Alles wat u moet weten over de Volvo FE, tot in de details.
Hier vindt u specificaties over motoren, transmissies, achterassen (inclusief overbrengingsverhoudingen), aandrijflijncombinaties en krachtaansluitingen.
Nettovermogen volgens: EC 582/2011
Nettovermogen volgens: EC 582/2011
Elektrisch | Volvo FE |
---|---|
Performance | Tot 225 kW (300 pk) continu vermogen. |
Actieradius | Tot 275 km |
Oplaadtijd (volledig geladen) | 8 uur met AC (43 kW) 2,3 uur met DC (150 kW) |
Accucapaciteit | 280–375 kWh, 3–4 accu´s |
Trucks op LNG | G9 | |
---|---|---|
Emissiestandaard | Euro 6 | |
Aantal cilinders | 6 | |
Cilinderinhoud | 8,9 dm3 | |
Slag | 144,5 mm | |
Boring | 114 mm | |
Compressieverhouding | 12:01 | |
Economisch toerental | 1200-1700 t/min | |
Oliefilters | 2 | |
Olieverversingsvolume, inclusief filter | 27,6 l | |
Inhoud koelsysteem | 12,4 l | |
G9 320 pk (239 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maximaal vermogen bij 2000-2100 t/min | 320 pk | |||
Maximaal koppel bij 1300-1400 t/min | 1356 Nm | |||
Diesel | D8 | |
---|---|---|
Emissiestandaard | Euro 6 | |
Aantal cilinders | 6 | |
Cilinderinhoud | 7,7 dm3 | |
Slag | 135 mm | |
Boring | 110 mm | |
Compressieverhouding | 17.5:1 | |
Economisch toerental | 1000-1700 t/min | |
Uitlaatremvermogen | 120 kW (2800 t/min) | |
Compressieremeffect* | 170 kW (2800 t/min) | |
Oliefilters | 1 | |
Olieverversingsvolume, inclusief filter | 25,5 l | |
Inhoud koelsysteem | 17 l | |
* optie |
D8 250 pk (184 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maximaal vermogen bij 2100 t/min | 250 pk | |||
Maximaal koppel bij 900-1700 t/min | 950 Nm | |||
D8 280 pk (206 kW) |
| |||
Maximaal vermogen bij 2100 t/min | 280 pk | |||
Maximaal koppel bij 950-1700 t/min | 1050 Nm | |||
D8 320 pk (235 kW)* |
| |||
Maximaal vermogen bij 2100 t/min | 320 pk | |||
Maximaal koppel bij 1050-1600 t/min | 1200 Nm | |||
D8 350 pk (258 kW) | ||||
Maximaal vermogen bij 2200 t/min | 350 pk | |||
Maximaal koppel bij 1200-1600 t/min | 1400 Nm | |||
*beschikbaar met B100, biodiesel |
Olieverversingsinterval
Tot 120.000 km, of eens in de twee jaar met VDS5.
Brandstofvereisten
EN 590 (EU-norm) max. 10 ppm zwavel.
Op motor gemonteerde PTO
Overbrengingsverhouding 1:1, 600 Nm koppel zowel tijdens het rijden als in stilstand beschikbaar.
| Koppel | Overbrengingsverhouding | |
---|---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 | |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 | |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 | |
* koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar. Met AT2412 max. koppel tijdens het rijden = 150 Nm.
Automatisch schakelende splitter/range-versnellingsbak met 12 versnellingen. I-Shift kan worden uitgerust met een compacte retarder, PTO en oliekoeler.
Type | Hoogste versnelling | Max. koppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
AT2412 | Direct | 2400 | 44 |
Handgeschakelde versnellingsbakken
De handgeschakelde versnellingsbakken worden bediend met servo-ondersteuning. De korte keuzehendel, die is geïntegreerd in het instrumentenpaneel, is trillingsvrij en heeft een nauwkeurige werking. De versnellingsbakken kunnen naar keuze worden uitgerust met een PTO.
Type | Hoogste versnelling | Max. koppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
ZTO1006 | 6 | 1050 | 32 |
ZTO1109 | 9 | 1200 | 44 |
Automatische versnellingsbakken
De automatische transmissie biedt uitstekende starteigenschappen en soepel schakelen over het hele snelheidsbereik. De versnellingsbak wordt bediend via knoppen in het instrumentenpaneel. Er kan een PTO worden gespecificeerd.
Type | Hoogste versnelling | Max. koppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
AL306 | 6 | 1300 | 32 |
Type | As | Tandwieloverbrenging | Maximaal koppel (Nm) | Maximale as-/bogiebelasting (t) | Maximaal toelaatbaar treingewicht (t) |
Enkele reductie | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1344E | Solo | Hypoïde | 2800 | 12 | 44 |
RSS1344C | Solo | Hypoïde | 2600 | 13 | 44 |
RTS2370A | Tandem | Hypoïde | 3550 | 23 | 70 |
Naafreductie | |||||
RSH1370F | Solo | Spiraalvormig kegelwiel | 3550 | 13 | 70 |
RTH2180D | Tandem | Hypoïde | 1200 | 21 | 80 |
RSS1344C | RTS2370A | RSH1370F | RTH2180D | RS1344E |
---|---|---|---|---|
2.64:1 | 3.09:1 | 3.76:1 | 2.63:1 | 2.47:1 |
2.85:1 | 3.40:1 | 4.12:1 | 2.94:1 | 2.64:1 |
3.08:1 | 3.78:1 | 4.55:1 | 3.13:1 | 2.85:1 |
3.36:1 | 4.13:1 | 4.67:1 | 3.33:1 | 3.08:1 |
3.70:1 | 4.50:1 | 5.41:1 | 3.57:1 | 3.36:1 |
4.11:1 | 5.14:1 | 6.18:1 | 3.85:1 | |
4.63:1 | 5.67:1 | 7.21:1 | 4.17:1 | |
5.29:1 | 6.17:1 | |||
6.17:1 |
Aandrijflijncombinaties
D8 250 pk | D8 280 pk | D8 320 pk | D8 350 pk | G9 320 pk | |
Versnellingsbakken | |||||
---|---|---|---|---|---|
AT2412 | ● | ● | ● | ● | |
ZTO1006 | ● | ● | |||
ZTO1109 | ● | ● | ● | ||
AL306 | ● | ● | ● | ● | ● |
Assen met enkele reductie | |||||
RSS1344C | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1344E | ● | ● | ● | ● | |
RTS2370A | ● | ● | ● | ||
Assen met naafreductie | |||||
RSH1370F | ● | ● | ● | ● | ● |
RTH2180D | ● | ● | |||
Er is een uitgebreide reeks koppelingsonafhankelijke en koppelingsafhankelijke PTO´s voor de aandrijving van allerlei opbouwonderdelen.
Op de motor gemonteerd
PTER-DIN: Achterop gemonteerde krachtaansluiting voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.
PTER1400: Achterop gemonteerde krachtaansluiting met flensaansluiting voor hydraulische pomp.
PTER100: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.
Gemonteerd op versnellingsbak
PTR-HF/FH/ZF: Aansluitflensbevestiging, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-HP/PH/ZF: Met aansluitpomp, voor lage of hoge toerentallen.
PTRD-D1D: Dubbele aandrijving met pompaansluitstuk en flensaansluitstuk.
Bekijk specificaties voor cabine-afmetingen, cabinehoogten vanaf de grond en cabinevoorzieningen
Day cab
Dagcabine met comfortabele en ergonomische chauffeursomgeving. Binnenhoogte 1605 millimeter, lengte 1600 millimeter, breedte 2300 millimeter
Short sleeper cab
Korte Slaapcabine biedt extra ruimte die kan worden voorzien van een bed voor één persoon of kan worden gebruikt als kantoorruimte met extra opbergvakken. Binnenhoogte 1605 millimeter, lengte 2000 millimeter, breedte 2300 millimeter.
Slaapcabine
Slaapcabine met een bed voor één persoon. Binnenhoogte 1605 millimeter, lengte 2200 millimeter, breedte 2300 millimeter.
Low Entry Cab
Cabine met lage instap en stoelen met veiligheidsgordel voor één tot maximaal drie passagiers. Binnenhoogte 1605 millimeter, lengte 2200 millimeter, breedte 2300 millimeter. Aangeboden met inklapbaar passagiersportier.
Cabinevering
Mechanische vering voor en achter: spiraalveren en schokdemper. Pneumatische vering voor en achter: luchtbalgen.
Chauffeursstoel
Drie verschillende comfortniveaus: Comfort, Standard en Economy. Alle drie niveaus zijn voorzien van een rugleuning met verstelbare lengte, hoogte en voorkant en van een geïntegreerde hoofdsteun.
Bijrijderstoel
Drie verschillende comfortniveaus zijn leverbaar: Standard, Economy of Basic.
Cabinekleuren
Verkrijgbaar in 300 vaste varianten. Daarnaast kunnen ook andere kleuren worden besteld als aanpassing voor de klant.
Stuur
Het stuur heeft een diameter van 460 millimeter of 500 millimeter, afhankelijk van de truckconfiguratie en kan pneumatisch in de gewenste positie worden versteld.
Klimaatregeling
Het cabineverwarmingssysteem is leverbaar in twee uitvoeringen: handmatig bediend, alleen verwarmen, of handmatig bediende verwarming en airconditioning. Er is ook een standkachel van 2 kW beschikbaar die optioneel kan worden gespecificeerd.
Dakluik
De cabine kan worden uitgerust met een dakluik dat 50 millimeter kan worden geopend. Het luik is leverbaar in glas of staal. Het luik kan handmatig of elektrisch worden bediend.
Stoelbekleding
Comforttextiel.
Wandbekleding
Comforttextiel.
Cabineverwarming
Het cabineverwarmingssysteem is leverbaar in twee uitvoeringen: handmatig bediend, alleen verwarmen, of handmatig bediende verwarming en airconditioning. Er is ook een standkachel van 2 kW beschikbaar die optioneel kan worden gespecificeerd.
Opbergruimte aan de binnenkant
Het cabine-interieur heeft veel praktische, gemakkelijk toegankelijke vakken voor het bewaren van documenten en persoonlijke bezittingen. Er zijn twee opbergruimten boven de voorruit zijn, evenals vier DIN-compartimenten. Een aantal opbergvakken en vakjes op de motortunnel, notitieblok en kledinghaken kunnen als opties worden gespecificeerd.
Claxons
Er is een keuze uit twee extra claxons, elektrisch of pneumatisch, of twee op het dak gemonteerde claxons, pneumatisch bediend, of een elektrische claxon onder de voorklep.
Bed
Het bed is beschikbaar in één of twee delen en is 580 millimeter of 780 millimeter breed. Er is een optionele beveiligingsbalk voor het bed.
Low Entry-cabine
De FE-cabine met lage instap biedt gemakkelijke toegang met een portieropening van 90 graden. Er zijn twee versies met een vlakke vloer of een motortunnel. Het zicht voor de chauffeur is uitstekend en de veiligheid is, zoals te verwachten van een Volvo, van het hoogste niveau.
Hier vindt u specificaties over chassishoogten, maximale belasting vooras, achtervering, hoogten koppelschotels, trekkers, chassiskenmerken en remmen.
Laag | ca. 880 mm |
MED | ca. 950 mm |
Hoog | ca. 1050 mm |
| Lucht | Blad |
---|---|---|
Laag | 7.1/7.5/8 | 9 |
MED | 7.1/7.5/8 | 9 |
Hoog | 7.1/7.5/8 | 9 |
Type | Assen | Vering | As-/bogiebelasting | Reductie | Voor-/naloopassen |
Soloas | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4x2 | Parabool/S-vormige paraboolvering | 13 t | Enkel/naaf |
|
RAD-KR | 4x2 | Lucht | 13 t | Enkel/naaf |
|
Tandemstel | |||||
RADT-KR | 6x2 | Lucht | 19/20 t | Enkel/naaf | Meeloopas (vast/gestuurd) |
RAPD-BR | 6x4 | Lucht | 23 t | Enkel/naaf | |
Trekhaken voor aanhangwagens zijn beschikbaar.
Brandstoftanks
Brandstoftanks zijn verkrijgbaar in kunststof, staal of aluminium. Brandstofinhoud varieert van 160 tot 630 liter. Er zijn twee hoogten voor de D-vormige brandstoftanks: 560 mm en 710 mm.
AdBlue-tanks
Kunststof, inhoud is 32 liter. De AdBlue-pomp is geïntegreerd in de AdBlue-tankmodule.
EBS (elektronisch geregeld remsysteem) levert een superieure respons, met uitstekende prestaties en prettig remgevoel, terwijl u ook de beschikking krijgt over een aantal handige functies. Upgrade uw remsysteem door het EBS Medium-pakket toe te voegen, of een van de aanvullende opties. EBS is standaard op alle specificaties.
EBS Medium
EBS Medium biedt de volgende extra functies ten opzichte van het EBS-standaardpakket:
Hill Start Aid
De remmen worden pas losgelaten wanneer er voldoende motorkoppel is opgebouwd om de truck soepel in beweging te zetten.
ESC (Electronic Stability Control, toerentalregelaar)
Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie en gaat scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger tegen. ESC voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling, en is beschikbaar voor 2- en 3-assige voertuigen.
Hydraulische retarder
Hydraulische retarder voor AL306-versnellingsbak. De compacte, geïntegreerde hydraulische retarder is op de versnellingsbak gemonteerd en biedt een remvertraging van 1490 Nm.
Voorassen
De voorasbelasting varieert van 7,1 tot 9 ton.
Naloopassen
Leverbaar in verschillende configuraties: vast met enkele of dubbele wielen of actief gestuurd. Asbelasting: 6,7, 7,1, 7,5 of 10,5 ton.
Gatenrij in frame voor carrosseriebouwer
De bovenste rij met gaten is gereserveerd voor de carrosseriebouwer. Alle steunen in de bovenste gatenrij zijn uit het midden geplaatst en zijn voorzien van een afstandsbus van 8 millimeter. In de bovenste gatenrij worden geen klinknagels gebruikt.
Kraanvoorbereiding
Bevestigingsplaten voor de kraan aan het chassis kunnen af fabriek worden gemonteerd.
Kraanvoorbereidingsset
Bevestigingsplaten voor de kraan aan het chassis kunnen af fabriek worden gemonteerd. De accubak is naar achteren verplaatst en de bevestigingsplaten zijn gemonteerd aan de achterzijde van de cabine aan beide kanten van het chassis. Er wordt een elektrische voorbereidingskit, ELCRANE, meegeleverd.
Koppelschotels
De reeks omvat ook een ISO-koppelschotel met L-vormige profielen voor verschillende hoogtes, waarmee wordt gezorgd voor een aanzienlijke keuzevrijheid. De speciale flensmontage van de koppelschotel biedt een laag gewicht aangezien geen extra bevestigingsplaat meer nodig is. De hoogte van de koppelschotel boven het chassis bedraagt zo'n 150 millimeter. Geïntegreerde smering en een indicator voor aanhangeraansluiting zijn als optie leverbaar voor bepaalde varianten.
Download via de volgende links specificatie-informatiebladen in PDF-indeling voor de Volvo FE.
Binnenkort beschikbaar