Elektrisch in opmars - Volvo Trucks behoudt zijn leidende positie

Volvo Trucks leidt de markt voor zware elektrische trucks na het eerste kwartaal van 2023, zowel in Europa als in Noord-Amerika. In totaal heeft de Zweedse vrachtwagenfabrikant bijna 5.000 elektrische trucks verkocht in ongeveer 40 landen. Nu wordt het elektrische productgamma beschikbaar gemaakt in nieuwe markten in Azië, Latijns-Amerika en Afrika.
Elektrisch in opmars - Volvo Trucks behoudt zijn leidende positie

In het eerste kwartaal van 2023 werden in Europa in totaal 600 elektrische vrachtwagens van 16 ton en meer geregistreerd – meer dan vier keer meer in vergelijking met dezelfde periode in 2022 (134 stuks). Volvo Trucks heeft hiervan met 50% het grootste marktaandeel: een stijging ten opzichte van 2022, toen het marktaandeel van het bedrijf voor het hele jaar 32% bedroeg.

Ook in Noord-Amerika behoudt Volvo Trucks een leidende positie, waar bijna de helft van de markt voor zware elektrische vrachtwagens op naam van het merk staat.

"Onze inzet voor duurzaam transport werpt duidelijk zijn vruchten af. Wij zijn vastbesloten om nauw samen te werken met onze klanten om vrachtwagens koolstofvrij te maken", zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.

De markten met de meeste geregistreerde elektrische trucks in totaal (inclusief alle merken) in het eerste kwartaal van 2023 waren Duitsland, Frankrijk, Nederland en de VS.

Toenemend aantal orders

Volvo Trucks zag in het eerste kwartaal van 2023 een sterke toename van nieuwe truckorders. In totaal werden 486 elektrische trucks besteld, een stijging van 141% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. De meeste van deze orders kwamen uit landen in het noorden van Europa, waaronder Nederland, Duitsland, Noorwegen en Zweden.

5.000 trucks in 40 landen

Na de lancering van de eerste elektrische truck in 2019 heeft Volvo Trucks bijna 5.000 elektrische trucks verkocht in ongeveer 40 landen - voornamelijk in Europa en Noord-Amerika, maar ook in landen als Australië en Marokko. In de loop van 2023 start het bedrijf met de verkoop van elektrische trucks aan klanten in Zuid-Afrika, Zuid-Korea, India en markten in Latijns-Amerika.

Zes elektrische modellen

Vorig jaar voegde Volvo de drie populairste 44-tons zware trucks (Nederland 50 ton) toe aan zijn elektrische line-up: de Volvo FH, de Volvo FM en de Volvo FMX Electric. Met deze nieuwe toevoegingen heeft Volvo Trucks zes elektrische vrachtwagenmodellen in serieproductie, waarmee het de meest uitgebreide portfolio van emissievrije trucks in de sector heeft.

Momenteel voert Volvo Trucks de productie van de elektrische truckmodellen op in drie fabrieken: in Göteborg, Zweden, in Blainville, Frankrijk en in New River Valley, VS. In het derde kwartaal van 2023 start ook de serieproductie van elektrische trucks in Volvo's grootste fabriek in Gent, België.

Oplaadinfrastructuur nodig

Er zullen duizenden openbare oplaadpunten voor zware vrachtwagens nodig zijn om het aantal elektrische vrachtwagens te vergroten. Volvo Group bouwt samen met Daimler en Traton in heel Europa aan minstens 1.700 krachtige openbare oplaadpunten voor groene energie. De groep investeert ook in een laadcorridor in Noord-Amerika.

Volvo Trucks streeft ernaar dat in 2030 50% van de wereldwijde verkoop van nieuwe vrachtwagens elektrisch is en dat in 2040 100% van de vrachtwagens een netto emissievrije-uitstoot heeft.

• Alle verwijzingen naar Europa hebben betrekking op de Europese Unie plus Noorwegen en Zwitserland.
  • De gegevens over het Volvo-marktaandeel en de totale groei voor zware (≥16 ton) elektrische vrachtwagens in Europa zijn afkomstig van IHS Markit.
  • Met Noord-Amerika worden de VS en Canada bedoeld. Het marktaandeel van Volvo Trucks in Noord-Amerika is gebaseerd op informatie van Volvo Trucks North America.