Trucks

De invloed van cruise control en verschillende ecostanden op uw brandstofverbruik

| Leestijd: 3 min | Leestijd: 3 min
Om de brandstofefficiency van trucks met cruise control nog verder te verbeteren, zijn de meeste trucks uitgerust met cruise control. Sommige cruise control-systemen zijn bovendien uitgerust met verschillende ecostanden. Deze standen kunnen, afhankelijk van de situatie en de cruise control-uitvoering, een extra verlaging van het brandstofverbruik opleveren.
De ecostanden van uw cruise control hebben invloed op uw brandstofverbruik.

Cruise control

Cruise control is een fantastisch hulpmiddel om een optimale gemiddelde snelheid aan te houden, waardoor de brandstofefficiency wordt verbeterd en de chauffeur zich kan concentreren op andere zaken zoals veiligheid. In welke mate cruise control kan worden gebruikt, is onder andere afhankelijk van het uitvoeringsniveau van de cruise control (bij Volvo 'I-Cruise'). Met de nieuwste uitvoeringen van I-Cruise en I-See (Predictive Cruise Control) kan cruise control veel vaker worden ingezet.

Voor een optimaal brandstofverbruik rijden chauffeurs bij een gecoachte rit tijdens onze Code 95-chauffeurstraining 'Zuinig Rijden' circa 90% op de cruise control (geen Adaptive Cruise Control). We kiezen dan op een tweebaansweg voor 76 km/h, omdat dit beter aansluit bij personenauto’s die geen geijkte teller hebben en je op deze snelheid een groot gedeelte van de bochten in het wegverloop kunt nemen.

Ecostanden cruise control

Om de brandstofbesparing van de cruise control nog verder uit te breiden, zijn er in sommige trucks vooraf ingestelde cruisecontrolniveaus aanwezig (bij Volvo vier; level 0 t/m 3), waarbij het hoogste niveau de grootste snelheidsover- en onderschrijding toestaat ten opzichte van de geselecteerde kruissnelheid. Met andere woorden: hoe hoger het niveau, hoe groter de ruimte om te rollen (de rolbreedte), hoe economischer het is.

De functies (ecostanden) in I-Cruise, zoals I-Roll, kunnen het brandstofverbruik met zo'n 1% verlagen in vergelijking tot Eco-level 0.

I-See stelt de truck in staat de maximale hoeveelheid kinetische energie te gebruiken om uit te rollen, wat de brandstofzuinigheid ten goede komt. In sommige gevallen kan het hoogste niveau (Eco-level 3) echter niet worden geselecteerd in verband met de omgevings- en/of verkeersomstandigheden. In deze situaties zijn andere niveaus mogelijk economischer. Er kan tot slot een aangepast niveau worden geselecteerd voor een snelheidsoverschrijding tussen 4–10 km/u.

Men kan niet zonder meer stellen dat een bepaalde Eco-variant een bepaald besparingspercentage oplevert. De inzet van de chauffeur is hierop namelijk van grote invloed. Als algemene richtlijn kunt u echter aanhouden dat de ecostanden in I-Cruise, zoals I-Roll, het brandstofverbruik met zo'n 1% verlagen in vergelijking tot Eco-level 0. Bij de nieuwe Volvo Trucks-modellen is er overigens geen Eco-knop meer, maar alleen Drive Modes.

Invloed Predictive Cruise Control (I-See) op brandstofverbruik

Bij de specificatie van uw truck hebt u bij sommige fabrikanten de mogelijkheid om Predictive Cruise Control (bij Volvo Trucks 'I-See') als optie te selecteren. Ontdek hier wat de invloed van dit systeem is op het brandstofverbruik van uw truck.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release