan net zo goed een mooi rijcijfer scoren als een chauffeur die in één keer van Yerseke naar Boulogne in Frankrijk rijdt, dus in die zin blijft het eerlijk.”

We merken dat chauffeurs heel positief zijn. Het rijgemak is vergroot door technische snufjes, zoals Volvo Dynamic Steering

Groen bezig zijn

Van der Jagt krijgt goede feedback van de chauffeurs over de nieuwe Volvo. “We merken dat de chauffeurs heel positief zijn. Het rijgemak is vergroot door technische snufjes, zoals de Volvo Dynamic Steering met correctiefunctie. En zuiniger rijden, dat is gewoonweg nodig voor de toekomst. We lopen naar buiten toe niet te koop met onze inspanningen om zuinig te rijden. En het zit niet in onze Zeeuwse aard om hier zelf aandacht voor te vragen. Maar we doen er wel alles aan om het milieu te beschermen, zodat ook de volgende generaties kunnen genieten van al het moois uit de zee.”