De ambities van Den Hartogh Logistics zijn groot. Het bedrijf wil in 2025 een CO2-reductie op haar transportactiviteiten bereiken van 25% en in 2050 volledig CO2-neutraal opereren. Pieter den Hartogh: “Het zijn forse ambities. Wij willen de impact op het milieu minimaliseren en zo duurzaam mogelijk werken. Daarom zijn we voortdurend op zoek naar mogelijkheden die ervoor zorgen dat we onze emissie kunnen verlagen. Dat doen we met elektrisch- en bijvoorbeeld ook LNG aangedreven trucks. De ingebruikname van de Volvo FM Electric is een nieuwe mijlpaal.”
Joep Aerts, Business Unit Director Liquid Logistics: “De Volvo FM trekker zal worden ingezet in het cluster Rotterdam waar we dedicated de last - en first mile van ons intermodaal transport uitvoeren. We laden en lossen tankcontainers bij onze grote klanten. Dit betekent dat we relatief korte ritten hebben, waarbij de truck iedere avond terugkomt op de vestiging, zodat er ’s nachts geladen kan worden. Het is een manier om elektrisch transport bij alle grotere intermodale hubs die we hebben, toe te passen.”
“Het is een bewuste keuze om te kiezen voor een zo licht mogelijke truck, met een zo hoog mogelijk laadvermogen. De Volvo FM Electric heeft een GCW van 50 ton. Door te kiezen voor vijf accu’s in plaats van zes is het laadvermogen extra groot. Daarbij hoeven we overigens geen enkele concessie te doen aan de veiligheid. Ook deze Volvo FM Electric heeft alle mogelijke veiligheidsfeatures, iets wat we hebben uitgebreid met camera’s in de buitenspiegel.”
Joep Aerts vervolgt: “Voor ons is ook belangrijk, zeker gezien de inzet van de truck, dat de Volvo FM een makkelijke in- en uitstap heeft. Dat is voor onze chauffeurs echt een verademing.” De truck wordt direct ingezet. Helaas kan dat nog niet voor ADR-transporten. “Je ziet dat de regelgeving nog achterloopt op de werkelijkheid. Het is namelijk nog niet toegestaan om met een elektrisch voertuig ADR-goederen te vervoeren. We hopen dat de regelgeving snel zal veranderen. Nu kunnen we nog makkelijk non-ADR transporten apart inplannen, dat is onmogelijk bij meerdere elektrische trucks.”
Naast het feit dat de truck elektrisch wordt aangedreven helpt ook het feit dat het chassis van de Volvo FM gemaakt is van fossielvrij staal in het terugdringen van de CO2-footprint. Pieter den Hartogh: “Wij hebben al jaren een partnership met Volvo Trucks. Het zijn juist dit soort zaken, samen met de alternatieve aandrijflijnen van Volvo, die maken dat we juist in de transitie naar CO2-neutraal samen willen optrekken.”
Den Hartogh Logistics is een van de toonaangevende logistieke dienstverleners voor de chemische-, gas-, polymeer- en voedingsmiddelenindustrie. Het familiebedrijf is in 1920 in Nederland opgericht en is nu wereldwijd aanwezig vanuit 50 locaties in 27 landen. Het bedrijf heeft ruim 2.000 medewerkers, meer dan 24.000 tankcontainers, 5.750 droge bulkcontainers en gespecialiseerde droge bulkopleggers, 300 tankopleggers en 670 trucks.
Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com