Alles wat u moet weten over de Volvo FL, tot in de prachtige details.
Hier vindt u specificaties over motoren, transmissies, achterassen (inclusief overbrengingsverhoudingen), powertraincombinaties en krachtaansluitingen.
D5 – vermogen/koppel
Nettovermogen volgens: EC 582/2011
D8 – vermogen/koppel
Nettovermogen volgens: EC 582/2011
Elektrisch | Volvo FL |
---|---|
Performance | Tot 180 kW (240 pk) continu vermogen |
Actieradius | Tot 450 km. |
Oplaadtijd (volledig geladen) | 8 uur met AC (43 kW) 2,3 uur met DC (150 kW) |
Accucapaciteit | 280–565 kWh, 3–6 accu´s |
Diesel | D5 | D8 |
---|---|---|
Emissiestandaard | Euro 6 | Euro 6 |
Aantal cilinders | 4 | 6 |
Cilinderinhoud | 5,1 dm³ | 7,7 dm³ |
Slag | 135 mm | 135 mm |
Boring | 110 mm | 110 mm |
Compressieverhouding | 17.5:1 | 17.5:1 |
Economisch toerental | 1100-1800 t/min | 1000-1700 t/min |
Uitlaatremvermogen | 80 kW (2800 tpm) | 120 kW (2800 t/min) |
Compressieremeffect* | – | 170 kW (2800 t/min) |
Oliefilters | 1 | 1 |
Olieverversingsvolume, inclusief filter | 15 l | 20 l |
Inhoud koelsysteem | 13 l | 17 l |
* optie |
D5 210 pk (154 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maximaal vermogen bij 2200 t/min | 210 pk | |||
Maximaal koppel bij 1100-1700 t/min | 800 Nm | |||
D5 240 pk (177 kW)* |
| |||
Maximaal vermogen bij 2200 t/min | 240 pk | |||
Maximaal koppel bij 1200-1600 t/min | 900 Nm | |||
*beschikbaar met B100, biodiesel |
D8 250 pk (184 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maximaal vermogen bij 2100 t/min | 250 pk | |||
Maximaal koppel bij 900-1700 t/min | 950 Nm | |||
D8 280 pk (206 kW) |
| |||
Maximaal vermogen bij 2100 t/min | 280 pk | |||
Maximaal koppel bij 950-1700 t/min | 1050 Nm | |||
D8 320 pk (235 kW)* | ||||
Maximaal vermogen bij 2100 t/min | 320 pk | |||
Maximaal koppel bij 1050-1600 t/min | 1200 Nm | |||
*beschikbaar met B100, biodiesel |
Olieverversingsinterval
Tot 100.000 km, of eens in de twee jaar met VDS5.
Brandstofvereisten
EN 590 (EU-norm) max. 10 ppm zwavel.
Op motor gemonteerde PTO
Overbrengingsverhouding 1:1, maximaal 600 Nm koppel zowel tijdens het rijden als in stilstand beschikbaar.
Distributie-PTO
| Koppel | Overbrengingsverhouding | |
---|---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 | |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 | |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 | |
* koppel zowel tijdens het rijden als bij stilstand beschikbaar. Met AT2412 max. koppel tijdens het rijden = 150 Nm.
Handgeschakelde versnellingsbakken
De handgeschakelde versnellingsbakken worden bediend via de bekrachtigde synchronisatie. De korte keuzehendel, die is geïntegreerd in het instrumentenpaneel, is trillingsvrij en heeft een nauwkeurige werking. De versnellingsbakken kunnen naar keuze worden uitgerust met een PTO.
Type | Hoogste versnelling | Max. koppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
ZTO1006 | 6 | 1050 | 32.5 |
ZTO1109 | 9 | 1200 | 44 |
STO8006 | 6 | 850 | 24 |
Automatische versnellingsbakken
Automatische 6-versnellingsbak of automatische 8-versnellingsbak met drie rijprogramma´s.
Type | Hoogste versnelling | Max. koppel (Nm) | Maximaal treingewicht (ton) |
---|---|---|---|
AL306 | 6 | 1600 | 36 |
8AP1200 | 8 | 1200 | 36 |
Achterassen
Type | As | Tandwieloverbrenging | Maximaal koppel (Nm) | Maximale as-/bogiebelasting (t) | Maximaal toelaatbaar treingewicht (t) |
Enkele reductie | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS0819A | Solo | Hypoïde | 950 | 8.5 | 19 |
RSS1125A | Solo | Hypoïde | 1050 | 11.5 | 25 |
RSS1132A | Solo | Hypoïde | 1050 | 11.5 | 32.5 |
RSS1344C | Solo | Hypoïde | 2600 | 13 | 44 |
Naafreductie | |||||
RSH1140C* | Solo | Hypoïde | 1200 | 11 | 40 |
* Alleen voor Volvo FL 4×4
Achterasoverbrenging
RSS0819A | RSS1125A | RSS1132A | RSH1140C | RSS1344C |
---|---|---|---|---|
3.31:1 | 3.58:1 | 3.78:1 | 5.86:1 | 3.70 |
3.58:1 | 3.73:1 | 4.13:1 | 6.31:1 | 4.11 |
3.73:1 | 3.90:1 | 4.50:1 |
| 4.63 |
3.91:1 | 4.11:1 | 5.14:1 |
| 5.29:1 |
4.10:1 | 4.33:1 | 5.67:1 |
| 6.17:1 |
4.30:1 | 4.63:1 | 6.17:1 |
| |
4.56:1 | 4.88:1 |
|
| |
4.88:1 | 5.13:1 |
|
| |
5.13:1 | 5.29:1 |
|
| |
5.29:1 | 5.57:1 |
|
| |
5.57:1 | 5.86:1 |
|
| |
5.86:1 |
|
|
| |
D5 210 pk | D5 240 pk | D8 250 pk | D8 280 pk | D8 320 pk | |
Versnellingsbakken | |||||
---|---|---|---|---|---|
8AP1200 | ● | ● | ● | ● | ● |
AL306 | ● | ● | |||
STO8006 | ● | ||||
ZTO1006 | ● | ● | ● | ||
ZTO1109 | ● | ● | |||
Assen met enkele reductie | |||||
RSS0819A | ● | ● | |||
RSS1125A | ● | ● | ● | ● | |
RSS1132A | ● | ● | ● | ● | |
RSS1344C | ● | ● | |||
Assen met naafreductie | |||||
RSH1140C | ● | ● | |||
Er is een breed scala aan koppelingsonafhankelijke en koppelingsafhankelijke PTO's leverbaar voor de aandrijving van allerlei opbouwonderdelen.
PTO gemonteerd op de motor
PTER-DIN: Achterop gemonteerde krachtaansluiting voor directe aandrijving van een hydraulische pomp.
PTER1400: Aan de achterzijde gemonteerde motor-PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.
PTER100: Achterop gemonteerde PTO met flensaansluiting voor hydraulische pomp.
Gemonteerd op versnellingsbak
PTR-HF/FH/ZF: Met aansluitflens, voor lage of hoge toerentallen.
PTR-HP/PH/ZF: Met aansluitpomp, voor lage of hoge toerentallen.
Bekijk specificaties voor cabine-afmetingen, cabinehoogten vanaf de grond en cabinevoorzieningen
Dagcabine
Dagcabine met comfortabele en ergonomische chauffeursomgeving. Binnenhoogte 1605 mm
Korte slaapcabine
Korte slaapcabine biedt extra ruimte die kan worden ingericht met een eenpersoonsbed of als werkplek met extra opbergvakken. Binnenhoogte 1605 mm.
Manschappencabine
Crew cab (Manschappencabine) met voldoende ruimte voor meerdere extra passagiers tot 7 personen. Binnenhoogte 1605 mm.
Cabinevering
De voorvering van de cabine heeft een rubberen kussen dat kleine verticale bewegingen opvangt, terwijl de achtervering een spiraalveer en een schokdemper heeft.
Cabinekleuren
Verkrijgbaar in 300 vaste varianten. Extra kleuren kunnen worden besteld.
Chauffeursstoel
Drie verschillende comfortniveaus: Comfort, Standard en Economy. Alle drie niveaus zijn voorzien van een rugleuning met verstelbare lengte, hoogte en voorkant en van een geïntegreerde hoofdsteun.
Bijrijderstoel
Drie verschillende comfortniveaus: Standard, Economy of Basic.
Bedden
Het bed is leverbaar in één of twee delen en is 580 mm of 780 mm breed. Er is een optionele beveiligingsbalk voor het bed en een rookmelder.
Opbergruimte aan de binnenkant
De cabine heeft veel praktische en gemakkelijk toegankelijke vakken voor het bewaren van documenten en persoonlijke bezittingen. Boven de voorruit zijn twee opbergruimten afgeschermd met een klep of net, evenals vier DIN-compartimenten. Een aantal opbergvakken en vakjes op de motortunnel, notitieblok en kledinghaken kunnen als opties worden gespecificeerd.
Dakluik
De cabine kan worden uitgerust met een dakluik dat 50 millimeter kan worden geopend. Het luik kan handmatig of elektrisch worden bediend.
Stuur
Het stuur heeft een diameter van 460 mm of 500 mm, afhankelijk van de truckconfiguratie, en kan pneumatisch worden afgesteld in de gewenste positie.
Klimaatregeling
Het cabineverwarmingssysteem is leverbaar in twee uitvoeringen: Handmatig geregeld met alleen verwarming, of handmatig geregelde verwarming en
airconditioning. Er is ook een standkachel van 2 kW beschikbaar die optioneel kan worden gespecificeerd.
Stoelbekleding
Comforttextiel.
Wandbekleding
Comforttextiel.
Cabineverwarming
Het cabineverwarmingssysteem is leverbaar in twee uitvoeringen: handmatig bediend met alleen verwarming of handmatig bediend met verwarming en airconditioning. Er is ook een standkachel van 2 kW beschikbaar die optioneel kan worden gespecificeerd.
Opbergruimte aan de binnenkant
De cabine heeft veel praktische en gemakkelijk toegankelijke vakken voor het bewaren van documenten en persoonlijke bezittingen. Boven de voorruit zijn twee opbergruimten afgeschermd met een klep of net, evenals vier DIN-compartimenten. Een aantal opbergvakken en vakjes op de motortunnel, notitieblok en kledinghaken kunnen als opties worden gespecificeerd.
Claxons
Keuze uit twee extra typen claxon: twee op het dak gemonteerde claxons, pneumatisch bediend, of één elektrische claxon onder de voorklep.
Bed (Comfortcabine)
Het bed is beschikbaar in één of twee delen en is 580 millimeter of 780 millimeter breed. Er is een optionele beveiligingsbalk voor het bed en een rookmelder.
Hier vindt u specificaties over chassishoogten, maximale belasting vooras, achtervering, hoogten koppelschotels, trekkers, chassiskenmerken en remmen.
Laag | ca. 810–830 mm |
MED | ca. 860 mm |
Hoog | ca. 950 mm |
X-High | ca. 960 mm |
XX-High* | ca. 1175 mm |
* Alleen voor Volvo FL 4×4
Lucht | Blad | |
---|---|---|
Laag | 4,0/4,5 t | 4.2 |
MED | 4,5/5,0/5,8 t | |
Hoog | 5,0/5,6/5,8/6,3 t | |
X-high | 7,1 t | 7,1/7,5 t |
XX-high | 5,6 t | |
Type | Vering | Asbelasting | Reductie |
---|---|---|---|
RAD - L80 | Blad | 11,5 t | Enkelvoudig |
RAD - KR | Lucht | 13 t | Enkelvoudig |
RAD - A2V | Lucht | 10,5 t | Enkelvoudig |
Trekhaken voor aanhangwagens zijn beschikbaar.
Brandstoftanks
Brandstoftanks zijn beschikbaar in kunststof, staal of aluminium. Brandstofinhoud varieert van 80 tot 300 liter. Bovendien is er een combinatie van twee 215-liter tanks beschikbaar, die een totaal volume van 430 liter oplevert.
AdBlue-tanks
De AdBlue-tank is vervaardigd van kunststof en heeft een inhoud van 32 liter. De AdBlue-pomp is geïntegreerd in de tankmodule. Er is een uitvoering variant voor voertuigen met een aan de rechterzijde gemonteerde brandstoftank (ADTP-R), en een uitvoering voor voertuigen met een aan de linkerzijde gemonteerde tank (ADTP-L).
De Volvo FL heeft luchtbekrachtigde remmen met lichtgewicht remschijven voor en achter. Het EBS (elektronisch geregeld remsysteem) met antiblokkeerschijfremsysteem levert een snellere en veiligere remrespons en geeft minder slijtage aan de remmen. Het systeem bevat functies zoals ABS, antiblokkeerremmen, een sperdifferentieel en Brake Blending. Met Brake Blending maakt het systeem gebruik van de verschillende remmen van het voertuig voor een gelijkmatiger remwerking en verminderde slijtage van de wielremmen en banden. Het uitgebreide EBS-pakket heeft een functie die het starten op hellingen vergemakkelijkt. De schijfremmen zijn in drie verschillende grootten beschikbaar, afhankelijk van de toepassing.
EBS Medium
EBS Medium biedt de volgende extra functies ten opzichte van het EBS-standaardpakket:
EBS-statusmonitor
EBS-statusbewaking via het elektronische TEA2+-voertuigsysteem en Volvo Tech Tool.
Hill Start Aid
De remmen worden pas losgelaten wanneer er voldoende motorkoppel is opgebouwd om de truck soepel in beweging te zetten.
Remslijtage analyse
Waarschuwing bij remvoeringslijtage - berekent het aantal kilometers dat de remvoering nog meegaat. (Alleen voor schijfremmen.)
Automatisch loszetten van parkeerrem
De parkeerrem wordt losgezet zodra de chauffeur het gaspedaal intrapt en een versnelling wordt gekozen.
Hydraulische retarder voor AL306-versnellingsbakken
De compacte, geïntegreerde hydraulische retarder (RET-HYDR en RET-TPT-varianten) is gemonteerd op de versnellingsbak. Het maximale vermogen bedraagt 400 kW.
De maximale overbrengingsverhouding in de koppelomvormer (TC421) bedraagt 1,77:1.
Aanvullend op de programmapakketten zijn de volgende opties leverbaar:
ESC (Electronic Stability Control)
Het remstabilisatiesysteem remt elk wiel afzonderlijk af en zorgt hierdoor voor stabiliteit voor de complete voertuigcombinatie. Scharen, kantelen en slingeren van de aanhanger wordt tegengegaan. ESC voldoet aan de wetgeving met betrekking tot de elektronische voertuigstabiliteitsregeling, en is beschikbaar voor 2- en 3-assige voertuigen.
Noodremlicht
Bij een noodstop bij een snelheid boven 50 km/u knipperen de remlichten vier keer per seconde.
Hydraulische retarder
Op de versnellingsbak gemonteerde compact retarder met een maximaal remvermogen van 440 kW.
Gegevens - alles wat u nodig heeft. Download via de volgende links informatiebladen in PDF-indeling voor de Volvo FL.
Binnenkort beschikbaar