De CO2-reductie in de transportsector is in volle gang. De inzet van batterij-elektrische vrachtwagens is een belangrijke manier om dit uitstootvrij (tank-to-wheel) te doen.
In de voedings- en drankenindustrie is transport verantwoordelijk voor 19%* van alle emissies. Om aan te tonen dat dat kan worden teruggedrongen, is Volvo Trucks een samenwerking aangegaan met de wereldwijd bekende chef-kok Marcus Samuelsson. Hij is de culinaire kracht achter verschillende internationale restaurants. Samen demonstreren ze hoe uitlaatemissies van wegtransport kunnen worden geëlimineerd of tot een minimum beperkt in de voedings- en drankenindustrie.
Marcus Samuelsson stelde zichzelf de uitdaging om een culinaire topmaaltijd te bereiden met alle ingrediënten die naar zijn keuken werden gebracht door elektrische vrachtwagens, of door vrachtwagens die op hernieuwbare brandstoffen zoals biogas of biodiesel rijden.
“Dit was het eerste diner in zijn soort, en ik ben super enthousiast om hier deel van uit te maken. Voor dit project moest ik transport als een ingrediënt beschouwen; het bleek een hoofdrolspeler! Daarom vond ik deze uitdaging geweldig. De inzet van elektrische vrachtwagens voor het transport van voedingsmiddelen zal de industrie vooruithelpen. Hopelijk komt er een dag waarop alle chefs op het menu vermelden hoe het eten naar het restaurant is vervoerd — en dat dát het nieuwe premium wordt,” zegt Marcus Samuelsson.
Het menu bestond uit met miso geglazuurde kabeljauw, kool, rivierkreeft, komkommersalade en een Duitse Riesling wijn. De ingrediënten voor het diner legden gezamenlijk ongeveer 2.700 kilometer af over de weg, waarbij 86% van die afstand werd gereden door uitstootvrije elektrische vrachtwagens. De resterende kilometers werden afgelegd door vrachtwagens die op hernieuwbare brandstoffen rijden.
“Deze campagne past perfect bij het merk Volvo – het maakt duurzaamheid in de transportsector begrijpelijk en tastbaar door het toe te passen op een restaurantmaaltijd – iets waar iedereen zich mee kan identificeren”, zegt Katarina Adamson, Hoofd Global Brand & Communication bij Volvo Trucks. Ze vervolgt: “Het doel is om transportinkopers in de voedingsmiddelensector te bereiken, aangezien hun beslissingen en eisen de richting en het tempo naar duurzame transportoplossingen aanzienlijk kunnen beïnvloeden.”
De uitdaging bleek een totale teamprestatie te zijn, waarbij verschillende bedrijven uit de levensmiddelensector, telers en transporteurs betrokken waren. Allemaal werden ze dan ook uitgenodigd voor het diner dat werd geserveerd in een lokaal restaurant in Göteborg, Zweden.
Marcus Samuelsson is de culinaire kracht achter tal van internationale restaurants, waaronder het befaamde Red Rooster Harlem in New York City (waar hij onder andere president Barack Obama bediende). Hij is ook een Emmy-winnende televisiepersoonlijkheid en een succesvol auteur met een sterke betrokkenheid bij maatschappelijke projecten en goede doelen.
Voor deze campagne werd Marcus uitgedaagd om een diner van wereldklasse te maken met alle ingrediënten die naar de keuken werden gebracht door elektrische vrachtwagens, of door vrachtwagens die op hernieuwbare brandstoffen rijden.
Volvo Trucks is een wereldleider in middelzware en zware elektrische vrachtwagens met een aanbod van acht verschillende batterij-elektrische truckmodellen. Het brede productassortiment maakt het mogelijk om stadsdistributie, regionaal en nationaal transport, bouw, het reinigingssegment en ook transport over langere afstanden te elektrificeren.
Volvo Trucks begon in 2019 met de serieproductie van elektrische vrachtwagens en heeft er tot nu toe meer dan 5.000 geleverd aan klanten in 50 landen over de hele wereld.
Volvo Trucks stimuleert de verduurzaming van transport met als doel om tegen 2040 netto-nul uitstoot te bereiken met behulp van een drie pijler-strategie. Deze strategie is gebaseerd op batterij-elektrisch, brandstofcel-elektrisch en verbrandingsmotoren die op hernieuwbare brandstoffen rijden, zoals groene waterstof (geproduceerd door water te splitsen in waterstof en zuurstof met behulp van hernieuwbare elektriciteit), biogas (bio-LNG) of biodiesel en HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).
* Li, M., Jia, N., Lenzen, M. et al. “Global food-miles account for nearly 20% of total food-systems emissions”- Nat Food 3, 445–453 (2022)
Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com