Met het winnen van de Green Truck Award-test van 2025 met de Volvo FH Aero, is bewezen dat de nieuwste technologieën en innovaties van Volvo Trucks daadwerkelijk invloed hebben op het brandstofverbruik. De in 2024 geïntroduceerde Aero-cabine en de verdere aerodynamische verbeteringen die daarna volgden, leveren aanzienlijke besparingen op in het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.
De nieuwste toevoeging aan Volvo Trucks’ streven naar brandstofbesparing is intern ontwikkeld en gebaseerd op de bestaande I-See- en I-Roll-technologieën. De nieuwe stop-start-motorfunctie monitort continue de weggegevens, zoals hellingen en bochten. Wordt er een naderende afdaling gedetecteerd op de route, dan wordt de motor tijdelijk uitgeschakeld. Er wordt dan geen brandstof verbruikt en er is dus ook geen CO2-uitstoot via de uitlaat.
“Onze ingenieurs hebben het opnieuw gedaan: een nieuwe motortechnologie ontwikkeld die bijdraagt aan efficiënter transport”, zegt Jan Hjelmgren, hoofd productmanagement bij Volvo Trucks. “Als onderdeel van onze driepijlerstrategie blijven we innoveren om onze verbrandingsmotoren nog beter te maken en onze impact op het milieu te verkleinen.” De driepijlerstrategie van Volvo Trucks zet in op het efficiënter maken van verbrandingsmotoren die worden aangedreven door hernieuwbare brandstoffen, batterij-elektrische en brandstofcel-elektrische vrachtwagens.
De nieuwe stop/start-functionaliteit van de motor wordt geactiveerd bij snelheden boven de 60 km/u. Afhankelijk van de omstandigheden, zoals topografie en omgevingstemperatuur, kan dit tot 1% extra brandstof- en CO2-besparing opleveren, boven op de al behaalde besparingen. De innovaties en efficiëntieverbeteringen van Volvo Trucks hebben een positieve impact op de uitstoot door het wegtransport op de operationele kosten voor de vervoerder.
De nieuwe functie is beschikbaar op de Volvo FH en Volvo FH Aero met 13-liter dieselmotor en is te bestellen vanaf november 2025.
Charles Engelaar
Tel: +31 651427151
E-mail: charles.engelaar@volvo.com