Cruise control is een fantastisch hulpmiddel om een optimale gemiddelde snelheid aan te houden, waardoor de brandstofefficiency wordt verbeterd en de chauffeur zich kan concentreren op andere zaken zoals veiligheid. In welke mate cruise control kan worden gebruikt, is onder andere afhankelijk van het uitvoeringsniveau van de cruise control (bij Volvo 'I-Cruise'). Met de nieuwste uitvoeringen van I-Cruise en I-See (Predictive Cruise Control) kan cruise control veel vaker worden ingezet.
Voor een optimaal brandstofverbruik rijden chauffeurs bij een gecoachte rit tijdens onze Code 95-chauffeurstraining 'Zuinig Rijden' circa 90% op de cruise control (geen Adaptive Cruise Control). We kiezen dan op een tweebaansweg voor 76 km/h, omdat dit beter aansluit bij personenauto’s die geen geijkte teller hebben en je op deze snelheid een groot gedeelte van de bochten in het wegverloop kunt nemen.
Om de brandstofbesparing van de cruise control nog verder uit te breiden, zijn er in sommige trucks vooraf ingestelde cruisecontrolniveaus aanwezig (bij Volvo vier; level 0 t/m 3), waarbij het hoogste niveau de grootste snelheidsover- en onderschrijding toestaat ten opzichte van de geselecteerde kruissnelheid. Met andere woorden: hoe hoger het niveau, hoe groter de ruimte om te rollen (de rolbreedte), hoe economischer het is.
I-See stelt de truck in staat de maximale hoeveelheid kinetische energie te gebruiken om uit te rollen, wat de brandstofzuinigheid ten goede komt. In sommige gevallen kan het hoogste niveau (Eco-level 3) echter niet worden geselecteerd in verband met de omgevings- en/of verkeersomstandigheden. In deze situaties zijn andere niveaus mogelijk economischer. Er kan tot slot een aangepast niveau worden geselecteerd voor een snelheidsoverschrijding tussen 4–10 km/u.
Men kan niet zonder meer stellen dat een bepaalde Eco-variant een bepaald besparingspercentage oplevert. De inzet van de chauffeur is hierop namelijk van grote invloed. Als algemene richtlijn kunt u echter aanhouden dat de ecostanden in I-Cruise, zoals I-Roll, het brandstofverbruik met zo'n 1% verlagen in vergelijking tot Eco-level 0. Bij de nieuwe Volvo Trucks-modellen is er overigens geen Eco-knop meer, maar alleen Drive Modes.