Een hulprem zoals de mottorrem (Volvo Engine Brake, VEB) is een geweldige tool voor het aanhouden of verminderen van snelheid. VEB kan echter ook leiden tot overmatig remmen, wat vervolgens resulteert in onnodig accelereren en het daarmee gepaard gaande hogere brandstofverbruik.
Laat daarom, indien mogelijk, de rem los en gebruik uitrollen en I-Roll voordat de weg weer helemaal vlak is. Dit zorgt ervoor dat de truck optimaal gebruik maakt van de kinetische energie (bewegingsenergie) om op het vlakke stuk de gewenste snelheid aan te houden, en zodoende wordt het brandstofverbruik verminderd.
Gecombineerd remmen met zowel de bedrijfsrem als VEB (we noemen dit 'brake blending') is mogelijk met de VEB-hendel in positie A en wordt geactiveerd door het voetrempedaal te gebruiken. Dit beperkt de slijtage van de bedrijfsremmen tot een minimum.
Om ervoor te zorgen dat de VEB optimaal effect heeft, moet het motortoerental zich bovenin het toerentalbereik bevinden, waarbij de maximale remkracht ongeveer bij 2.200 tpm ligt (voor de meeste motoruitvoeringen). Dit betekent dat er vaak terug moet worden geschakeld, met name bij achterassen met een hoge overbrengingsverhouding. Er kan een remprogramma voor terugschakelen worden geactiveerd door op de knop te drukken aan het uiteinde van de hulpremhendel.
Naast de VEB kunnen transportbedrijven met zware ladingen in heuvelachtige gebied kiezen voor een VEB+ (een zwaardere motorrem) en een retarder (een nog zwaardere magneetrem op de motor). Hierbij is de bediening hetzelfde, maar verbetert de remmende werking.