Trucks

Dit is waarom het beroep van vrachtwagenchauffeur voor vrouwen interessant is

Volvo Trucks
2025-01-02
Leestijd: 6 min.
Chauffeurs
Author
Volvo Trucks

In de transportsector, die traditioneel door mannen wordt gedomineerd, kiezen de laatste jaren steeds meer vrouwen voor het beroep van vrachtwagenchauffeur. Een recent onderzoek belicht ervaringen, uitdagingen en kansen waar vrouwelijke beroepschauffeurs mee te maken krijgen.

Wereldwijd is er een tekort aan beroepschauffeurs. Veel transportbedrijven worden daardoor nu al beperkt en dit zal naar verwachting in 2028 nog verder zijn toenemen. Het aantrekken van meer vrouwen als chauffeur wordt gezien als een mogelijke oplossing voor het tekort.


In de VS is het aantal vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs sinds 2010 met 88% gegroeid. Toch blijft het daar een door mannen gedomineerde sector, met in totaal slechts 13,7% vrouwelijke chauffeurs. Op andere plekken is minder vooruitgang geboekt: slechts 4% van de vrachtwagenchauffeurs in Europa is vrouw.


Om meer inzicht te krijgen in de motivaties van vrouwen om vrachtwagenchauffeur te worden, heeft Volvo Trucks onlangs een onderzoek uitgevoerd in tien Europese landen, op basis van interviews met 231 vrouwen. "Als we vrouwen met succes willen werven en behouden in deze sector, moeten we meer inzicht krijgen in hun ervaringen en niet afgaan op stereotypen of veronderstellingen", aldus Delphine Maury, Senior Market Analyst bij Volvo Trucks.

Wat vinden vrouwelijke chauffeurs leuk aan hun baan?

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt duidelijk dat veel vrouwelijke chauffeurs positief naar hun baan kijken.
 

  • 44% denkt dat het rijden met een vrachtwagen goed is voor de mentale gezondheid.
  • Tweederde van de respondenten zegt dat ze zichzelf deze rol hun hele werkzame leven zien vervullen en dat ze het andere vrouwen zouden aanraden. 
  • 75% vindt dat ze goede arbeidsomstandigheden hebben.
  • 91% geeft aan dat ze goede relaties hebben met andere vrachtwagenchauffeurs. 
  • En 88% van de respondenten voelt zich trots om als vrouw in dit beroep te werken. 


"Ik was echt verrast door de passie die ze voor hun werk hebben", zegt Delphine. "Veel vrouwelijke chauffeurs zijn niet uit noodzaak in deze sector terechtgekomen; ze hebben specifiek voor dit beroep gekozen. Ze houden van rijden en van onderweg zijn." 


Op de vraag wat vrouwen leuk vinden aan hun werk als beroepschauffeur, waren de meest genoemde redenen: rijden (83%), alleen zijn (53%), reizen en verschillende gebieden zien (51%), onafhankelijk zijn (47%) en niet op kantoor zitten (45%). 

 

Op de vraag wat zij het leukst vinden aan het werk, waren de populairste antwoorden: rijtijd (75%), luisteren naar muziek/podcasts/audioboeken (63%), goederen afleveren (43%) en een praatje maken met andere vrachtwagenchauffeurs (41%)

Welke barrières zijn er om als vrouw als beroepschauffeur te werken?

Naast de vele positieve aspecten, bracht het onderzoek ook enkele belangrijke nadelen van het beroep aan het licht. Veel respondenten melden dat ze problemen hebben met het vinden van toiletten (63%) en douches (57%) bij truckstops, en 70% heeft problemen gehad met de hygiëne van de beschikbare toiletten. 


Op de vraag wat ze niet prettig vinden aan hun werk, waren de meest voorkomende factoren een gebrek aan respect van andere weggebruikers en chauffeurs (70%), de gevaren en het risico op ongelukken (53%) en strenge regels (40%). Hoewel veel mensen vinden dat hun baan goed is voor hun geestelijke gezondheid, vinden velen ook dat het een negatief effect heeft op hun fysieke gezondheid (49%) en hun privéleven (43%). 31% van de vrouwen zegt te zijn blootgesteld aan seksistisch en vrouwonvriendelijk gedrag. 


In de enquête werden ook vragen gesteld over het ontwerp en de ergonomie van vrachtwagens en over de veiligheid en persoonlijke veiligheid op stopplaatsen. Uit de resultaten blijkt echter dat dit voor de meeste vrouwelijke chauffeurs geen belangrijke kwesties zijn. Hoewel veel vrouwen een aantal veiligheidsmaatregelen treft, zoals de aanwezigheid van camera's en het vastbinden van de deuren bij verblijf in de cabine, heeft 70% van de respondenten het gevoel 's nachts veilig in de vrachtwagen te kunnen slapen.  

Wat vinden vrouwelijke chauffeurs niet leuk aan hun baan?

Wat kunnen bedrijven doen om vrouwen te werven en te behouden?

Op basis van de resultaten van de enquête is Delphine Maury van mening dat transportbedrijven en andere betrokkenen een aantal acties kunnen ondernemen om meer nieuwe chauffeurs aan te trekken. De belangrijkste is het waarborgen van veilige truckstops voor overnachtingen is, net als het zorgen voor toegang tot schone toiletten tijdens diensten en het uitrusten van vrachtwagens met veiligheidsvoorzieningen zoals camera's en alarmen. Ook flexibele werkregelingen zijn belangrijk om chauffeurs te helpen een goede balans te vinden tussen werk en privé.


"Daarbij wil ik benadrukken dat deze maatregelen niet alleen zullen helpen om vrouwelijke chauffeurs te werven en te behouden; ze zullen ook mannen ten goede komen", zegt Delphine. "Wat ik uit dit onderzoek heb begrepen, is dat veel vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs geen speciale behandeling of aanpassingen willen. Ze willen gewoon geaccepteerd worden als alle andere vrachtwagenchauffeurs en hetzelfde behandeld worden als hun mannelijke collega's."

Veel vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs willen geen speciale behandeling of aanpassingen. Ze willen gewoon geaccepteerd worden als alle andere vrachtwagenchauffeurs en hetzelfde behandeld worden als hun mannelijke collega's.

"Ik hou van de vrijheid"

De 22-jarige Amanda Gren uit Tomelilla, Zweden, is al meer dan een jaar vrachtwagenchauffeur. Haar ervaringen komen overeen met de resultaten van het onderzoek. Ze werkte eerder in de detailhandel voordat ze besloot van carrière te veranderen. Omdat ze een behoorlijk salaris wilde, maar niet nog eens meerdere jaren wilde studeren, sprak het vooruitzicht om vrachtwagenchauffeur te worden haar aan. Nog voordat ze haar chauffeursopleiding had afgerond, vond ze al werk bij het lokale transportbedrijf Erikssons Åkeri.

 

"Ik hou van de vrijheid", zegt ze. "Toen ik in een winkel werkte, keek mijn baas voortdurend over mijn schouder mee; ik mocht alleen pauze houden als dat werd gezegd. Nu kan ik werken zoals ik wil en ben ik als het ware mijn eigen baas."


Hoewel in haar ervaring sommige oudere collega-chauffeurs hun hoofd schudden als ze haar achter het stuur zien, accepteren de meeste mensen in de sector haar gewoon om wie ze is en wat ze doet. "Het grootste verschil is dat je als vrouw veel hulp aangeboden krijgt, ook als je dat niet wilt. Mensen gaan er gewoon vanuit dat je het nodig hebt. Soms is dat fijn, maar het kan ook frustrerend zijn."

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release