Trucks

Dieter De Waele
2023-10-04
Leestijd: 5 min.
Chauffeurs
Author
Dieter De Waele
Driver Development Manager

Dit is hoe u nieuwe chauffeurs kunt aantrekken en begeleiden

Er worden veel vrachtwagenchauffeurs gezocht vanwege het tekort ervan in de transportsector. Uit recent onderzoek blijkt dat nieuwe chauffeurs die net hun opleiding hebben afgerond, obstakels tegenkomen bij het vinden van werk - vaak vanwege hun beperkte beroepservaring. Ondanks het feit dat het tekort aan chauffeurs een groot probleem is. Hoe komt dit en wat kunnen vrachtwagenchauffeurs eraan doen?

Het aantrekken van nieuwe beroepschauffeurs is wereldwijd cruciaal voor de transportsector. In de jaarlijkse IRU-enquête onder chauffeurs uit 2022 wordt het wereldwijde chauffeurstekort benadrukt. Maar tegelijkertijd, zo blijkt uit intern onderzoek uit 2021 dat onder Engelse, Duitse, Franse en Zweedse chauffeurs is gehouden, spreekt 22 procent van de chauffeurs zich negatief uit over de werkgelegenheid. Een van hen verwoordt het als volgt:

"Als zij-instromer heb ik een cursus gevolgd om een ​​carrièreswitch te maken. Ik dacht dat het vrij gemakkelijk zou moeten zijn om werk te vinden, vanwege het schreeuwende tekort aan chauffeurs. De realiteit bleek anders: ik moest me inschrijven bij uitzendbureaus, cv's versturen en overal solliciteren, waarna je meestal geen antwoord kreeg of dat er 'minimaal twee jaar ervaring' is vereist".

Terwijl de prijzen onder druk staan en de transportsector bij voorkeur de levertijden wil verlagen, heeft dat met name gevolgen voor de nieuwe en potentiële vrachtwagenchauffeurs. Dieter De Waele is Driver Development Manager. Hij wijst erop dat elk bedrijf natuurlijk goed opgeleide chauffeurs wil met jarenlange ervaring, maar dat strookt niet met de werkelijkheid.

"Focus meer op wat je als bedrijf de chauffeur kunt bieden, in plaats van vooral te focussen op wat je van hem of haar verwacht. Zorg er bij de werving voor dat chauffeurs zich veilig en geïnformeerd voelen en bied hen vervolgens een gastvrije werkomgeving. Wees ook bereid om te investeren in een goede opleiding, want dat loont op de lange termijn”, zegt Dieter.

Gebruik opleiding als een manier om veilige en loyale chauffeurs te krijgen

Uit onderzoek* blijkt dat stageprogramma's en door bedrijven gefinancierde opleidingen populair en relevant zijn voor nieuwe chauffeurs; het bepaalt vaak wie hun eerste werkgever wordt. Een betaalde chauffeursopleiding biedt economische voordelen en maakt het gemakkelijker om de branche binnen te komen, al zijn sommige chauffeurs onzeker over de opleiding.

"De rijopleiding levert je misschien je rijbewijs op, maar de beperkte tijd die je daarbij achter het stuur doorbrengt, zal je niet altijd voorbereiden op het echte werk en de mentale en fysieke uitdagingen waarmee je te maken kunt krijgen",  zegt Dieter De Waele. "Het kan daarom helpen om beginnende chauffeurs in contact te brengen met ervaren beroepschauffeurs, zodat ervaringen uit de echte verkeers- en werkomstandigheden gedeeld kunnen worden”.

Het onderwerp waarover nieuwe chauffeurs de meeste vragen hadden (30 procent), was hulp bij het rijden - zoals tips over hoe het beste in bepaalde situaties te handelen- en algemene vragen over de branche en het beroep van vrachtwagenchauffeur. En al was het salaris een belangrijke factor (11 procent gaf hier prioriteit aan), opleiding en inzetbaarheid bleken een nog grotere zorg.

Neem onzekerheid weg

Sommige chauffeurs voelden zich net na hun opleiding niet goed genoeg om te kunnen omgaan met de eisen van hun baan. Veel druk van de werkgever om snel te leveren, gecombineerd met onzekerheden over het manoeuvreren met een truck in druk verkeer en angst voor ongelukken, maken dat ze overwegen om vroegtijdig te stoppen, vanwege de mentale stress.


“Ik begrijp dat nieuwe chauffeurs zich zorgen maken over alle eisen en zich onzeker kunnen voelen. Het is daarom belangrijk dat de chauffeursopleiding en trainingen aansluiten bij de realiteit en dat het management de verschillende voordelen ervan inziet. Het kan je bedrijf in financieel opzicht ten goede komen en kan ervoor zorgen dat je de chauffeurs kunt vasthouden”, aldus Dieter.

De vrachtwagencombinatie en het merk dat tijdens de training wordt gebruikt, komen niet altijd overeen met die in de echte werksituatie en dat kan volgens Dieter stress veroorzaken. Het oefenen van het vastzetten van verschillende soorten lading, helpen bij het manoeuvreren en parkeren in onoverzichtelijke en drukke situaties, eventueel ondersteuning in de administratie die nodig is voor het werk en met een ervaren chauffeur meerijden, zijn aspecten die de introductie van een chauffeur in de eerste baan kunnen vergemakkelijken en ervoor kunnen zorgen dat deze ook in dienst blijft.

De belangrijkste motivaties van nieuwe chauffeurs

Het is niet verrassend dat een goed salaris een belangrijk aspect is voor nieuwe chauffeurs. Samen met andere demotiverende factoren, zoals stress en een gebrek aan goede opleiding, is een te laag salaris een trigger om op zoek te gaan naar een nieuwe werkgever. Tegelijkertijd kwam het onderzoek naar voren dat jongere chauffeurs graag willen weten hoe ze hun salaris door de jaren heen kunnen verhogen en een goed inkomen kunnen verdienen, om een ​​langdurige carrière in de sector op te bouwen. Bespreek daarom de doorgroeimogelijkheden die (aspirant) chauffeurs hebben en faciliteer hen daarin.


Opleiding was de tweede belangrijkste motivator en uit het onderzoek bleek dat toegankelijke opleidingen voor mensen met verschillende achtergronden een mogelijkheid vormden om de sector te betreden en een goed inkomen te verdienen.

“Salaris is een belangrijke factor, maar het is ook belangrijk welke truckmerken je in het wagenpark hebt, de staat van de vrachtwagens en of je ervoor kunt zorgen dat je chauffeurs zich welkom, veilig en goed geïnformeerd voelen. En omdat nieuwe chauffeurs in het begin meer spanning ervaren, blijkt uit onderzoek en ervaring dat training bijdraagt om chaufferus veiliger en kalmer te laten rijden en dat ze zich eerder loyaal voelen en bij hun werkgever blijven”, zegt Dieter.


* Intern onderzoek van Volvo Trucks uit 2021 in het Engels, Duits, Frans en Zweeds.

Anderen bekeken ook

Laatste nieuws

Latest Press Release