Volvo Trucks

NEDERLAND

×

Alles over de Direct Vision Standard (DVS) en de eisen die Londen stelt aan zichtveld

| Leestijd: 7 min | Leestijd: 7 min
Londen heeft het terugdringen van verkeersongevallen tot topprioriteit verklaard. De stad wil ervoor zorgen dat er in 2041 geen ernstige ongevallen of verkeersdoden meer zijn. Vanaf 1 maart 2021 stelt Londen eisen aan het zichtveld. Alle zware voertuigen boven de 12 ton moeten beschikken over een veiligheidsvergunning (Direct Vision Standard, kortweg DVS) om in de stad te mogen rijden. Welke regels hanteert Londen precies en hoe vraagt u zo’n veiligheidsvergunning aan? Lees er hier alles over.
Alles over de Direct Vision Standard (DVS) en de eisen die Londen stelt aan zichtveld

De nauwe Londense straten vullen zich elke ochtend met bestelwagens, trucks, de bekende taxi’s en rode dubbeldekkerbussen, naast voetgangers en een toenemend aantal fietsers. Met zoveel mensen en voertuigen die dringen om de beperkte ruimte op de weg, zijn de gevaren hoog. Met name de mix van trucks, fietsers en voetgangers blijkt riskant.
Om de wegen van Londen veiliger te maken, werd verkeersveiligheid voor Transport for London (TfL) speerpunt in de besluitvorming. Samen met kwetsbare groepen weggebruikers en voertuigfabrikanten probeerde zij om tot oplossingen te komen.

Vanaf 1 maart 2021 beschikt Londen over ’s werelds eerste Direct Vision Standard (DVS) voor zware voertuigen. In de eis moeten alle zware voertuigen boven de 12 ton een veiligheidsvergunning hebben om in Londen te mogen rijden. De eis geldt voor geheel Groot-Londen, 24-uur per dag, 7 dagen per week en voor alle zware voertuigen, zowel uit het Verenigd Koninkrijk als daarbuiten.


Hoe krijg ik een Direct Vision Standard (DVS)-vergunning?

De vergunning werkt op basis van een beoordeling op aantal sterren (van 0 tot 5), afhankelijk van hoe goed het zicht is. De voertuigfabrikant verleent deze sterscore aan het voertuig. Dit is chassis specifiek (oftewel gebaseerd op de staat waarin het voertuig van de productielijn rolt), waardoor er geen rekening gehouden wordt met later geïnstalleerde aftermarket-veiligheidssystemen. Hoe lager de chauffeur zit (bijvoorbeeld laag chassis/lage banden), hoe kleiner de dode hoek is en hoe beter het zicht.

Hoe hoger de score, hoe hoger het aantal sterren. Een voertuig met minimaal één ster kan de vergunning aanvragen. Voertuigen met een sterscore van 0 kunnen een voorgeschreven veiligheidssysteem (Safe System) opbouwen om alsnog een vergunning te kunnen aanvragen.

Welke stappen moeten worden ondernomen om een DVS-vergunning aan te vragen?
 

Stap 1: Bepaal of u een DVS-vergunning nodig heeft.
Rijdt u in Groot-Londen met een zwaar voertuig boven de 12 ton? Dan heeft u een vergunning nodig.

Stap 2: Achterhaal de sterscore van uw voertuig
Om te bepalen welke sterscore uw voertuig van 12 ton of meer heeft, dient u contact op te nemen met uw fabrikant. Uw fabrikant informeert u over de sterscore en zal uw kenteken doorspelen aan TfL waardoor uw kenteken bekend is in het systeem en u een eventuele vergunningsaanvraag kunt doorzetten. Heeft u een Volvo-truck, lees dan dit artikel voor alle informatie.

Stap 3: Bouw een Safe System op (bij een sterscore van 0)
Indien uw voertuig een sterscore van 0 heeft, dient u een veiligheidsuitrusting (Safe System) op te bouwen om alsnog een vergunning aan te kunnen vragen. Bekijk hier het aanbod van Volvo Trucks.

Stap 4: Vraag uw vergunning aan
Een vergunning kunt u aanvragen op de site van Transport for London. Voor de aanvraag heeft u het kentekennummer van het voertuig nodig. Het is mogelijk om voor meerdere kentekens tegelijkertijd een vergunning aan te vragen. Wel dient u altijd eerst de sterscore van uw voertuig bij de fabrikant op te vragen. Indien u dit niet heeft gedaan, zal het invoeren van het kenteken geen sterresultaat weergeven. De fabrikant heeft dan namelijk geen informatie kunnen verstrekken aan TfL.

Wat als ik geen vergunning krijg?

Voertuigen die niet aan de minimale vereiste van één ster voldoen, moeten worden voorzien van aanvullende veiligheidsuitrusting om het indirecte zicht te verbeteren. Deze veiligheidsuitrusting (genaamd 'Safe System') verandert de sterclassificatie van het voertuig niet, maar zorgt ervoor dat toch een vergunning kan worden aangevraagd zodat er in Groot-Londen gereden mag worden.

De aanvullende veiligheidsuitrusting (Safe System) is een retrofit kit met een camera, een monitor in de cabine, afstandssensoren, akoestische waarschuwingen voor de bestuurder, een stickerset en een gesproken alarm om kwetsbare weggebruikers en fietsers te waarschuwen dat ze zich in de dode hoek van de bestuurder bevinden. De ‘Safe System’-uitrusting wordt niet-exclusief aangeboden door verschillende aanbieders. Ook Volvo Trucks biedt een complete set aan.
 

Wanneer wordt de vergunning herzien?

Herziening van de beoordeling staat gepland voor 2024. De verwachting is dat de minimale score wordt verhoogd naar drie sterren en aanvullende ‘Safe Systems’ op de markt beschikbaar zullen zijn. De aanvullende veiligheidsuitrusting die dan wordt voorgeschreven, zal bekend worden als ‘Progressive Safe System’. Toelichting op deze maatregelen wordt in 2022 verwacht na openbare raadpleging.


Hoe lang is de vergunning geldig?

De duur van de vergunning is afhankelijk van de volgende factoren:

  • Zero-star-voertuigen met een goedgekeurd Safe System krijgen een vergunning tot 2024 (wanneer het Progressive Safe-systeem vereist is voor voertuigen met een classificatie van twee sterren of lager)
  • Voertuigen met één en twee sterren krijgen een vergunning tot 2024 (wanneer het Progressive Safe-systeem vereist is)
  • Voertuigen met drie, vier en vijf sterren krijgen een vergunning voor 10 jaar

Wat is de handelswijze voor bestaande voertuigen?


Bestaande voertuigen kunnen worden beoordeeld op basis van het chassisnummer. Elke DVS-classificatie beoordeelt de specificatie van het voertuig tijdens de eerste productiefase, dus zoals hij af fabriek van de productielijn rolt. Opbouw naderhand en latere wijzigingen aan bijvoorbeeld chassislayout worden niet weergegeven in de DVS-classificatie.
Als een voertuig met een geldige vergunning wordt verkocht, moet de nieuwe eigenaar een nieuwe vergunning aanvragen. Dit zorgt ervoor dat de gegevens voor handhaving up-to-date zijn. Hier vindt u meer informatie over het aanvragen van een vergunning voor uw (tweedehands) Volvo-truck.


Hoe controleert Londen of mijn truck over een vergunning beschikt?

Vergunningen worden alleen elektronisch afgegeven. Transportbedrijven ontvangen een vergunningsreferentienummer bij hun bevestigingsmail, maar er wordt geen certificaat of papieren vergunning afgegeven. Handhaving geschiedt door automatische kentekenherkenning (ANPR): de TfL-database van voertuigregistraties met geldige vergunningen wordt vergeleken met camera-opnames van voertuigen die Londen binnenkomen.
 

Achtergrond

De laatste jaren waren bij 20 procent van de dodelijke ongevallen met zware voertuigen voetgangers betrokken en bij meer dan 70 procent van de dodelijke ongevallen ging het om fietsers. Dit ondanks het feit dat slechts vier procent van het aantal gereden kilometers in de stad plaatsvindt, aldus de statistieken van Transport for London.

Hoewel dit hoog is, zijn de statistieken voor Londen niet uniek. Onderzoek van het Volvo Trucks Accident Research Team laat zien dat in de EU in 2014 bij zo’n 1.230 dodelijke ongevallen (32 procent) zware vrachtwagens en kwetsbare weggebruikers betrokken waren. En terwijl de verkeersveiligheid over het totaal is toegenomen, is het lastiger om de cijfers voor ongevallen met kwetsbare weggebruikers omlaag te krijgen.

Doelen van Londen voor 2041

  • Nul ernstige ongevallen of verkeersdoden
  • 80 procent van alle reizen van Londenaren dienen te voet, op de fiets of met het openbaar vervoer te worden afgelegd

Anderen bekeken ook